Tromsø med ny barnefilmfestival: «Verdens beste»

Tromsø med ny barnefilmfestival: «Verdens beste»

29. mai til 2. juni arrangeres den nye barnefilmfestivalen «Verdens beste» i Tromsø. – Konseptet er det samme som TIFF, men med en ny målgruppe. Og den er ingen konkurrent til festivalen i Kristiansand, sier daglig leder Lisa Therese Hoen.

Den nye barnefilmfestivalen som arrangeres for første gang i år er en videreutvikling av barnefilmvisninger som har blitt arrangert under TIFF, forteller daglig leder i TIFF Lisa Therese Hoen.

– Vi skal starte opp en barnefilmfestival ved navn «Verdens beste» i nord, hvor vi viser internasjonal kvalitetsfilm for barn, slik vi allerede gjør for voksne. Det er samme konsept som TIFF, bare en ny målgruppe. Denne målgruppen har vi varmet opp tidligere gjennom blant annet utekinovisninger under TIFF, hvor vi har invitert barnehager og skoler for å se internasjonale kortfilmer hver morgen klokken ni.

Og legger til:

– Det er med andre ord mange barn i Tromsø som allerede har et forhold til filmfestivaler, bare at de tror at filmfestivaler er noe som skjer ute – noe som er litt artig.

Den nye festivalen er på ingen måte tenkt på som en konkurrent til Barnefilmfestivalen i Kristiansand. Festivalene er skilt gjennom en stor geografisk avstand, og Hoen forteller at festivalen derfor først og fremst er for Tromsø og Nord-Norge.

– Den første vi fortalte at vi skulle lage en ny barnefilmfestival til, var Danckert Monrad-Krohn i Kristiansand. Vi ønsket et samarbeid siden man blant annet har tekst- og dubbe-problematikk når det kommer til barnepublikum. Vi er inspirert av Kristiansand. Men det er ikke så alt for mange som har anledning til å reise fra nord til Kristiansand, så det er ingen konkurranse. Vi skal i første omgang være for Tromsø og Nord-Norge.

Festivalens målgruppe er barn i alderen 2-13 år, men det største fokuset er på barna fra 10-13 år, som Hoen mener er den mest utfordrende aldersgruppen.

-Vi har 20 programmer, og målgruppen er barn i alderen 2-13 år. Vi har et konsept som vi kaller «min første kino», siden vi ønsker at de aller minste også skal få oppleve kortfilmer. Dette igjen deler vi opp i tre ulike programmer; barnehage, små- og storskole. Men de vi satser mest på er aldersgruppen 10-13 år. Dette litt for å utfordre oss selv siden dette er en gruppe som har et stort mediekonsum, bruker mye internett, YouTube, og tar egne valg på nett i forhold til hva de ønsker å se. Vi ønsker å vise denne gruppen kvalitet.

Hoen mener at fordelen med å arrangere festival i Tromsø er at publikum allerede har et forhold til filmfestivaler, og at det ikke er nødvendig med store, kjente navn for å trekke besøkende.

-Vi skal bygge videre på vår merkevare, som er visning av kvalitetsfilm. Og vi håper at vi gjennom barnefilmfestivalen når ut til enda flere grupper – kanskje også flere voksne besøker TIFF fordi de har barn som besøkte den nye barnefilmfestivalen.

Hun minner også om at festivalen har et eget bransjeprogram.

– Jeg vil også minne om at vi har et bransjeprogram. Brenda Chapman, som nettopp vant Oscar for sin innsats på animasjonsfilmen Brave, kommer. Hun skal ha en masterclass onsdag 29. Og den 30. har vi et seminar som heter «Hvordan tjene penger på barnefilm uten å bli kynisk», avslutter hun.

Festivalens program er enda ikke offentliggjort.

Foto: fra utevisning for barn under TIFF

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Tromsø med ny barnefilmfestival: «Verdens beste»

Tromsø med ny barnefilmfestival: «Verdens beste»

29. mai til 2. juni arrangeres den nye barnefilmfestivalen «Verdens beste» i Tromsø. – Konseptet er det samme som TIFF, men med en ny målgruppe. Og den er ingen konkurrent til festivalen i Kristiansand, sier daglig leder Lisa Therese Hoen.

Den nye barnefilmfestivalen som arrangeres for første gang i år er en videreutvikling av barnefilmvisninger som har blitt arrangert under TIFF, forteller daglig leder i TIFF Lisa Therese Hoen.

– Vi skal starte opp en barnefilmfestival ved navn «Verdens beste» i nord, hvor vi viser internasjonal kvalitetsfilm for barn, slik vi allerede gjør for voksne. Det er samme konsept som TIFF, bare en ny målgruppe. Denne målgruppen har vi varmet opp tidligere gjennom blant annet utekinovisninger under TIFF, hvor vi har invitert barnehager og skoler for å se internasjonale kortfilmer hver morgen klokken ni.

Og legger til:

– Det er med andre ord mange barn i Tromsø som allerede har et forhold til filmfestivaler, bare at de tror at filmfestivaler er noe som skjer ute – noe som er litt artig.

Den nye festivalen er på ingen måte tenkt på som en konkurrent til Barnefilmfestivalen i Kristiansand. Festivalene er skilt gjennom en stor geografisk avstand, og Hoen forteller at festivalen derfor først og fremst er for Tromsø og Nord-Norge.

– Den første vi fortalte at vi skulle lage en ny barnefilmfestival til, var Danckert Monrad-Krohn i Kristiansand. Vi ønsket et samarbeid siden man blant annet har tekst- og dubbe-problematikk når det kommer til barnepublikum. Vi er inspirert av Kristiansand. Men det er ikke så alt for mange som har anledning til å reise fra nord til Kristiansand, så det er ingen konkurranse. Vi skal i første omgang være for Tromsø og Nord-Norge.

Festivalens målgruppe er barn i alderen 2-13 år, men det største fokuset er på barna fra 10-13 år, som Hoen mener er den mest utfordrende aldersgruppen.

-Vi har 20 programmer, og målgruppen er barn i alderen 2-13 år. Vi har et konsept som vi kaller «min første kino», siden vi ønsker at de aller minste også skal få oppleve kortfilmer. Dette igjen deler vi opp i tre ulike programmer; barnehage, små- og storskole. Men de vi satser mest på er aldersgruppen 10-13 år. Dette litt for å utfordre oss selv siden dette er en gruppe som har et stort mediekonsum, bruker mye internett, YouTube, og tar egne valg på nett i forhold til hva de ønsker å se. Vi ønsker å vise denne gruppen kvalitet.

Hoen mener at fordelen med å arrangere festival i Tromsø er at publikum allerede har et forhold til filmfestivaler, og at det ikke er nødvendig med store, kjente navn for å trekke besøkende.

-Vi skal bygge videre på vår merkevare, som er visning av kvalitetsfilm. Og vi håper at vi gjennom barnefilmfestivalen når ut til enda flere grupper – kanskje også flere voksne besøker TIFF fordi de har barn som besøkte den nye barnefilmfestivalen.

Hun minner også om at festivalen har et eget bransjeprogram.

– Jeg vil også minne om at vi har et bransjeprogram. Brenda Chapman, som nettopp vant Oscar for sin innsats på animasjonsfilmen Brave, kommer. Hun skal ha en masterclass onsdag 29. Og den 30. har vi et seminar som heter «Hvordan tjene penger på barnefilm uten å bli kynisk», avslutter hun.

Festivalens program er enda ikke offentliggjort.

Foto: fra utevisning for barn under TIFF

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY