Filmbransjen reagerer på nedprioritering av filmkritikk

Filmbransjen reagerer på nedprioritering av filmkritikk

Tønsberg Blad kutter filmkritikken fra sin avis og vil heretter ha tilnærmet null fokus på film. Filmbransjen i Vestfold reagerer på nedprioriteringen og har sendt ut en kritisk pressemelding. – Man ofrer den vesentlige journalistikken, det kritiske blikk på hva som foregår på film.

Foto: Kraftidioten er en av mange norske filmer som ikke vil bli anmeldt i Tønsbergs Blad.

I en artikkel på Journalisten.no skrives det at fra og med 1. mars er ikke lenger Tønsbergs Blad ledende på filmstoff. Ikke bare senker de filminnholdet – de fjerner det i realiteten fullstendig.  Kulturredaktør i Tønsbergs Blad, Jan Erik Hvidsten sier til nettstedet at valget har bakgrunn i kostnader, og en omstrukturering mot en mer lokal profil.

– Det handler om prioriteringer. Vi har som mange gått fra å være en omnibus-avis, med litt om alt i ett produkt, til å ta et strategisk valg om å bli mer lokale. For medier flest er ikke budsjettene romslige, og dette var et element vi valgte å ta bort.

Filmer som har lokal tilknytning vil fortsatt bli viet oppmerksomhet, legger han til.

– Alle filmer som er laget av noen fra Vestfold, har lagt handlingen til fylket eller på annet vis har en lokal tilknytning, vil bli anmeldt.

Filmanmelderen i Tønsbergs Blad har vært produktiv med hele 179 av 200 premierefilmer i 2013 anmeldt. At dette nå forsvinner synes leder i Vestfold filmforum, Geir Bergersen, fint lite om. I en pressemelding (som også er publisert på Tønsbergs Blads hjemmeside) skriver han, sammen med 18 andre filmarbeidere fra regionen, at avisen «svikter sitt ansvar som fylkets største avis»:

Pressemelding: «Et bevisst og engasjert kinopublikum er avhengig av et våkent offentlig blikk som tør å diskutere hva slags film den lokale kinoen serverer. For norsk filmbransje er dessuten dette blikket vesentlig for å høyne opplevelsen av film som et viktig kunstnerisk uttrykk. Det er derfor med stor skuffelse at vi registrerer at Tønsbergs Blad avvikler filmkritikken i sine avissider. Vi mener Tønsbergs Blad på denne måten svikter sitt ansvar som fylkets største avis, og vi frykter at det er et tegn på at avisen ikke lenger ønsker å være en stemme i den offentlige kulturopinionen. Vi som er manusforfattere, regissører, produsenter, filmfotografer, effektmakere, filmklippere og lydstudioer i filmbransjen i Vestfold, vil oppfordre Tønsbergs Blads redaksjonelle ledelse til å ta filmen som kunst og kulturuttrykk på alvor. Vi mener at kinopublikummet og avisens lesere i fylkets største kinoby fortjener en avis som gir oss et kyndig og kritisk blikk vårt kinotilbud, enten det gjelder barnefilm, internasjonale blockbustere eller de smale kunstfilmene. Vi oppfordrer avisen til å beholde filmkritikken og dermed bidra til at film som kunst og kulturuttrykk får den naturlige plass det burde ha i en by som Tønsberg.»

Til Tønsbergs Blad sier kulturredaktør Hvidsten at valget også har bakgrunn i at filmanmeldelsene ikke er like populære lenger.

– Landets største undersøkelse om leservaner viser at åtte prosent av våre lesere er «meget interessert» i å lese filmanmeldelser. I 2011 var tallet 14 prosent. Samtidig er det stadig færre som går på kino. I en slik situasjon finner vi det mer hensiktsmessig å bruke våre ressurser på den lokalt forankrede kulturen, sier han.

Geir Bergersen sier til Rushprint at dette burde være en oppfordring til å øke kvaliteten, ikke fjerne tilbudet.

– En av grunnene som oppgis er at interessen for filmanmeldelser går ned. Da mener jeg det kan være en god taktikk å brette opp ermene og stå på enda mer – skape mer interesse – kontra å gå fra å anmelde en rekke filmer til så godt som ingen. Det er ikke slik at Tønsberg Blad taper penger – det er ikke den Amedia-avisen som går dårligst. Dette er heller på bakgrunn av en ønsket redaksjonell profil, slik jeg tolker det.

– Vi tenker at man ofrer den vesentlige journalistikken, det kritiske blikk på hva som foregår på film. Hvis dette skal bli normen fremover så er det ikke bra for kino-Norge med den tradisjonelle trekanten kino-avis-publikum. Derfor mente vi at dette flagget burde reises, avslutter han.

Kilder: Journalisten.no, Tønsbergs Blad (tb.no)

1 kommentar til Filmbransjen reagerer på nedprioritering av filmkritikk

  1. Hvor ofte ser vi en film som er filmatisk? TB’s redaksjonelle bortvelgelse er klar og intelligent. Å anmelde bok-til-film adaptasjoner som film blir og er feil. Litteratur bør bokstavlig leses om ikke annet for oppøvning av visualiseringsevnen.
    Rgo’—

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Filmbransjen reagerer på nedprioritering av filmkritikk

Filmbransjen reagerer på nedprioritering av filmkritikk

Tønsberg Blad kutter filmkritikken fra sin avis og vil heretter ha tilnærmet null fokus på film. Filmbransjen i Vestfold reagerer på nedprioriteringen og har sendt ut en kritisk pressemelding. – Man ofrer den vesentlige journalistikken, det kritiske blikk på hva som foregår på film.

Foto: Kraftidioten er en av mange norske filmer som ikke vil bli anmeldt i Tønsbergs Blad.

I en artikkel på Journalisten.no skrives det at fra og med 1. mars er ikke lenger Tønsbergs Blad ledende på filmstoff. Ikke bare senker de filminnholdet – de fjerner det i realiteten fullstendig.  Kulturredaktør i Tønsbergs Blad, Jan Erik Hvidsten sier til nettstedet at valget har bakgrunn i kostnader, og en omstrukturering mot en mer lokal profil.

– Det handler om prioriteringer. Vi har som mange gått fra å være en omnibus-avis, med litt om alt i ett produkt, til å ta et strategisk valg om å bli mer lokale. For medier flest er ikke budsjettene romslige, og dette var et element vi valgte å ta bort.

Filmer som har lokal tilknytning vil fortsatt bli viet oppmerksomhet, legger han til.

– Alle filmer som er laget av noen fra Vestfold, har lagt handlingen til fylket eller på annet vis har en lokal tilknytning, vil bli anmeldt.

Filmanmelderen i Tønsbergs Blad har vært produktiv med hele 179 av 200 premierefilmer i 2013 anmeldt. At dette nå forsvinner synes leder i Vestfold filmforum, Geir Bergersen, fint lite om. I en pressemelding (som også er publisert på Tønsbergs Blads hjemmeside) skriver han, sammen med 18 andre filmarbeidere fra regionen, at avisen «svikter sitt ansvar som fylkets største avis»:

Pressemelding: «Et bevisst og engasjert kinopublikum er avhengig av et våkent offentlig blikk som tør å diskutere hva slags film den lokale kinoen serverer. For norsk filmbransje er dessuten dette blikket vesentlig for å høyne opplevelsen av film som et viktig kunstnerisk uttrykk. Det er derfor med stor skuffelse at vi registrerer at Tønsbergs Blad avvikler filmkritikken i sine avissider. Vi mener Tønsbergs Blad på denne måten svikter sitt ansvar som fylkets største avis, og vi frykter at det er et tegn på at avisen ikke lenger ønsker å være en stemme i den offentlige kulturopinionen. Vi som er manusforfattere, regissører, produsenter, filmfotografer, effektmakere, filmklippere og lydstudioer i filmbransjen i Vestfold, vil oppfordre Tønsbergs Blads redaksjonelle ledelse til å ta filmen som kunst og kulturuttrykk på alvor. Vi mener at kinopublikummet og avisens lesere i fylkets største kinoby fortjener en avis som gir oss et kyndig og kritisk blikk vårt kinotilbud, enten det gjelder barnefilm, internasjonale blockbustere eller de smale kunstfilmene. Vi oppfordrer avisen til å beholde filmkritikken og dermed bidra til at film som kunst og kulturuttrykk får den naturlige plass det burde ha i en by som Tønsberg.»

Til Tønsbergs Blad sier kulturredaktør Hvidsten at valget også har bakgrunn i at filmanmeldelsene ikke er like populære lenger.

– Landets største undersøkelse om leservaner viser at åtte prosent av våre lesere er «meget interessert» i å lese filmanmeldelser. I 2011 var tallet 14 prosent. Samtidig er det stadig færre som går på kino. I en slik situasjon finner vi det mer hensiktsmessig å bruke våre ressurser på den lokalt forankrede kulturen, sier han.

Geir Bergersen sier til Rushprint at dette burde være en oppfordring til å øke kvaliteten, ikke fjerne tilbudet.

– En av grunnene som oppgis er at interessen for filmanmeldelser går ned. Da mener jeg det kan være en god taktikk å brette opp ermene og stå på enda mer – skape mer interesse – kontra å gå fra å anmelde en rekke filmer til så godt som ingen. Det er ikke slik at Tønsberg Blad taper penger – det er ikke den Amedia-avisen som går dårligst. Dette er heller på bakgrunn av en ønsket redaksjonell profil, slik jeg tolker det.

– Vi tenker at man ofrer den vesentlige journalistikken, det kritiske blikk på hva som foregår på film. Hvis dette skal bli normen fremover så er det ikke bra for kino-Norge med den tradisjonelle trekanten kino-avis-publikum. Derfor mente vi at dette flagget burde reises, avslutter han.

Kilder: Journalisten.no, Tønsbergs Blad (tb.no)

One Response to Filmbransjen reagerer på nedprioritering av filmkritikk

  1. Hvor ofte ser vi en film som er filmatisk? TB’s redaksjonelle bortvelgelse er klar og intelligent. Å anmelde bok-til-film adaptasjoner som film blir og er feil. Litteratur bør bokstavlig leses om ikke annet for oppøvning av visualiseringsevnen.
    Rgo’—

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY