– Spillefilmene har falt til null

– Spillefilmene har falt til null

Et viktig kapittel i norsk film avsluttes nå som Storyline Studios sier opp sin leieavtale med Filmparken på Jar.
– Det har ikke vært en spillefilm i studio her på tre år. En vesentlig årsak er utflaggingen av norske spillefilmer, forteller administrerende direktør hos Storyline, Knud Bjørne-Larsen.

Foto: Spilleflmen «Naboer» som ble spilt inn i studioene på Jar.

 

Leieavtalen for studioene på Jar har blitt en belastning for Storyline, skriver de i pressemeldingen. Årsaken er et totalt fravær av spillefilmproduksjoner i studio, forteller Knud Bjørne-Larsen til Rushprint.

-Det som er hovedårsaken er utflaggingen av spillefilmer som har skjedd den siste tiden. Det er ikke lenger spillefilmer i studio – det har ikke vært en spillefilm i studio her på tre år! Tidligere var omsetningen delt 50/50 mellom reklamefilm og spillefilm. Nå kommer 100 % av omsetningen fra reklamefilm, men reklamefilmomsetningen på sin side har ikke falt i det hele tatt. Den er helt stabil, mens spillefilmen da har falt helt til null.

-Før var det 2-3 spillefilmer som var innom med opptak i alt fra et par dager til noen uker. Og nå har det altså ikke vært en eneste spillefilm. Vi har også sett det på etterarbeid: Vi har høy omsetning på etterarbeid av lyd, men vi opplever at noen av de filmene vi gjør lyd på nå gjør deler av bilde-etterarbeidet i andre land. Også dette på bakgrunn av finansieringsformene i andre land. Vi har nok mistet noen grading-jobber: Både Erik Poppes og Eskil Vogts filmer gjør bildeetterarbeid i utlandet eksempelvis, selv om vi gjorde lyden hos oss.

Storyline leverer fortsatt en del utstyr til produksjoner som skjer ute, og på tross av frafall på spillefilmfronten opplever de vekst innen reklamejobber.

-Utstyr hentes av praktiske årsaker noen ganger ute når opptakene skjer ute.  Kamera hender det at vi får levert fortsatt selv om opptaket skjer ute – på bakgrunn av kompetanse og ansvarsforhold – men lys kommer normalt fra lokale leverandører. På lys- og kameraleveranser har vi også vokst en del på reklamearbeid hvor utflaggingen ikke har hatt like stor påvirkning.

Bjørne-Larsen forteller at det ikke er nok inntekter i reklamefilm alene til å forsvare studioavtalene.

– Det er overhode ikke nok inntekter fra reklamefilm alene til å opprettholde studioavtalene, dessverre. Det var egentlig på grensen også før frafallet av spillefilm. Det balanserte i null i lengre tid mens spillefilm eksisterte – opp og ned fra år til år. Vi har da sagt opp fire snekkere og én stilling til. Da har Filmparken tatt over den ene snekkeren som skal drive med dekor, og en annen som skal drive med vedlikehold av bygningen. Jeg tror de kommer til å ruste opp eiendommen, avslutter han.

Fakta om Filmparken

Filmparken AS er eier av hele eiendommen på Jar, mens Storyline Studios AS har leid studioer, verksted, lager og fremleiekontorer siden selskapet (tidligere Norsk filmstudio AS) ble etablert i 2005.  Denne leieavtalen sier Storyline nå opp, spesielt pga nedgangen i antall spillefilmer som filmes  i studio Norge.

Som en del av en større restrukturering overføres nå ansvaret for kontor- og studiodrift og utleie til Filmparken AS. Fra tidligere av ligger filmkatalogen etter Norsk Film som en del aktivaene i Filmparken, fremover vil også forvaltningen av denne skje i regi av Filmparken. Som en del av omstrukturering av leieforholdene i Filmparken overfører også aksjene i Norsk Film Kostyme AS fra Storyline til Filmparken, og alle ansatte i kostymeavdelingen følger med.

Storyline fortsetter med utleie av lys, grip og kamera fra de samme lokalene på Jar, samtidig er alt lyd- og bildeetterarbeid nå samlet i Mølleparken 4. Her har Storyline nå landets største etterarbeidshus for reklame, spillefilm og TV.

Utleie av studioer og kontorer vil bli ivaretatt av Filmparken ved Nina Heidenreich, som blir med over til Filmparken. Studioene vil i prinsippet bli leid ut etter four-walling modellen, dvs at leietaker/produsent slev står for bygging av dekor. Filmparken åpner derfor opp for ytterligere bruk av freelancere i byggeprosessen. Geir Opheim vil få  ansvaret for verksted og maskiner, samt enkelte byggeoppdrag. Filmparken ansetter også  Tom Gammelsrød som driftsansvarlig for eiendommen med ansvar for oppfølging av bygningsmasse, utearealer og vaktmesterrelatert oppgaver.

Kilde: Storyline

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Spillefilmene har falt til null

– Spillefilmene har falt til null

Et viktig kapittel i norsk film avsluttes nå som Storyline Studios sier opp sin leieavtale med Filmparken på Jar.
– Det har ikke vært en spillefilm i studio her på tre år. En vesentlig årsak er utflaggingen av norske spillefilmer, forteller administrerende direktør hos Storyline, Knud Bjørne-Larsen.

Foto: Spilleflmen «Naboer» som ble spilt inn i studioene på Jar.

 

Leieavtalen for studioene på Jar har blitt en belastning for Storyline, skriver de i pressemeldingen. Årsaken er et totalt fravær av spillefilmproduksjoner i studio, forteller Knud Bjørne-Larsen til Rushprint.

-Det som er hovedårsaken er utflaggingen av spillefilmer som har skjedd den siste tiden. Det er ikke lenger spillefilmer i studio – det har ikke vært en spillefilm i studio her på tre år! Tidligere var omsetningen delt 50/50 mellom reklamefilm og spillefilm. Nå kommer 100 % av omsetningen fra reklamefilm, men reklamefilmomsetningen på sin side har ikke falt i det hele tatt. Den er helt stabil, mens spillefilmen da har falt helt til null.

-Før var det 2-3 spillefilmer som var innom med opptak i alt fra et par dager til noen uker. Og nå har det altså ikke vært en eneste spillefilm. Vi har også sett det på etterarbeid: Vi har høy omsetning på etterarbeid av lyd, men vi opplever at noen av de filmene vi gjør lyd på nå gjør deler av bilde-etterarbeidet i andre land. Også dette på bakgrunn av finansieringsformene i andre land. Vi har nok mistet noen grading-jobber: Både Erik Poppes og Eskil Vogts filmer gjør bildeetterarbeid i utlandet eksempelvis, selv om vi gjorde lyden hos oss.

Storyline leverer fortsatt en del utstyr til produksjoner som skjer ute, og på tross av frafall på spillefilmfronten opplever de vekst innen reklamejobber.

-Utstyr hentes av praktiske årsaker noen ganger ute når opptakene skjer ute.  Kamera hender det at vi får levert fortsatt selv om opptaket skjer ute – på bakgrunn av kompetanse og ansvarsforhold – men lys kommer normalt fra lokale leverandører. På lys- og kameraleveranser har vi også vokst en del på reklamearbeid hvor utflaggingen ikke har hatt like stor påvirkning.

Bjørne-Larsen forteller at det ikke er nok inntekter i reklamefilm alene til å forsvare studioavtalene.

– Det er overhode ikke nok inntekter fra reklamefilm alene til å opprettholde studioavtalene, dessverre. Det var egentlig på grensen også før frafallet av spillefilm. Det balanserte i null i lengre tid mens spillefilm eksisterte – opp og ned fra år til år. Vi har da sagt opp fire snekkere og én stilling til. Da har Filmparken tatt over den ene snekkeren som skal drive med dekor, og en annen som skal drive med vedlikehold av bygningen. Jeg tror de kommer til å ruste opp eiendommen, avslutter han.

Fakta om Filmparken

Filmparken AS er eier av hele eiendommen på Jar, mens Storyline Studios AS har leid studioer, verksted, lager og fremleiekontorer siden selskapet (tidligere Norsk filmstudio AS) ble etablert i 2005.  Denne leieavtalen sier Storyline nå opp, spesielt pga nedgangen i antall spillefilmer som filmes  i studio Norge.

Som en del av en større restrukturering overføres nå ansvaret for kontor- og studiodrift og utleie til Filmparken AS. Fra tidligere av ligger filmkatalogen etter Norsk Film som en del aktivaene i Filmparken, fremover vil også forvaltningen av denne skje i regi av Filmparken. Som en del av omstrukturering av leieforholdene i Filmparken overfører også aksjene i Norsk Film Kostyme AS fra Storyline til Filmparken, og alle ansatte i kostymeavdelingen følger med.

Storyline fortsetter med utleie av lys, grip og kamera fra de samme lokalene på Jar, samtidig er alt lyd- og bildeetterarbeid nå samlet i Mølleparken 4. Her har Storyline nå landets største etterarbeidshus for reklame, spillefilm og TV.

Utleie av studioer og kontorer vil bli ivaretatt av Filmparken ved Nina Heidenreich, som blir med over til Filmparken. Studioene vil i prinsippet bli leid ut etter four-walling modellen, dvs at leietaker/produsent slev står for bygging av dekor. Filmparken åpner derfor opp for ytterligere bruk av freelancere i byggeprosessen. Geir Opheim vil få  ansvaret for verksted og maskiner, samt enkelte byggeoppdrag. Filmparken ansetter også  Tom Gammelsrød som driftsansvarlig for eiendommen med ansvar for oppfølging av bygningsmasse, utearealer og vaktmesterrelatert oppgaver.

Kilde: Storyline

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY