Film fra Sør har i løpet av 22 år bitt seg fast som Oslos mest vitale film festival. – Skal vi klare å møte utfordringene som ligger foran oss, må vi hele tiden utvikle oss, forteller lederduoen Lasse Skagen og Heidi Sandberg.

I fjor utviklet Film fra Sør programmet med profiler av enkeltregissører, med mulighet for å treffe hver regissør i en egen masterclass. Nyvinningen ble en stor suksess, i følge kunstnerisk leder Lasse Skagen.
-Dette er en seksjon i programmet som vi startet med i fjor, hvor vi laget profiler på enkeltregissører for å få et dypere innblikk i hvem de er. Det var en kjempesuksess, og vi fortsetter med dette hvert år fremover, forteller Skagen.
Fire regissører har fått plass i portrettseksjonen i år. Lørdag 6. oktober kommer den chilenske regissøren Andrés Wood, onsdag 10. oktober marokkanske Faouzi Bensaïdi, torsdag 11. oktober indonesiske Joko Anwar, og sist ute fredag 12. oktober thailandske Pen-Ek Ratanaruang.
-Andrés Woods siste film Violeta Went to Heaven vant juryens pris i Sundance. Filmen er et impresjonistisk portrett av folkesangeren Violeta Parra. Hun var en internasjonal multikunstner, som også har stilt ut sine verker i Louvre. En spennende, men kompromissløs karakter. Faouzi Bensaïdi er kjent for det norske kinopublikummet gjennom WWW: What a Wonderful World. Og hans siste film Death for Sale er Marokkos Oscar-bidrag i år.
-Vårt tredje regissørbesøk er fra Indonesia. Joko Anwar er en multikunstner, men har profilert seg som horror-regissør. Best kjent for Dead Time: Kala og The Forbidden Door. Han har bakgrunn i reklame-estetikk, og hans filmer er veldig visuelt interessante. Hans siste film, Modus Animali, ble plukket ut til South by South West-festivalen, og viser at han gjør spennende ting med sjangeren.
-Den siste regissøren, som vi kjenner litt til fra før i Norge, er Pen-Ek Ratanarugang fra Thailand, som har laget en ny film som heter Headshot. Dette er en egen sjanger av typen buddhistisk thriller inspirert av film noir, med en twist som er ganske spesiell: En leiemorder blir skutt i hodet, og når han våkner fra koma ser han verden opp-ned. Hans tidligere filmer Last Life in the Universe og Ploy har gått på kino her hjemme.
Skagen forteller at utvalget av regissører baserer seg på hva festivalen ønsker å trekke frem, og at møtet med de fire regissørene er en unik mulighet til å oppdage alternative filmskapere.
-Dette er de fire profilene vi vier plass til i årets program, og er spydbærere for hva vi ønsker å trekke frem. Utvalget av filmer til vår festival baser seg på andre kriterier enn hvis det var en festival med Hollywood-filmer. Det blir mer en oppdagelsesferd siden navnene er ukjente for de fleste. Samtidig er fem filmer på vårt program plukket ut som det respektive landets Oscar-kandidat, og vi prøver å finne de filmene som får en sirkulasjon og blir sett i eget land.
Som filmfestival er Film fra Sør en av de mest sementerte festivalene i Oslo. Leder Heidi Sandberg forteller at bare festivalen alene vokser, og forteller at stiftelsen er aktiv hele året.
-Etter 22 år har vår festival bygd seg opp en ganske stor publikumskjerne – noe som tar lang tid. Vi har en jevn økning hvert år. I fjor var det en økning på 15 % bare for det som gjelder under festivalen. Men vi gjør en god del resten av året også, som eksempelvis Sørfond. Vi er tilstede som en stiftelse som jobber med sørfilm året rundt. Det tror jeg gjør at vi som festival får en sterkere posisjon. Og så lenge vi får en god publikumsoppslutning kommer vi til å fortsette med nye satsinger for stiftelsen. I år har det aldri vært så mange som har kjøpt totalpass til festivalen før vi i det hele tatt hadde lagt ut programmet, så det viser at folk har en tillit til oss og stoler på oss, sier Sandberg.
Skagen mener at en festivals sikre død er å aldri utvikle seg, men minner samtidig om at man aldri må miste den kunstneriske ideen man startet med.
-Skal vi klare å møte utfordringene som ligger foran oss, må vi hele tiden utvikle oss. Vi kan ikke stå stille å gjenta oss selv – det er en festivals sikre død. Vi har utviklet oss, og det har vært en del av den grunnleggende strategien i stiftelsen. Ved å ta på oss ulike typer av prosjekter har det bidratt til at vi i ulike sammenhenger blir identifiserbare og tydelige på hvem vi er. Og jeg mener at man skal holde på den kunstneriske ideen man startet med, og utvikle seg videre derfra. Man må ikke miste den av syne, eller eller gå bort i fra den og bli noe annet. Man må være tro til den, noe jeg tror er nøkkelen til den utvikling og suksess jeg mener vi er en del av. Man må være dynamiske, avslutter Skagen.
Film fra Sør foregår i perioden 4-14. oktober. Programmet finner du på festivalens hjemmeside.
I fjor utviklet Film fra Sør programmet med profiler av enkeltregissører, med mulighet for å treffe hver regissør i en egen masterclass. Nyvinningen ble en stor suksess, i følge kunstnerisk leder Lasse Skagen.
-Dette er en seksjon i programmet som vi startet med i fjor, hvor vi laget profiler på enkeltregissører for å få et dypere innblikk i hvem de er. Det var en kjempesuksess, og vi fortsetter med dette hvert år fremover, forteller Skagen.
Fire regissører har fått plass i portrettseksjonen i år. Lørdag 6. oktober kommer den chilenske regissøren Andrés Wood, onsdag 10. oktober marokkanske Faouzi Bensaïdi, torsdag 11. oktober indonesiske Joko Anwar, og sist ute fredag 12. oktober thailandske Pen-Ek Ratanaruang.
-Andrés Woods siste film Violeta Went to Heaven vant juryens pris i Sundance. Filmen er et impresjonistisk portrett av folkesangeren Violeta Parra. Hun var en internasjonal multikunstner, som også har stilt ut sine verker i Louvre. En spennende, men kompromissløs karakter. Faouzi Bensaïdi er kjent for det norske kinopublikummet gjennom WWW: What a Wonderful World. Og hans siste film Death for Sale er Marokkos Oscar-bidrag i år.
-Vårt tredje regissørbesøk er fra Indonesia. Joko Anwar er en multikunstner, men har profilert seg som horror-regissør. Best kjent for Dead Time: Kala og The Forbidden Door. Han har bakgrunn i reklame-estetikk, og hans filmer er veldig visuelt interessante. Hans siste film, Modus Animali, ble plukket ut til South by South West-festivalen, og viser at han gjør spennende ting med sjangeren.
-Den siste regissøren, som vi kjenner litt til fra før i Norge, er Pen-Ek Ratanarugang fra Thailand, som har laget en ny film som heter Headshot. Dette er en egen sjanger av typen buddhistisk thriller inspirert av film noir, med en twist som er ganske spesiell: En leiemorder blir skutt i hodet, og når han våkner fra koma ser han verden opp-ned. Hans tidligere filmer Last Life in the Universe og Ploy har gått på kino her hjemme.
Skagen forteller at utvalget av regissører baserer seg på hva festivalen ønsker å trekke frem, og at møtet med de fire regissørene er en unik mulighet til å oppdage alternative filmskapere.
-Dette er de fire profilene vi vier plass til i årets program, og er spydbærere for hva vi ønsker å trekke frem. Utvalget av filmer til vår festival baser seg på andre kriterier enn hvis det var en festival med Hollywood-filmer. Det blir mer en oppdagelsesferd siden navnene er ukjente for de fleste. Samtidig er fem filmer på vårt program plukket ut som det respektive landets Oscar-kandidat, og vi prøver å finne de filmene som får en sirkulasjon og blir sett i eget land.
Som filmfestival er Film fra Sør en av de mest sementerte festivalene i Oslo. Leder Heidi Sandberg forteller at bare festivalen alene vokser, og forteller at stiftelsen er aktiv hele året.
-Etter 22 år har vår festival bygd seg opp en ganske stor publikumskjerne – noe som tar lang tid. Vi har en jevn økning hvert år. I fjor var det en økning på 15 % bare for det som gjelder under festivalen. Men vi gjør en god del resten av året også, som eksempelvis Sørfond. Vi er tilstede som en stiftelse som jobber med sørfilm året rundt. Det tror jeg gjør at vi som festival får en sterkere posisjon. Og så lenge vi får en god publikumsoppslutning kommer vi til å fortsette med nye satsinger for stiftelsen. I år har det aldri vært så mange som har kjøpt totalpass til festivalen før vi i det hele tatt hadde lagt ut programmet, så det viser at folk har en tillit til oss og stoler på oss, sier Sandberg.
Skagen mener at en festivals sikre død er å aldri utvikle seg, men minner samtidig om at man aldri må miste den kunstneriske ideen man startet med.
-Skal vi klare å møte utfordringene som ligger foran oss, må vi hele tiden utvikle oss. Vi kan ikke stå stille å gjenta oss selv – det er en festivals sikre død. Vi har utviklet oss, og det har vært en del av den grunnleggende strategien i stiftelsen. Ved å ta på oss ulike typer av prosjekter har det bidratt til at vi i ulike sammenhenger blir identifiserbare og tydelige på hvem vi er. Og jeg mener at man skal holde på den kunstneriske ideen man startet med, og utvikle seg videre derfra. Man må ikke miste den av syne, eller eller gå bort i fra den og bli noe annet. Man må være tro til den, noe jeg tror er nøkkelen til den utvikling og suksess jeg mener vi er en del av. Man må være dynamiske, avslutter Skagen.
Film fra Sør foregår i perioden 4-14. oktober. Programmet finner du på festivalens hjemmeside.
Legg igjen en kommentar