Foto: Kraftidioten er en av mange norske filmer som ikke vil bli anmeldt i Tønsbergs Blad.
I en artikkel på Journalisten.no skrives det at fra og med 1. mars er ikke lenger Tønsbergs Blad ledende på filmstoff. Ikke bare senker de filminnholdet – de fjerner det i realiteten fullstendig. Kulturredaktør i Tønsbergs Blad, Jan Erik Hvidsten sier til nettstedet at valget har bakgrunn i kostnader, og en omstrukturering mot en mer lokal profil.
– Det handler om prioriteringer. Vi har som mange gått fra å være en omnibus-avis, med litt om alt i ett produkt, til å ta et strategisk valg om å bli mer lokale. For medier flest er ikke budsjettene romslige, og dette var et element vi valgte å ta bort.
Filmer som har lokal tilknytning vil fortsatt bli viet oppmerksomhet, legger han til.
– Alle filmer som er laget av noen fra Vestfold, har lagt handlingen til fylket eller på annet vis har en lokal tilknytning, vil bli anmeldt.
Filmanmelderen i Tønsbergs Blad har vært produktiv med hele 179 av 200 premierefilmer i 2013 anmeldt. At dette nå forsvinner synes leder i Vestfold filmforum, Geir Bergersen, fint lite om. I en pressemelding (som også er publisert på Tønsbergs Blads hjemmeside) skriver han, sammen med 18 andre filmarbeidere fra regionen, at avisen «svikter sitt ansvar som fylkets største avis»:
Pressemelding: «Et bevisst og engasjert kinopublikum er avhengig av et våkent offentlig blikk som tør å diskutere hva slags film den lokale kinoen serverer. For norsk filmbransje er dessuten dette blikket vesentlig for å høyne opplevelsen av film som et viktig kunstnerisk uttrykk. Det er derfor med stor skuffelse at vi registrerer at Tønsbergs Blad avvikler filmkritikken i sine avissider. Vi mener Tønsbergs Blad på denne måten svikter sitt ansvar som fylkets største avis, og vi frykter at det er et tegn på at avisen ikke lenger ønsker å være en stemme i den offentlige kulturopinionen. Vi som er manusforfattere, regissører, produsenter, filmfotografer, effektmakere, filmklippere og lydstudioer i filmbransjen i Vestfold, vil oppfordre Tønsbergs Blads redaksjonelle ledelse til å ta filmen som kunst og kulturuttrykk på alvor. Vi mener at kinopublikummet og avisens lesere i fylkets største kinoby fortjener en avis som gir oss et kyndig og kritisk blikk vårt kinotilbud, enten det gjelder barnefilm, internasjonale blockbustere eller de smale kunstfilmene. Vi oppfordrer avisen til å beholde filmkritikken og dermed bidra til at film som kunst og kulturuttrykk får den naturlige plass det burde ha i en by som Tønsberg.»
Til Tønsbergs Blad sier kulturredaktør Hvidsten at valget også har bakgrunn i at filmanmeldelsene ikke er like populære lenger.
– Landets største undersøkelse om leservaner viser at åtte prosent av våre lesere er «meget interessert» i å lese filmanmeldelser. I 2011 var tallet 14 prosent. Samtidig er det stadig færre som går på kino. I en slik situasjon finner vi det mer hensiktsmessig å bruke våre ressurser på den lokalt forankrede kulturen, sier han.
Geir Bergersen sier til Rushprint at dette burde være en oppfordring til å øke kvaliteten, ikke fjerne tilbudet.
– En av grunnene som oppgis er at interessen for filmanmeldelser går ned. Da mener jeg det kan være en god taktikk å brette opp ermene og stå på enda mer – skape mer interesse – kontra å gå fra å anmelde en rekke filmer til så godt som ingen. Det er ikke slik at Tønsberg Blad taper penger – det er ikke den Amedia-avisen som går dårligst. Dette er heller på bakgrunn av en ønsket redaksjonell profil, slik jeg tolker det.
– Vi tenker at man ofrer den vesentlige journalistikken, det kritiske blikk på hva som foregår på film. Hvis dette skal bli normen fremover så er det ikke bra for kino-Norge med den tradisjonelle trekanten kino-avis-publikum. Derfor mente vi at dette flagget burde reises, avslutter han.
Kilder: Journalisten.no, Tønsbergs Blad (tb.no)
Hvor ofte ser vi en film som er filmatisk? TB’s redaksjonelle bortvelgelse er klar og intelligent. Å anmelde bok-til-film adaptasjoner som film blir og er feil. Litteratur bør bokstavlig leses om ikke annet for oppøvning av visualiseringsevnen.
Rgo’—