Naken foran kamera

Naken foran kamera

Å kaste klærne foran kamera og spille en sexscene er ingen spøk, men norske filmskuespillere har stort sett gode erfaringer, selv om de synes at sexscener sjelden er spennende. – Grensen mellom god og dårlig smak er egentlig viktigere enn trusegrensa, mener Ane Dahl Torp.

I november fikk Cannes-vinneren Blå er den varmeste fargen premiere på norske kinoer. Filmen skapte rabalder i Cannes med sine inngående sexscener, især en over seks minutter lang eksplisitt scene, hvor de to hovedkarakterene, begge kvinner, har stormfull sex. Det krevde ti dager å spille inn sexscenene, og skuespillerne beskrev det som en påkjenning. Men de har hele tiden forsvart regissørens visjon, og mener det var kunstnerisk forsvarlig.

Ane Dahl Torp, Frank Kjosås og Cecilie Mosli har alle spilt i sexscener, eksplisitte som antydende, i ulike norske filmer, fra Gymnaslærer Pedersen til Naboer og Halvbroren.

– Det er fryktelig forskjellig fra person til person hvor mye det koster å skulle være naken på film eller scene, sier Ane Dahl Torp.

– Jeg fikk tilfeldigvis ikke så mye bluferdighet i håndbagasjen, så da er det mer et spørsmål om smak. Scenen må fortelle noe annet uten klær enn med, og noe mer enn at «de ligger sammen». For øvrig synes jeg samlebetegnelsen «sex- og nakenscener» i de gode tilfellene er misvisende eller lite dekkende, fordi det er scener som skal fortelle noe annet, noe mer, om vidt forskjellige menneskelige følelser og relasjoner. Endelig nærhet, avstand tross fysisk nærhet, misbruk, selvforakt, selvforelskelse, hevn, omtanke, og så videre. Å snakke om slike ting gjennom sex på film kan være veldig interessant, men det er viktig at verken publikum eller de kreative kreftene reduserer det til en «sex- og nakenscene», fortsetter hun.

– I mitt tilfelle har jeg kun hatt fine opplevelser med dette. Filmteamet har gjort det tryggest mulig for meg og medspillerne mine. Det er selvfølgelig rart, men det blir en jobb til slutt. En fysisk øvelse, kan du si, sier Frank Kjosås.

Vil du lese hele saken?

Slå til på vårt abonnementstilbud, og gi oss beskjed i e-posten om at du ønsker å lese hele saken så sender vi en digital kopi!

 

1 kommentar til Naken foran kamera

  1. Jeg er dessverre altlid litt skeptisk til norsk film, men det er fordi jeg har sett nok av dem hvor dialogen er se5 stiv og unaturlig at det bare blir vondt e5 se pe5. Og se5 ge5r man jo litt lei av e5 se de samme, gamle fjesene dukke opp i enhver film. Hodejegerne , den siste norske filmen jeg se5, overrasket meg positivt, se5 kanskje jeg skal tf8rre e5 prf8ve en ny?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Naken foran kamera

Naken foran kamera

Å kaste klærne foran kamera og spille en sexscene er ingen spøk, men norske filmskuespillere har stort sett gode erfaringer, selv om de synes at sexscener sjelden er spennende. – Grensen mellom god og dårlig smak er egentlig viktigere enn trusegrensa, mener Ane Dahl Torp.

I november fikk Cannes-vinneren Blå er den varmeste fargen premiere på norske kinoer. Filmen skapte rabalder i Cannes med sine inngående sexscener, især en over seks minutter lang eksplisitt scene, hvor de to hovedkarakterene, begge kvinner, har stormfull sex. Det krevde ti dager å spille inn sexscenene, og skuespillerne beskrev det som en påkjenning. Men de har hele tiden forsvart regissørens visjon, og mener det var kunstnerisk forsvarlig.

Ane Dahl Torp, Frank Kjosås og Cecilie Mosli har alle spilt i sexscener, eksplisitte som antydende, i ulike norske filmer, fra Gymnaslærer Pedersen til Naboer og Halvbroren.

– Det er fryktelig forskjellig fra person til person hvor mye det koster å skulle være naken på film eller scene, sier Ane Dahl Torp.

– Jeg fikk tilfeldigvis ikke så mye bluferdighet i håndbagasjen, så da er det mer et spørsmål om smak. Scenen må fortelle noe annet uten klær enn med, og noe mer enn at «de ligger sammen». For øvrig synes jeg samlebetegnelsen «sex- og nakenscener» i de gode tilfellene er misvisende eller lite dekkende, fordi det er scener som skal fortelle noe annet, noe mer, om vidt forskjellige menneskelige følelser og relasjoner. Endelig nærhet, avstand tross fysisk nærhet, misbruk, selvforakt, selvforelskelse, hevn, omtanke, og så videre. Å snakke om slike ting gjennom sex på film kan være veldig interessant, men det er viktig at verken publikum eller de kreative kreftene reduserer det til en «sex- og nakenscene», fortsetter hun.

– I mitt tilfelle har jeg kun hatt fine opplevelser med dette. Filmteamet har gjort det tryggest mulig for meg og medspillerne mine. Det er selvfølgelig rart, men det blir en jobb til slutt. En fysisk øvelse, kan du si, sier Frank Kjosås.

Vil du lese hele saken?

Slå til på vårt abonnementstilbud, og gi oss beskjed i e-posten om at du ønsker å lese hele saken så sender vi en digital kopi!

 

One Response to Naken foran kamera

  1. Jeg er dessverre altlid litt skeptisk til norsk film, men det er fordi jeg har sett nok av dem hvor dialogen er se5 stiv og unaturlig at det bare blir vondt e5 se pe5. Og se5 ge5r man jo litt lei av e5 se de samme, gamle fjesene dukke opp i enhver film. Hodejegerne , den siste norske filmen jeg se5, overrasket meg positivt, se5 kanskje jeg skal tf8rre e5 prf8ve en ny?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY