Nåværende direktør for Norsk Filminstitutt, Nina Refseth, er inne i sitt avsluttende år. Fra og med 1. januar 2014 skal hennes arvtager være på plass. I stillingsbeskrivelsen er det ikke et krav om at den nye direktøren skal ha noen formell erfaring med filmbransjen, med unntak av interesse for filmfeltet (“Interesse for film og erfaring fra kultursektoren vil være en fordel”).
Produsent Aage Aaberge (Kon-Tiki) mener at den nye direktøren først og fremst må være en dyktig byråkrat for å lede en bedrift på størrelse med NFI.
– Jeg kjenner instituttet ganske godt da jeg har sittet i styret i to perioder, og jeg var i sin tid med på utredningen Veiviseren. NFI er en stor og tung organisasjon, så den nye direktøren skal være en dyktig byråkrat for å styre en slik organisasjon. Det er mange ansatte og mye penger som utgjør NFI-systemet. Det er uhyre viktig for bransjen at dette er en ryddig og veldreven organisasjon, og jeg tror det er et fundament for at Kulturdepartementet fortsetter å øke bevilgningene til norsk film.
På spørsmål om han mener filmfaglig kompetanse er nødvendig for stillingen, mener Aaberge at det faktisk kan gjøre mer skade enn godt.
– Jeg mener faktisk at vedkommende ikke skal ha formell filmfaglig bakgrunn. Jeg mener det kan rote det til. Det er mye viktigere i den stillingen at det er en person som har solide lederegenskaper, som kan sørge for at det er gode arbeidsforhold, godt miljø, og rydde plass slik at de mer filmfaglige folkene kan konsentrere seg om den jobben de skal gjøre, mener han.
– Sånn sett synes jeg at Nina Refseth har gjort en kjempejobb med Filminstituttet. Det er enkelte som har kritisert henne for å ha vært for lite på banen rent filmpolitisk, men jeg er ikke enig. Det er andre ansatte som skal ivareta den biten, legger han til.
Tidligere direktør for Norsk Filminstitutt, Vigdis Lian, mener at selv om man ikke har en formell filmfaglig kompetanse, er det fordel å ha god kjennskap til bransjen man skal lede.
– Jeg tror tiden hvor man kunne være «direktøren for det hele» er over. Jeg tror det er klokt å hente leder fra den sektoren man skal lede. Det er en selvfølge at man skal ha kunnskap om og erfaring fra ledelse og forvaltning, men det er også en fordel å ha øre for hva som skjer understrøms. Det får man bare om man har vært knyttet til bransjen. I et lite land som Norge kan det imidlertid fort bli gjenbruk, noe som heller ikke er bra, mener hun.
Men også Lian fremhever at det er lederegenskapene som er en direktørs viktigste kompetanse.
– Det vesentlige er som sagt at man har administrative lederegenskaper; ledelseserfaring og ledelseskompetanse – kombinert med åpenhet og en viss ydmykhet i forhold til fagfeltet man skal lede. En leder skal ikke være «hands on», det er fagavdelingens ansvar.
Filminstituttet har vært gjennom store omstruktureringer under Refseths ledelse. Aaberge trekker frem dette en prosess mange ikke har vært klar over har vært krevende.
-Man skal ikke underslå at det har vært en veldig tøff prosess som har foregått i instituttet gjennom sammenslåingen. Der tror jeg det er mange av mine kolleger som ikke forstår hvor krevende det har vært å slå sammen ulike kulturer og forskjellige ansatte. Samtidig har det vært store endringer i forskrifter og regelverk, en tøff og tung periode rett og slett. Jeg har stor respekt for den jobben som har blitt gjort på instituttet de siste årene, og jeg mener at får vi tak en ny person som Nina Refseth har vi vært heldig.
Lian håper at tiden omsider er inne for å se fremover etter alle omstillingene.
-Det synes som om begrepet omstillingsprosesser fortsatt henger ved, men nå er vel snart tiden for konsolidering og fremoverrettet arbeid? Det har vært flere omstillingsprosesser på filmfeltet, de har vært tunge og lange. Nå må man se fremover, avslutter hun.
Legg igjen en kommentar