Dokumentarserien ‘Fjorden Cowboys’ følger to machomenn fra Hardanger, som lever livet på helt egne premisser. Serien skal sparke liv i TV2 Zebra med førpremiere 5.februar. – Jeg liker å spille på grep fra spaghetti-western og leke litt med en objektivisering av mannen, forteller regissøren Hildegunn Wærness.
Foto: Leif Erik ‘Lothepus’ i det som viser seg å være kjent stil. Fra ‘Fjorden Cowboys’.
Fjorden Cowboys er en feiring av to machomenn fra Sørfjorden i Hardanger, Joar og Lothepus, begge oppvokst og bosatt samme sted. Hardtarbeidende entreprenører med sprengningssertifikat og et bekymringsfritt syn på livet. Serien følger duoen på jobb og til hverdags, og viser at de lever det glade liv godt utenfor normen. Serien skal vises på TV2 Zebra etter OL med førpremiere 5. februar. Produsent hos Flimmer Film, Lars Løge, forteller at serien i utgangspunktet ikke var helt deres kopp te.
-Denne serien var et vanskelig innsalg siden den handler mer om en livstil enn et tema eller noe dagsaktuelt. Vi lager mest dokumentarfilmer hvor vi har saker, prosjekter eller mennesker som skal bevege seg gjennom en historie som grunnlag. Her ble vi rett og slett fortalt at det var to spennende typer av regissør Hildegunn Wærness, noe det viste seg hun hadde helt rett i. I Sørfjorden i Hardanger har vi filmet både fest og prosjekter i et landskap velkjent fra norsk kultur fra gjennom brudeferd og postkortbilder.
Joar og Lothepus fra ‘Fjorden Cowboys’.
Sørfjorden i Hardanger, hvor seriens cowboyer bor og har sitt virke, byr på en eklektisk blanding av bondekultur og industrisamfunn. En deilig side av Norge, mener Løge.
-Her møtte vi en livsstil med forakt for døden, hvor man står opp om morgenen og bare kjører full pinne. Og samtidig jobber de i det som er en sentral del av det norske industrisamfunnet. Odda er et symbol på industrialiseringen av Norge, og fjorden er kjent som «fjorden Gud glemte». Samtidig er det en utbredt bondekultur der. Miksen av gammel bondekultur, industrialiseringen av Norge og kraftkommune med en fandenivoldsk holdning og med en måte å leve på som er fra morgen til kveld. Vi følte dette var deilig side av Norge.
Regissør Hildegunn Wærness har selv tilknytning til stedet der serien er satt.
– Joar har jeg kjent hele livet, han er tross alt søskenbarnet mitt. Og Lothepus ble jeg kjent med for noen år siden. Jeg har kjent til denne kulturen helt siden jeg var barn og var med inn i fjorden gjennom flere somre, forteller hun.
Serien er sterkt inspirert av western-ikonografi – alt fra vignett til musikk oser americana. Det samme gjør hovedkarakterene med sine cowboyhatter og sigaretter – Marlboro Men begge to. Et stilistisk valg med bakgrunn i forkjærlighet for westernsjangeren, forteller Wærness.
– Seriens estetiske uttrykk har vært med helt siden prosjektbeskrivelsen. Jeg ville gjøre noe som hadde et filmatisk uttrykk kontra tradisjonelt tv-format. Og jeg elsker jo gamle westernfilmer, spesielt spaghetti-western. Det er lett å høre på soundtracket, som minner mye om Ennio Morricone. Også i enkelte scener liker jeg å spille på grep som blir brukt i spaghetti-western – menn i slow-motion, nesten på grensen til det klisjéaktige. Leke litt med en objektivisering av mannen, samtidig som det selvfølgelig har en estetisk funksjon, sier hun.
Cowboy-kulturen er ikke bare tilknyttet karakterene i serien. Den er en sentral del av industrien, mener Løge.
– Det har bakgrunn i cowboy-kulturen som kommer fra oljeveksten i Norge. Oljeeventyret er preget av cowboy-kultur fra da amerikanerne kom og hjalp nordmenn med å bygge bransjen. Dette har etterlatt en «industriholding» jeg mener vi kan kjenne igjen i industrisamfunnet Odda, som er mye eldre en oljeindustrien, sier han.
Serien er finansiert av blant annet NFI og TV2. At serien innfrir både en kommersiell kanal og NFIs krav viser at serien er en velregissert produksjon, i følge Løge.
-Fra et produsentståsted blir slike serier som dette sett på som ren tv, og det skal da finansieres kun gjennom tv. I den sammenheng vil jeg berømme NFI og Even Benestad for å ha vært med på laget og fått serien finansiert både gjennom TV 2 og NFI – det er ganske gøy for oss. Det er nettopp her et gjennomført formspråk er viktig – at det er stramt sydd sammen. Det er en forventing fra NFI. Det er gøy å kunne tilfredsstille både en kommersiell kanal og NFI samtidig, avslutter han.
Dokumentarserien ‘Fjorden Cowboys’ følger to machomenn fra Hardanger, som lever livet på helt egne premisser. Serien skal sparke liv i TV2 Zebra med førpremiere 5.februar. – Jeg liker å spille på grep fra spaghetti-western og leke litt med en objektivisering av mannen, forteller regissøren Hildegunn Wærness.
Foto: Leif Erik ‘Lothepus’ i det som viser seg å være kjent stil. Fra ‘Fjorden Cowboys’.
Fjorden Cowboys er en feiring av to machomenn fra Sørfjorden i Hardanger, Joar og Lothepus, begge oppvokst og bosatt samme sted. Hardtarbeidende entreprenører med sprengningssertifikat og et bekymringsfritt syn på livet. Serien følger duoen på jobb og til hverdags, og viser at de lever det glade liv godt utenfor normen. Serien skal vises på TV2 Zebra etter OL med førpremiere 5. februar. Produsent hos Flimmer Film, Lars Løge, forteller at serien i utgangspunktet ikke var helt deres kopp te.
-Denne serien var et vanskelig innsalg siden den handler mer om en livstil enn et tema eller noe dagsaktuelt. Vi lager mest dokumentarfilmer hvor vi har saker, prosjekter eller mennesker som skal bevege seg gjennom en historie som grunnlag. Her ble vi rett og slett fortalt at det var to spennende typer av regissør Hildegunn Wærness, noe det viste seg hun hadde helt rett i. I Sørfjorden i Hardanger har vi filmet både fest og prosjekter i et landskap velkjent fra norsk kultur fra gjennom brudeferd og postkortbilder.
Joar og Lothepus fra ‘Fjorden Cowboys’.
Sørfjorden i Hardanger, hvor seriens cowboyer bor og har sitt virke, byr på en eklektisk blanding av bondekultur og industrisamfunn. En deilig side av Norge, mener Løge.
-Her møtte vi en livsstil med forakt for døden, hvor man står opp om morgenen og bare kjører full pinne. Og samtidig jobber de i det som er en sentral del av det norske industrisamfunnet. Odda er et symbol på industrialiseringen av Norge, og fjorden er kjent som «fjorden Gud glemte». Samtidig er det en utbredt bondekultur der. Miksen av gammel bondekultur, industrialiseringen av Norge og kraftkommune med en fandenivoldsk holdning og med en måte å leve på som er fra morgen til kveld. Vi følte dette var deilig side av Norge.
Regissør Hildegunn Wærness har selv tilknytning til stedet der serien er satt.
– Joar har jeg kjent hele livet, han er tross alt søskenbarnet mitt. Og Lothepus ble jeg kjent med for noen år siden. Jeg har kjent til denne kulturen helt siden jeg var barn og var med inn i fjorden gjennom flere somre, forteller hun.
Serien er sterkt inspirert av western-ikonografi – alt fra vignett til musikk oser americana. Det samme gjør hovedkarakterene med sine cowboyhatter og sigaretter – Marlboro Men begge to. Et stilistisk valg med bakgrunn i forkjærlighet for westernsjangeren, forteller Wærness.
– Seriens estetiske uttrykk har vært med helt siden prosjektbeskrivelsen. Jeg ville gjøre noe som hadde et filmatisk uttrykk kontra tradisjonelt tv-format. Og jeg elsker jo gamle westernfilmer, spesielt spaghetti-western. Det er lett å høre på soundtracket, som minner mye om Ennio Morricone. Også i enkelte scener liker jeg å spille på grep som blir brukt i spaghetti-western – menn i slow-motion, nesten på grensen til det klisjéaktige. Leke litt med en objektivisering av mannen, samtidig som det selvfølgelig har en estetisk funksjon, sier hun.
Cowboy-kulturen er ikke bare tilknyttet karakterene i serien. Den er en sentral del av industrien, mener Løge.
– Det har bakgrunn i cowboy-kulturen som kommer fra oljeveksten i Norge. Oljeeventyret er preget av cowboy-kultur fra da amerikanerne kom og hjalp nordmenn med å bygge bransjen. Dette har etterlatt en «industriholding» jeg mener vi kan kjenne igjen i industrisamfunnet Odda, som er mye eldre en oljeindustrien, sier han.
Serien er finansiert av blant annet NFI og TV2. At serien innfrir både en kommersiell kanal og NFIs krav viser at serien er en velregissert produksjon, i følge Løge.
-Fra et produsentståsted blir slike serier som dette sett på som ren tv, og det skal da finansieres kun gjennom tv. I den sammenheng vil jeg berømme NFI og Even Benestad for å ha vært med på laget og fått serien finansiert både gjennom TV 2 og NFI – det er ganske gøy for oss. Det er nettopp her et gjennomført formspråk er viktig – at det er stramt sydd sammen. Det er en forventing fra NFI. Det er gøy å kunne tilfredsstille både en kommersiell kanal og NFI samtidig, avslutter han.
Legg igjen en kommentar