Tallene fra Film & Kino forteller det alle vet: DVD-salget stuper videre. På sikt vil inntektene fra fysiske medier så godt som forsvinne, og digitale løsninger tar over. – Bransjen ikke har sett dette skiftet fort nok og forbrukeren har blitt vant til at en film er noe du får på kjøpet, eller bare kan finne, mener produsent Synnøve Hørsdal.
Som forbruker registrerer man at DVD-salget stuper på den ene siden, og at bransjen forteller at de går glipp av inntekter som følge av piratkopiering på den andre. Det er med andre ord synlig på horisonten at inntektene fra fysiske medier vil forsvinne, og at fremtidens løsninger for hjemmekonsum spiller på lag med – ikke mot – internett. Bransjen fremstår derimot ikke spesielt løsningsorientert utad når det kommer til strømmetjenester – både plattformer, innhold og betalingsløsninger er fragmentert.
Avdelingsleder for hjemmeunderholding hos SF Norge, Svein Risberg, mener at så lenge forretningsmodellen er riktig vil strømmetjenester kunne tilby forbrukeren et mye bedre produkt. Men bransjen har latt piratvirksomhet feste et godt grep om forbrukernes vaner.
– SF er en lokal nordisk distributør, som jobber i et marked som rent teknisk ligger langt fremme med mange sterke «lokale» aktører. Det kan nok være at vårt syn divergerer fra store internasjonale selskaper, som er mer avhengig av studiosjefenes avgjørelser. Våre synspunkter er nok ikke alltid sammenfallende. Gullalderen var i 2007 hvor bransjen omsatte fysiske varer for ca. 1,4 milliarder kroner. Det er distributøromsetning i fysiske produkter. Siden den gang har markedet gått ned med piratkopiering som en viktig faktor de senere årene, sier Risberg.
– Det skiftet vi ser i mediebransjen i dag er drevet av ny teknologi. Vi har nå plattformer – Netflix, NRK Nett-TV, TV2 Sumo, Filmnet – som gjør at forbrukerne får et mye bedre produkt. De settes mer i fokus og kan selv bestemme hva de vil se. Forutsatt at forretningsmodellen er riktig synes jeg dette er veldig bra. Vi er helt avhengig av å være på kundens side ved å tilby best mulig innhold gjennom de mest velfungerende tekniske plattformer ut i fra hva kunden ønsker å se. Vi ser derimot at strømmetjenester kan gjøre kroner om til øre på en del titler/innhold, hvis en mister den delen av omsetningen som genereres av transaksjoner (red anm: salg av digitale kopier kontra leie eller abonnement), legger han til.
Produsent Synnøve Hørsdal hos Maipo, som også er styreleder i produsentforeningen, forteller at de nye digitale løsningene byr på en del rettighetsutfordringer i det som nå klassifiseres som en overgangsperiode.
– Frafallet av DVD-salget har vært diskutert i flere år, men nå er det blitt høyst reelt. Problemet som har oppstått er at alle skal ha de samme rettighetene. Alle filmer er delvis finansiert av forskuddssalg – forskudd på inntekter. Nå skal flere ha de samme rettighetene fordi ingen vet helt hvor det bærer. Et annet problem er hva de nye plattformene som åpner seg blir definert som, sier hun.
– Dette har vært mye diskutert. Produsentforeningen har gjort framstøt om vi skal lage en digital plattform, men vi konkluderte med at det er ikke nok rettigheter ledig på de større filmene. Dette fordi man ikke får finansiert uten at de går inn i inntektsstrømmen distributørene forutsetter for å gi den minimumsgarantier man trenger. Med andre ord: når DVD-salget synker kan ikke distributøren gi samme sum med mindre de tror at man kan sikre seg i andre ledd. Mens behovet hos oss produsenter er minst like stort som før, legger Hørsdal til.
Hørsdal sier seg enig i at bransjen ikke har vært proaktive nok når det kommer til overgangen fra fysisk til digital distribusjon, og har latt muligheten til å forme forbrukernes vaner og forventinger passere.
– Et annet problem er at man ikke har sett dette skiftet fort nok. Man har vært litt for sen og på et tidspunkt ble det «bestill en pizza og få filmen gratis». Der har man redusert innholdet til å være gratis. Man venner forbrukeren til at en film er noe du får på kjøpet, eller bare kan finne. Og fordi ting ikke er tilgjengelig begynner man å laste ned ulovlig, noe som gjør det vanskelig å få opp inntektsstrømmen igjen. Her ligger mye av problemets kjerne. Dette er heldigvis i endring. Nå finnes det muligheter på nettet – for eksempel leie av film på iTunes.
For Hørsdal – og bransjen generelt – er prisingen av digitalt innhold en av de største innvendingene. Det er rett og slett for billig når man kan betale en fastpris og se så mye man vil.
– Det prises på en måte gjennom så mange ledd at det blir mindre penger igjen. Ser vi på Netflix som eksempel, mener jeg det er noe av det verste som har skjedd bransjen – de er for billige. Men inntektene fra strømmetjenester er heldigvis økende.
Risberg hos SF forteller at det er viktig at man opprettholder transaksjonsmarkedet – salg – og ikke bare baserer seg på abonnementsløsninger via strømmetjenester. Som distributør skal innholdet tilbys i de former forbrukeren ønsker – en forbruker som ser stadig mer innhold.
– Hvis du ønsker å kjøpe Karsten & Petra digitalt så skal du få lov til å gjøre det. Det samme med digital leie eller fysisk kjøp. Vi skal være tilgjengelig bredest mulig, simultant. For øyeblikket er det bare iTunes som kan tilby filmer for digitalt salg i Norden. Vi vet at det jobbes med andre plattformer, som også kan tilby dette. iTunes har dessverre ikke tv-butikk for Norden pr. i dag – et stort savn. Serier står for over 20 % av vår totalomsetning, og når det ikke finnes muligheter for å tilby dette digitalt rammes vi som bransje. Vi håper at det kommer andre plattformer som kan tilby digitalt salg av tv-serier. Hvis du ser på totalt tid som brukes på film og serier i dag har konsumet i antall timer aldri vært så høyt. Som distributør ser vi at det er et fragmentert marked. Det er ingen ulempe for oss – vi må bare sørge for å betjene alle deler av markedet. Hvis du eier en rettighet skal vi ivareta dine interesser på best mulig måte ved å gjøre det tilgjengelig på alle plattformer, avslutter han.
Tallene fra Film & Kino forteller det alle vet: DVD-salget stuper videre. På sikt vil inntektene fra fysiske medier så godt som forsvinne, og digitale løsninger tar over. – Bransjen ikke har sett dette skiftet fort nok og forbrukeren har blitt vant til at en film er noe du får på kjøpet, eller bare kan finne, mener produsent Synnøve Hørsdal.
Som forbruker registrerer man at DVD-salget stuper på den ene siden, og at bransjen forteller at de går glipp av inntekter som følge av piratkopiering på den andre. Det er med andre ord synlig på horisonten at inntektene fra fysiske medier vil forsvinne, og at fremtidens løsninger for hjemmekonsum spiller på lag med – ikke mot – internett. Bransjen fremstår derimot ikke spesielt løsningsorientert utad når det kommer til strømmetjenester – både plattformer, innhold og betalingsløsninger er fragmentert.
Avdelingsleder for hjemmeunderholding hos SF Norge, Svein Risberg, mener at så lenge forretningsmodellen er riktig vil strømmetjenester kunne tilby forbrukeren et mye bedre produkt. Men bransjen har latt piratvirksomhet feste et godt grep om forbrukernes vaner.
– SF er en lokal nordisk distributør, som jobber i et marked som rent teknisk ligger langt fremme med mange sterke «lokale» aktører. Det kan nok være at vårt syn divergerer fra store internasjonale selskaper, som er mer avhengig av studiosjefenes avgjørelser. Våre synspunkter er nok ikke alltid sammenfallende. Gullalderen var i 2007 hvor bransjen omsatte fysiske varer for ca. 1,4 milliarder kroner. Det er distributøromsetning i fysiske produkter. Siden den gang har markedet gått ned med piratkopiering som en viktig faktor de senere årene, sier Risberg.
– Det skiftet vi ser i mediebransjen i dag er drevet av ny teknologi. Vi har nå plattformer – Netflix, NRK Nett-TV, TV2 Sumo, Filmnet – som gjør at forbrukerne får et mye bedre produkt. De settes mer i fokus og kan selv bestemme hva de vil se. Forutsatt at forretningsmodellen er riktig synes jeg dette er veldig bra. Vi er helt avhengig av å være på kundens side ved å tilby best mulig innhold gjennom de mest velfungerende tekniske plattformer ut i fra hva kunden ønsker å se. Vi ser derimot at strømmetjenester kan gjøre kroner om til øre på en del titler/innhold, hvis en mister den delen av omsetningen som genereres av transaksjoner (red anm: salg av digitale kopier kontra leie eller abonnement), legger han til.
Produsent Synnøve Hørsdal hos Maipo, som også er styreleder i produsentforeningen, forteller at de nye digitale løsningene byr på en del rettighetsutfordringer i det som nå klassifiseres som en overgangsperiode.
– Frafallet av DVD-salget har vært diskutert i flere år, men nå er det blitt høyst reelt. Problemet som har oppstått er at alle skal ha de samme rettighetene. Alle filmer er delvis finansiert av forskuddssalg – forskudd på inntekter. Nå skal flere ha de samme rettighetene fordi ingen vet helt hvor det bærer. Et annet problem er hva de nye plattformene som åpner seg blir definert som, sier hun.
– Dette har vært mye diskutert. Produsentforeningen har gjort framstøt om vi skal lage en digital plattform, men vi konkluderte med at det er ikke nok rettigheter ledig på de større filmene. Dette fordi man ikke får finansiert uten at de går inn i inntektsstrømmen distributørene forutsetter for å gi den minimumsgarantier man trenger. Med andre ord: når DVD-salget synker kan ikke distributøren gi samme sum med mindre de tror at man kan sikre seg i andre ledd. Mens behovet hos oss produsenter er minst like stort som før, legger Hørsdal til.
Hørsdal sier seg enig i at bransjen ikke har vært proaktive nok når det kommer til overgangen fra fysisk til digital distribusjon, og har latt muligheten til å forme forbrukernes vaner og forventinger passere.
– Et annet problem er at man ikke har sett dette skiftet fort nok. Man har vært litt for sen og på et tidspunkt ble det «bestill en pizza og få filmen gratis». Der har man redusert innholdet til å være gratis. Man venner forbrukeren til at en film er noe du får på kjøpet, eller bare kan finne. Og fordi ting ikke er tilgjengelig begynner man å laste ned ulovlig, noe som gjør det vanskelig å få opp inntektsstrømmen igjen. Her ligger mye av problemets kjerne. Dette er heldigvis i endring. Nå finnes det muligheter på nettet – for eksempel leie av film på iTunes.
For Hørsdal – og bransjen generelt – er prisingen av digitalt innhold en av de største innvendingene. Det er rett og slett for billig når man kan betale en fastpris og se så mye man vil.
– Det prises på en måte gjennom så mange ledd at det blir mindre penger igjen. Ser vi på Netflix som eksempel, mener jeg det er noe av det verste som har skjedd bransjen – de er for billige. Men inntektene fra strømmetjenester er heldigvis økende.
Risberg hos SF forteller at det er viktig at man opprettholder transaksjonsmarkedet – salg – og ikke bare baserer seg på abonnementsløsninger via strømmetjenester. Som distributør skal innholdet tilbys i de former forbrukeren ønsker – en forbruker som ser stadig mer innhold.
– Hvis du ønsker å kjøpe Karsten & Petra digitalt så skal du få lov til å gjøre det. Det samme med digital leie eller fysisk kjøp. Vi skal være tilgjengelig bredest mulig, simultant. For øyeblikket er det bare iTunes som kan tilby filmer for digitalt salg i Norden. Vi vet at det jobbes med andre plattformer, som også kan tilby dette. iTunes har dessverre ikke tv-butikk for Norden pr. i dag – et stort savn. Serier står for over 20 % av vår totalomsetning, og når det ikke finnes muligheter for å tilby dette digitalt rammes vi som bransje. Vi håper at det kommer andre plattformer som kan tilby digitalt salg av tv-serier. Hvis du ser på totalt tid som brukes på film og serier i dag har konsumet i antall timer aldri vært så høyt. Som distributør ser vi at det er et fragmentert marked. Det er ingen ulempe for oss – vi må bare sørge for å betjene alle deler av markedet. Hvis du eier en rettighet skal vi ivareta dine interesser på best mulig måte ved å gjøre det tilgjengelig på alle plattformer, avslutter han.
Legg igjen en kommentar