Hovedfoto fra dataspillet «Battlefield 4», som nettopp har blitt lansert.
Ny leder for festivalen i 2013 er Mona Pedersen, som tar over fakkelen etter Vigdis Lian. Pedersen er ny som programansvarlig, men har vært tilknyttet festivalen som en del av programrådet i 2012 og var del av festivalens begynnelse. Årets hovedtema er «hemmeligheter», forteller Pedersen.
– Vi har flere undertemaer i år, men akkurat «hemmeligheter» syntes vi det ville være veldig spennende å programmere rundt. Der får man hele spekteret fra storpolitiske avsløringer, inn til familiesfæren.
Om årets program forteller den nye lederen at de har tenkt bredere målgrupper, både med film- og seminarprogrammet.
– Jeg er superfornøyd med årets program, hvis jeg får si det selv. Filmene spenner fra den ferske Erroll Morris-dokumentaren The Unknown Known som vi er veldig glade over å ha fått med på programmet, til stumfilmen Farende folk som ble innspilt i Elverum for drøyt nitti år siden, forteller hun.
Det arrangeres fem seminarer i løpet av festivalens tre dager. Pedersen forteller at nytt for årets program er tematiseringen av dataspill i et eget seminar, hvor de får besøk av Hæren som vil belyse dataspill i en militær kontekst.
– Jeg er spesielt fornøyd med at vi fikk inn dataspill på programmet i år, med seminaret Absolutt pang pang? Om krig og dataspill. Årsaken til dette er at det rett og slett handler om å ta realiteten innover seg – dataspill er en del av den visuelle kulturen vi omgir oss med. Og så sentralt som krigs-scenarioene står i de mest populære spillene i dag blir det veldig relevant for oss å ta tak i dette. Vi håper at dette ikke blir et seminar om hvor fæle dataspill er, men menneskene som bidrar til dette seminaret er reflekterte og kunnskapsrike folk.
– Ikke nok med det – det er unikt at Bjørn Gaute Herlyng fra Hærens taktiske treningssenter også vil bidra. De er vel de som vet mest om hvordan denne teknologien faktisk stemmer overens med de faktiske scenariene – likhetene og forskjellene med virkeligheten. Det har eksempelvis kommet undersøkelser som viser hvordan dataspill kan brukes i debrief-prosesser også, og ikke bare til å hisse opp til strid eller lære bort taktikk, forteller hun.
Pedersen forteller at dataspill-seminaret er myntet på en yngre målgruppe, noe de erfarte var nødvendig etter fjorårets festival.
– Seminaret er for alle, men er spesifikt tiltenkt litt yngre målgrupper. I fjor jobbet vi litt med regionalhistorie – noe vi fortsetter med i år – og erfaringer fra vår egen region. Da blir det fort at aldersgruppene blir litt «bakpå». Så i år har vi vært litt bevisst på å lage noen arrangementer som appellerer litt bredere.
Seminaret Den kalde krigens hemmeligheter tematiserer en periode man først nå begynner å avdekke detaljer om. Festivalen viser også Knut Erik Jensens Iskyss, inspirert av Gunvor Galtung Haaviks historie, som levde et dobbeltliv under den kalde krigen. I seminarpanelet sitter blant annet regissøren selv, og forfatter av boken filmen er inspirert av, Alf R. Jacobsen.
– Jeg gleder meg enormt til seminaret Den kalde krigens hemmeligheter. Vi begynte å drodle rundt årets hovedtema «hemmeligheter» rett etter fjorårets festival, og ser at temaet har blitt veldig aktualisert den siste tiden. Blant annet har NRK fokusert mye på dette. Jeg tror vi bare så vidt har begynt å løfte på lokket omhandlende den perioden, sier Pedersen.
De resterende seminarene er Skam og hemmeligheter, Filmmøtet og Arkivenes hemmeligheter.
– Seminaret Arkivenes hemmeligheter er et mer bransjerettet seminar, og illustrerer at vi prøver å være en møteplass for både filmbransjen, men også andre som jobber med denne tematikken, forklarer hun.
Om festivalens popularitet forteller Pedersen av de opplevde en økning i publikumsoppslutningen i fjor, og at festivalen nå er i ferd med å markere seg.
– Magefølelsen i år sier at vi er i ferd med å sette oss litt i folks bevissthet. Men det er klart det tar tid å bygge opp et arrangement uansett. Vi har merket at vi har måttet jobbe litt med krigstematikken – det har tatt litt tid for folk å skjønne hva vi egentlig ønsker å oppnå. Men jeg tror vi er i ferd med å knekke koden. Besøket i 2012 var rundt 1700 besøkende. I snitt blir det rundt 60 besøkende på hvert arrangement. Det synes vi er ganske greit, men har plass til mange fler!
Festivalen fikk også oppmerksomhet fordi den har vært medvirkende til å generere en storproduksjon, Kongens nei.
– Det var litt av bakgrunnen for de som tok initiativet til at festivalen skulle være nettopp her – å stimulere til økt produksjon og styrke filmkulturen i vår region. Derfor har vi i samarbeid med Film 3 denne pitchekonkurransen, som i år arrangeres for tredje gang. Vinneren av konkurransen i 2011 var Kongens nei-prosjektet, avslutter hun.
Legg igjen en kommentar