Tysk-norsk Oscarkandidat om krigen

Tysk-norsk Oscarkandidat om krigen

Den tysk-norske co-produksjonen «To liv» blir Tysklands Oscar-kandidat. Filmen fikk lite oppmerksomhet i Norge, men ble omfavnet i Tyskland. – I Norge har vi kanske fortsatt problemer med å fortelle andre historier enn heltehistoriene fra krigen, mener Ståle Stein Berg som arbeidet med filmens manus.

Tyskland nominerte denne uken den co-produserte tysk-norske filmen To liv som sin kandidat til Oscar-kategorien beste fremmedspråklige film. Liv Ullmann spiller en av hovedrollene, i tillegg til Sven Nordin, Dennis Storhøi og Julia Bache-Wiig i fremtredende roller.

Ståle Stein Berg har arbeidet med filmens manus, og er – ikke overraskende – fornøyd med Oscar-nyheten.

-Det var både overraskende og hyggelig. To liv er en film som har blitt litt oversett i Norge, og det er hyggelig at tyskerne liker den.

Han har gjort seg noen tanker om hvorfor akkurat To liv ble plukket ut som kandidat.

-Det første jeg tenker på er Liv Ullmann. Det er helt åpenbart en medvirkende faktor, så det er nok vektlagt ganske mye. Samtidig så tenker jeg at denne typen film, som problematiserer tysk historie med den fortiden de har, er en egen filmtradisjon i Tyskland. Det handler om å gjøre bot, og bruke et kritisk blikk på egen fortid. Det samme har vi ikke startet med i Norge engang, men i Tyskland er denne tradisjonen veldig sterk. Og det er tydeligvis også noe publikum setter pris på, forteller han.

Berg forteller at hans arbeid med manus var en utfordrende jobb med å strukturere et omfattende historisk materiale.

-Jeg ble kontaktet av Axel Helgeland, som er norsk co-produsent, i 2009 – tror jeg. Det var en lang prosess, spesielt med tanke på finansiering. De trengte et norsk bidrag for å søke om midler. Jeg leste manus og likte storyen kjempegodt. Jeg synes filmens historie virkelig er knallbra. Manuset var vanskelig å strukturere – som var min jobb. Mye av materialet var der fra før, så jeg har ikke diktet så mye i denne filmen. Det var et enormt historisk materiale som skulle inn, samtidig som du skulle ha en spennende historie og et godt relasjonsdrama. Det ble tre nivåer som skulle vektes mot hverandre, og det var ganske utfordrende, forteller han.

Filmen ble relativt oversett i Norge, mens den hanket inn en rekke priser i Tyskland. Berg har gjort seg noen tanker om hvorfor interessen for filmen spriker såpass mellom de to landene.

-Den har hatt sin lille festivalrunde i Tyskland, og vunnet publikumspriser, manuspriser og regipriser. Så det er tydelig at den treffer noe hos det tyske publikum, som ikke traff her. Vanskelig å spekulere i hvorfor, men tyskerne setter kanskje pris på en annen fortelling enn oss. Men det er en åpenbar forskjell i tilnærming til det historiske materiale som filmen dreier seg om, mener Berg.

-Og jeg tror at en del av dette ligger i at Norge har problemer med å fortelle andre historier enn heltehistoriene fra krigen. Vi vil gjerne bekrefte denne siden av oss selv og ikke grave så mye i det ubehagelige om at det skjedde ting også her som kan belyses på en annen måte. Det handler om krigsbarn og fordømmelse, kvinner som fikk barn med tyske soldater – barn som fikk dårlig behandling i Norge etter krigen. Her ligger det et ubehag som folk kanskje ikke er klar til å ta innover seg. Eller at vi rett og slett ikke er interessert i det. Det er vanskelig å si, avslutter han.

Trailer, To liv:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Tysk-norsk Oscarkandidat om krigen

Tysk-norsk Oscarkandidat om krigen

Den tysk-norske co-produksjonen «To liv» blir Tysklands Oscar-kandidat. Filmen fikk lite oppmerksomhet i Norge, men ble omfavnet i Tyskland. – I Norge har vi kanske fortsatt problemer med å fortelle andre historier enn heltehistoriene fra krigen, mener Ståle Stein Berg som arbeidet med filmens manus.

Tyskland nominerte denne uken den co-produserte tysk-norske filmen To liv som sin kandidat til Oscar-kategorien beste fremmedspråklige film. Liv Ullmann spiller en av hovedrollene, i tillegg til Sven Nordin, Dennis Storhøi og Julia Bache-Wiig i fremtredende roller.

Ståle Stein Berg har arbeidet med filmens manus, og er – ikke overraskende – fornøyd med Oscar-nyheten.

-Det var både overraskende og hyggelig. To liv er en film som har blitt litt oversett i Norge, og det er hyggelig at tyskerne liker den.

Han har gjort seg noen tanker om hvorfor akkurat To liv ble plukket ut som kandidat.

-Det første jeg tenker på er Liv Ullmann. Det er helt åpenbart en medvirkende faktor, så det er nok vektlagt ganske mye. Samtidig så tenker jeg at denne typen film, som problematiserer tysk historie med den fortiden de har, er en egen filmtradisjon i Tyskland. Det handler om å gjøre bot, og bruke et kritisk blikk på egen fortid. Det samme har vi ikke startet med i Norge engang, men i Tyskland er denne tradisjonen veldig sterk. Og det er tydeligvis også noe publikum setter pris på, forteller han.

Berg forteller at hans arbeid med manus var en utfordrende jobb med å strukturere et omfattende historisk materiale.

-Jeg ble kontaktet av Axel Helgeland, som er norsk co-produsent, i 2009 – tror jeg. Det var en lang prosess, spesielt med tanke på finansiering. De trengte et norsk bidrag for å søke om midler. Jeg leste manus og likte storyen kjempegodt. Jeg synes filmens historie virkelig er knallbra. Manuset var vanskelig å strukturere – som var min jobb. Mye av materialet var der fra før, så jeg har ikke diktet så mye i denne filmen. Det var et enormt historisk materiale som skulle inn, samtidig som du skulle ha en spennende historie og et godt relasjonsdrama. Det ble tre nivåer som skulle vektes mot hverandre, og det var ganske utfordrende, forteller han.

Filmen ble relativt oversett i Norge, mens den hanket inn en rekke priser i Tyskland. Berg har gjort seg noen tanker om hvorfor interessen for filmen spriker såpass mellom de to landene.

-Den har hatt sin lille festivalrunde i Tyskland, og vunnet publikumspriser, manuspriser og regipriser. Så det er tydelig at den treffer noe hos det tyske publikum, som ikke traff her. Vanskelig å spekulere i hvorfor, men tyskerne setter kanskje pris på en annen fortelling enn oss. Men det er en åpenbar forskjell i tilnærming til det historiske materiale som filmen dreier seg om, mener Berg.

-Og jeg tror at en del av dette ligger i at Norge har problemer med å fortelle andre historier enn heltehistoriene fra krigen. Vi vil gjerne bekrefte denne siden av oss selv og ikke grave så mye i det ubehagelige om at det skjedde ting også her som kan belyses på en annen måte. Det handler om krigsbarn og fordømmelse, kvinner som fikk barn med tyske soldater – barn som fikk dårlig behandling i Norge etter krigen. Her ligger det et ubehag som folk kanskje ikke er klar til å ta innover seg. Eller at vi rett og slett ikke er interessert i det. Det er vanskelig å si, avslutter han.

Trailer, To liv:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY