Den norske filmhøsten ble presentert på filmens hus tirsdag 14. august. Hele 14 filmer skal knive om plassen frem til jul etter en sommer uten en eneste norsk film på kino, og det blir trangt om plassen. Her er en kort presentasjon av de fleste titlene.
Direktør for NFI, Nina Refseth, åpnet presentasjonen med lovord; høsten inneholder mangfold, variasjon og engasjerte filmskapere. Dette er vanskelig å dømme basert på de korte klippene som ble vist, og det gjenstår å se hvilke av filmene som holder hodet over vannet når det skal kjempes om publikums oppmerksomhet på det som ser ut som en meget fullstappet filmfest kommende høst.
Refseth minner oss samtidig på én viktig ting, som det er vanskelig å være uenig i; – Det er lenge siden interessen internasjonalt har vært større for norsk film, slår hun fast. Og med påminnelsen om norsk films økende ansiennitet internasjonalt, åpner presentasjonen med årets største film – som også har en helt egen engelsk versjon nettopp myntet på det internasjonale markedet.
Kon-Tiki
Kon-Tiki er en ambisiøs produksjon, men samtidig et prosjekt som føles relativ trygt på tross av dets størrelse. Regiduoen Rønning & Sandberg viste med Max Manus at de kan omforme norsk historie til filmunderholdning, uten at alvoret ble borte, selv om de store – og vanskelige spørsmålene – uteble.
Med Kon-Tiki er det en relativt «kjedelig» fortelling om en reise over Stillehavet som skildres, og det er påfallende at markedsføringen av filmen har problemer med å innrømme dette – eller ikke vet hvordan selge en slik tematikk. Derfor er det filmens hai-scener som trekkes frem på plakater og i filmklipp, noe som fremstår som et veldig påtvunget spenningsmoment i en film som først om fremst handler om mennesker. Som Rønning & Sandberg igjen minnet oss på under presentasjonen, om enn noe ledet på vei av konferansier: -Vi fastholder at vi har laget de beste CGI-haiene på film noensinne.
Da er det bedre å minne om at hovedrolleinnehaver Pål Sverre Valheim har fått skryt fra Heyerdahls egne for sin fremstilling av eventyreren. – Det er mange meninger om Thor, men jeg måtte bare ta et valg, forteller Valheim. Og han beviser i filmen at hans valg var særdeles treffende, med evne til å kopiere Heyerdahls karaktertrekk. Dette er en bedre grunn til å se filmen enn haier.
Filmen har ordinær kinopremiere 24. august.
Trailer:
Til ungdommen
Til ungdommen er dokumentarfilmen som omhandler politisk engasjert ungdom, og som ved en tilfeldighet havnet midt oppe i 22. juli. Filmen kan dermed vise seg å bli historisk i sin skildring av mennesker berørt av terrorhandlingen. Traileren er særdelses patos-ladet, men regissør Kari Anne Moe forteller at de har forsøkt å lage en nøytral film rent politisk.
-Vi har forsøkt å lage en politisk nøytral og objektiv film. Man skal ha sympati med alle ungdommene på tross av politisk tilhørighet, sier hun.
– Det har vært mange vanskelige vurderinger. Vi har mange bilder av flere ungdommers siste dag, forteller produsent Anita Rehoff Larsen.
Hvordan dokumentarfilmen presenter sitt såre tema får vi se 31. august.
Trailer:
Tina & Bettina
I et program som nesten utelukkende består av mer eller mindre alvorlige filmer med «viktige» temaer, er Tina & Bettina festens sorte får – en spin-off-komedie basert på karakterene ved samme navn kjent fra Torsdag kveld fra Nydalen. Her er det voksne mennesker som gestalter fjortiser og utskudd på ungdomskolen i møte med velkjente problemstillinger, som status, identitet og vennskap.
-Det er en spin-off-film, men vi tror det funker bra. Det er en slags blanding mellom Hannah Montana og Irreversible, forteller Odd Magnus Williamson, og skrur med det forhåpningene offisielt over til det bisarre.
Premiere er 7.september.
Trailer:
Mer eller mindre mann
Mer eller mindre mann er – rent personlig – en av de mest interessante filmene denne høsten. Filmen vant beste film og beste skuespiller i Karlovy Vary tidligere i sommer, og peker i retning av en fortelling som fenger et internasjonalt publikum. Henrik (35) er den tøysete, barnslige mannen, som må bli voksen når hans kjæreste venter barn. Klippet vi får se illustrerer godt Henriks noe barnslige mentalitet når han på oppfordring ikke presterer å danse «uten ironi». Hovedrolleinnehaver Henrik Rafaelsen og regissør Martin Lund, derimot, stiller kledd i t-skjorter påtrykket «Jeg danser uten ironi», og minner oss på at de i det minste er ansvarsfulle voksne i sterk kontrast til filmens hovedkarakter.
-Det var gøy å gestalte en såpass lite likanes karakter, og min ambisjon er at man faktisk skal få sympati for Henrik, forteller Rafaelsen.
Svaret på om det lykkes sees fra og med 14. september.
Trailer:
Som du ser meg
Dag Johan Haugeruds film introduseres med en trailer fullstappet av lovprisende sitater fra kjendiser, i termens bredeste definisjon. Filmens struktur minner mest om en flettverksfilm, med flere historier som før eller siden tangerer hverandre. Filmen beskrives som en leken tragikomedie, og har kvinnelige skuespillere i alle hovedrollene. Men regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud mener at dette på ingen måte er en «kvinnefilm».
– Dette er en film om hverdagsmennesker og menneskelige dilemmaer, ikke en kvinnefilm. Rollene er skrevet med skuespillerne i tankene. De er utgangspunktet.
Filmen har premiere 14. september
Trailer:
90 minutter
Eva Sørhaugs nye film handler om «tre menn på bristepunktet», og «følger offer og overgriper den siste halvtimen før det fatale skjer». Sørhaug forteller at inspirasjonen til filmen var det hun identifiserte som et paradoks.
-Norge er på europa-toppen i partnerdrap. Et interessant paradoks siden vi også er verdens mest likestilte land, sier hun.
Og legger til:
-Det har blitt trangt å være mann.
Hvis filmen viser seg å problematisere kjønnsrollene i verdens mest likestilte land, vil filmen være godt timet i lys av den samme offentlige debatten som foregår i dag. Det gjenstår å se om fortellingen gir noen interessante blikk på problemstillingen eller ikke. Sørhaugs egne ord pirrer nysgjerrigheten om at det muligens kan utredes en dypere tematikk i handlingen.
Filmen har premiere 21.september.
Trailer:
Flukt
Roar Uthaug er Norges kanskje mest amerikanske regissør, og ingenting galt med det. Dette er tross alt mannen som kan sies å ha skapt den rendyrkede norske horrorfilmen – sterk inspirert av sine amerikanske sjanger-brødre. Traileren til Flukt underbygger dette ytterligere med sitt veldige amerikanske formspråk. Historien er satt til rett etter Svartedauden, og handler om – nettopp – en flukt. Det mest interessante med filmen er nok skuespiller Ingrid Bolsø Berdal castet som filmens utpregede antagonist, og jeg ser frem til å se hvordan hun tolker denne «anti-castingen» i sterk kontrast til sine tidligere roller som horror-heroinne i to av tre Fritt Vilt-filmer.
-Ingrid går virkelig inn rollene sine, og gjør alle stunts selv, sier Uthaug.
Filmen er skutt på location, og vil forhåpentligvis benytte seg av det norske landskapet som en antagonist i seg selv for både bytte og jeger i filmen.
-Det var beinhardt og krevende for de involverte, forteller Uthaug.
Filmen er solgt til over 50 land basert på en uferdig versjon vist i Cannes. Premiere er 28. september.
Trailer:
Uskyld
Sara Johnsens siste film presenterer seg selv som et trekantdrama med alvorlig utfall i traileren. Men Johnsen selv poengterer at det visuelle ikke nødvendigvis er til å stole på i filmen.
-Det visuelle skal ha en ambivalens. Jeg har forsøkt å ikke tenke så mye på hva hvert enkelt bilde betyr. Filmen er også personlig, selv om den ikke direkte handler om meg, forteller Johnsen.
En av rollene i filmen er det Kristoffer Joner som har, og på spørsmål om hva det er med Joner som Johnsen liker, forteller hun at Joner har en unik utstråling.
-Kristoffer har en unik, sympatisk utstråling som jeg liker godt.
Det ble også annonsert at filmen er tatt ut til filmfestivalen i Toronto, og får verdenspremiere der.
-Jeg gruer meg, men er veldig glad, er Johnsens kommentar.
Norsk premiere er 2. november.
Reisen til julestjernen
Presentasjonens kanskje mest overraskende film, spesielt for en som ikke ser poenget med å lage nyinnspillinger av allerede gode filmer, var Reisen til julestjernen. Med fare for å banne i kirka slo det meg at originalen nettopp kan fremstår i overkant datert for dagens unge, og at en nyinnspilling kanskje er på sin plass, med effekter som kan bringe historien til livs for et publikum vant til andre fortellermetoder. Dette godt hjulpet av den yngste skuespilleren tilstede i salen, Eilif Hellum Noraker, som spiller karakteren Mose i klippet vi blir vist. Hans sjarm og tolkning av en eksentrisk eventyrkarakter var av særdeles høy kvalitet, og ga et godt førsteinntrykk av filmen.
Regissør Nils Gaup levner ingen tvil om at eventyrfilmer passer han godt, noe som igjen gir større trygghet til produksjonen
-Jeg elsker historier satt i univers som ikke eksisterer. Det har blitt billigere og mer tilgjengelig med den digitale omstillingen, og vi har et fantastisk VFX-miljø i Norge, som konkurrerer med alt vi ser i utlandet.
Filmen er solgt til nesten 40 land, og har premiere i overraskende god tid før jul – 9. november.
Trailer:
Resten av filmene som ble presentert var:
Dokumentaren om Liv Ullmann og Ingmar Bergman, Liv og Ingmar.
Ungdomsfilmen Skvis
Eirik Svenssons workshop –film En som deg
Samproduksjonen To liv
Margareth Olins nye dokumentar om enslig mindreårige asylsøkere De andre.
Den norske filmhøsten ble presentert på filmens hus tirsdag 14. august. Hele 14 filmer skal knive om plassen frem til jul etter en sommer uten en eneste norsk film på kino, og det blir trangt om plassen. Her er en kort presentasjon av de fleste titlene.
Direktør for NFI, Nina Refseth, åpnet presentasjonen med lovord; høsten inneholder mangfold, variasjon og engasjerte filmskapere. Dette er vanskelig å dømme basert på de korte klippene som ble vist, og det gjenstår å se hvilke av filmene som holder hodet over vannet når det skal kjempes om publikums oppmerksomhet på det som ser ut som en meget fullstappet filmfest kommende høst.
Refseth minner oss samtidig på én viktig ting, som det er vanskelig å være uenig i; – Det er lenge siden interessen internasjonalt har vært større for norsk film, slår hun fast. Og med påminnelsen om norsk films økende ansiennitet internasjonalt, åpner presentasjonen med årets største film – som også har en helt egen engelsk versjon nettopp myntet på det internasjonale markedet.
Kon-Tiki
Kon-Tiki er en ambisiøs produksjon, men samtidig et prosjekt som føles relativ trygt på tross av dets størrelse. Regiduoen Rønning & Sandberg viste med Max Manus at de kan omforme norsk historie til filmunderholdning, uten at alvoret ble borte, selv om de store – og vanskelige spørsmålene – uteble.
Med Kon-Tiki er det en relativt «kjedelig» fortelling om en reise over Stillehavet som skildres, og det er påfallende at markedsføringen av filmen har problemer med å innrømme dette – eller ikke vet hvordan selge en slik tematikk. Derfor er det filmens hai-scener som trekkes frem på plakater og i filmklipp, noe som fremstår som et veldig påtvunget spenningsmoment i en film som først om fremst handler om mennesker. Som Rønning & Sandberg igjen minnet oss på under presentasjonen, om enn noe ledet på vei av konferansier: -Vi fastholder at vi har laget de beste CGI-haiene på film noensinne.
Da er det bedre å minne om at hovedrolleinnehaver Pål Sverre Valheim har fått skryt fra Heyerdahls egne for sin fremstilling av eventyreren. – Det er mange meninger om Thor, men jeg måtte bare ta et valg, forteller Valheim. Og han beviser i filmen at hans valg var særdeles treffende, med evne til å kopiere Heyerdahls karaktertrekk. Dette er en bedre grunn til å se filmen enn haier.
Filmen har ordinær kinopremiere 24. august.
Trailer:
Til ungdommen
Til ungdommen er dokumentarfilmen som omhandler politisk engasjert ungdom, og som ved en tilfeldighet havnet midt oppe i 22. juli. Filmen kan dermed vise seg å bli historisk i sin skildring av mennesker berørt av terrorhandlingen. Traileren er særdelses patos-ladet, men regissør Kari Anne Moe forteller at de har forsøkt å lage en nøytral film rent politisk.
-Vi har forsøkt å lage en politisk nøytral og objektiv film. Man skal ha sympati med alle ungdommene på tross av politisk tilhørighet, sier hun.
– Det har vært mange vanskelige vurderinger. Vi har mange bilder av flere ungdommers siste dag, forteller produsent Anita Rehoff Larsen.
Hvordan dokumentarfilmen presenter sitt såre tema får vi se 31. august.
Trailer:
Tina & Bettina
I et program som nesten utelukkende består av mer eller mindre alvorlige filmer med «viktige» temaer, er Tina & Bettina festens sorte får – en spin-off-komedie basert på karakterene ved samme navn kjent fra Torsdag kveld fra Nydalen. Her er det voksne mennesker som gestalter fjortiser og utskudd på ungdomskolen i møte med velkjente problemstillinger, som status, identitet og vennskap.
-Det er en spin-off-film, men vi tror det funker bra. Det er en slags blanding mellom Hannah Montana og Irreversible, forteller Odd Magnus Williamson, og skrur med det forhåpningene offisielt over til det bisarre.
Premiere er 7.september.
Trailer:
Mer eller mindre mann
Mer eller mindre mann er – rent personlig – en av de mest interessante filmene denne høsten. Filmen vant beste film og beste skuespiller i Karlovy Vary tidligere i sommer, og peker i retning av en fortelling som fenger et internasjonalt publikum. Henrik (35) er den tøysete, barnslige mannen, som må bli voksen når hans kjæreste venter barn. Klippet vi får se illustrerer godt Henriks noe barnslige mentalitet når han på oppfordring ikke presterer å danse «uten ironi». Hovedrolleinnehaver Henrik Rafaelsen og regissør Martin Lund, derimot, stiller kledd i t-skjorter påtrykket «Jeg danser uten ironi», og minner oss på at de i det minste er ansvarsfulle voksne i sterk kontrast til filmens hovedkarakter.
-Det var gøy å gestalte en såpass lite likanes karakter, og min ambisjon er at man faktisk skal få sympati for Henrik, forteller Rafaelsen.
Svaret på om det lykkes sees fra og med 14. september.
Trailer:
Som du ser meg
Dag Johan Haugeruds film introduseres med en trailer fullstappet av lovprisende sitater fra kjendiser, i termens bredeste definisjon. Filmens struktur minner mest om en flettverksfilm, med flere historier som før eller siden tangerer hverandre. Filmen beskrives som en leken tragikomedie, og har kvinnelige skuespillere i alle hovedrollene. Men regissør og manusforfatter Dag Johan Haugerud mener at dette på ingen måte er en «kvinnefilm».
– Dette er en film om hverdagsmennesker og menneskelige dilemmaer, ikke en kvinnefilm. Rollene er skrevet med skuespillerne i tankene. De er utgangspunktet.
Filmen har premiere 14. september
Trailer:
90 minutter
Eva Sørhaugs nye film handler om «tre menn på bristepunktet», og «følger offer og overgriper den siste halvtimen før det fatale skjer». Sørhaug forteller at inspirasjonen til filmen var det hun identifiserte som et paradoks.
-Norge er på europa-toppen i partnerdrap. Et interessant paradoks siden vi også er verdens mest likestilte land, sier hun.
Og legger til:
-Det har blitt trangt å være mann.
Hvis filmen viser seg å problematisere kjønnsrollene i verdens mest likestilte land, vil filmen være godt timet i lys av den samme offentlige debatten som foregår i dag. Det gjenstår å se om fortellingen gir noen interessante blikk på problemstillingen eller ikke. Sørhaugs egne ord pirrer nysgjerrigheten om at det muligens kan utredes en dypere tematikk i handlingen.
Filmen har premiere 21.september.
Trailer:
Flukt
Roar Uthaug er Norges kanskje mest amerikanske regissør, og ingenting galt med det. Dette er tross alt mannen som kan sies å ha skapt den rendyrkede norske horrorfilmen – sterk inspirert av sine amerikanske sjanger-brødre. Traileren til Flukt underbygger dette ytterligere med sitt veldige amerikanske formspråk. Historien er satt til rett etter Svartedauden, og handler om – nettopp – en flukt. Det mest interessante med filmen er nok skuespiller Ingrid Bolsø Berdal castet som filmens utpregede antagonist, og jeg ser frem til å se hvordan hun tolker denne «anti-castingen» i sterk kontrast til sine tidligere roller som horror-heroinne i to av tre Fritt Vilt-filmer.
-Ingrid går virkelig inn rollene sine, og gjør alle stunts selv, sier Uthaug.
Filmen er skutt på location, og vil forhåpentligvis benytte seg av det norske landskapet som en antagonist i seg selv for både bytte og jeger i filmen.
-Det var beinhardt og krevende for de involverte, forteller Uthaug.
Filmen er solgt til over 50 land basert på en uferdig versjon vist i Cannes. Premiere er 28. september.
Trailer:
Uskyld
Sara Johnsens siste film presenterer seg selv som et trekantdrama med alvorlig utfall i traileren. Men Johnsen selv poengterer at det visuelle ikke nødvendigvis er til å stole på i filmen.
-Det visuelle skal ha en ambivalens. Jeg har forsøkt å ikke tenke så mye på hva hvert enkelt bilde betyr. Filmen er også personlig, selv om den ikke direkte handler om meg, forteller Johnsen.
En av rollene i filmen er det Kristoffer Joner som har, og på spørsmål om hva det er med Joner som Johnsen liker, forteller hun at Joner har en unik utstråling.
-Kristoffer har en unik, sympatisk utstråling som jeg liker godt.
Det ble også annonsert at filmen er tatt ut til filmfestivalen i Toronto, og får verdenspremiere der.
-Jeg gruer meg, men er veldig glad, er Johnsens kommentar.
Norsk premiere er 2. november.
Reisen til julestjernen
Presentasjonens kanskje mest overraskende film, spesielt for en som ikke ser poenget med å lage nyinnspillinger av allerede gode filmer, var Reisen til julestjernen. Med fare for å banne i kirka slo det meg at originalen nettopp kan fremstår i overkant datert for dagens unge, og at en nyinnspilling kanskje er på sin plass, med effekter som kan bringe historien til livs for et publikum vant til andre fortellermetoder. Dette godt hjulpet av den yngste skuespilleren tilstede i salen, Eilif Hellum Noraker, som spiller karakteren Mose i klippet vi blir vist. Hans sjarm og tolkning av en eksentrisk eventyrkarakter var av særdeles høy kvalitet, og ga et godt førsteinntrykk av filmen.
Regissør Nils Gaup levner ingen tvil om at eventyrfilmer passer han godt, noe som igjen gir større trygghet til produksjonen
-Jeg elsker historier satt i univers som ikke eksisterer. Det har blitt billigere og mer tilgjengelig med den digitale omstillingen, og vi har et fantastisk VFX-miljø i Norge, som konkurrerer med alt vi ser i utlandet.
Filmen er solgt til nesten 40 land, og har premiere i overraskende god tid før jul – 9. november.
Trailer:
Resten av filmene som ble presentert var:
Dokumentaren om Liv Ullmann og Ingmar Bergman, Liv og Ingmar.
Ungdomsfilmen Skvis
Eirik Svenssons workshop –film En som deg
Samproduksjonen To liv
Margareth Olins nye dokumentar om enslig mindreårige asylsøkere De andre.
Legg igjen en kommentar