Paradox vil fokusere på fiksjon

Paradox vil fokusere på fiksjon

Produksjonsselskapet Paradox avvikler sin reklameavdeling, og vil nå satse på fiksjon alene. – Vi har gjort dette fordi vi mener det vil gå bedre med oss uten reklame, sier produsent Stein B. Kvae.

Produsent Stein B. Kvae trekker frem flere årsaker til hvorfor Paradox nå har tatt avgjørelsen om å slutte med reklamefilm. En svekket reklamebransje, og en manglende synergi mellom reklame- og filmproduksjon er hovedårsakene.

– En av grunnene til å drive med reklame, er å tjene gode penger på det. Mange spillefilmselskaper har brukt reklame litt som et støttehjul i krevende økonomiske tider.Og det er ingen tvil om at reklamefilm-produksjon har blitt en mer presset bransje for alle aktører. I realiteten er marginene redusert til en tredjedel på fem år. 
 
En annen grunn er at selskapet har dyrket det å finne og bygge talenter i et kollektiv, forteller han.
 
– Det betyr at vi har hatt mange på delvis fast stilling hos oss. Det har det blitt vanskeligere å fortsette med når det har blitt mindre penger i reklame. Men det har også vært det at noen av disse talentene har kanskje vært i en situasjon hvor det har vært naturlig å begynne å bevege seg videre også, spesielt til TV-produksjon.
 
Den tredje og viktigste årsaken Kvae oppgir er at de opplever at samvirket mellom reklame og spillefilm ikke gir så mange synergier som man kanskje skulle ønske.
 
-Det er egentlig to veldig ulike bransjer. Den ene har kunder og hurtige prosjekter, som utføres på vegne av noen. Den andre er langsom, og krever tålmodighet. Og begge bransjene er i endring: Den ene er overmoden og egentlig fallende, mens den andre fremdeles er i vekst og utvikling. En forskjell som har forsterket seg den siste tiden. Vi har utviklet veldig mange gode spillefilmprosjekter, i tillegg til noen gode tv-drama-prosjekter, og vi har lyst til å bruke tiden vår til å fokusere på disse.
 
Når Paradox legger ned en avdeling som dere selv beskriver som et økonomisk støttehjul for produksjonsselskaper, lar det seg gjøre å kun beskjeftige seg med ren fiksjon for dere?
 
– Ideen er at hvis man bruker tiden sin på spillefilm alene, så bør det være mulig å tjene de samme pengene gjennom det fokuset. Når man har lyst til å bli enda bedre enn det man er, kikker man både rundt seg og ut i verden, og det har vært en ubehagelig sannhet at man sjelden ser slike kombinerte miljøer i andre land. De fleste selskaper gjør det ene eller det andre.
 

Reklamefilmen «Har du det i deg», laget av Paradox for Kunnskapsdepartementet.

Kvae mener at på tross av at tv-bransjen har blitt mer offensiv den siste tiden, har det ikke skapt et mer lukrativt marked for reklame.

– Vi merker også for regissørene sin del at TV-bransjen i det siste har blitt mer offensiv, noe vi håper vil vedvare. Likevel hjelper det lite for reklamebransjen, fordi TV-seriene til en viss grad brukes til å reklamere for egne kanaler – og ikke nødvendigvis tiltrekker seg et stort publikum. Man ser også TV på en annen måte i dag. Det er flere muligheter for å velge bort reklame –  tv begynner når DU har tid til å se det i dag, ikke etter sendeskjemaet.

Han forteller at Paradox nå også skal lage tv-serier, noe de får mer tid til uten reklameoppdrag.

– Vi har ikke gjort tv-serier før i det hele tatt, men vi beveger oss inn i det markedet nå med serien Profitøren, som blant annet ZDF har vist stor interesse for. Vi har utviklet tv-serier en god stund, men vi har ikke tatt de helt til ferdigstillelse. Dette er noe av det vi ønsker å bruke mer tid på, noe vi får ved å si fra oss reklameoppdrag.

– Vi har gjort dette fordi vi mener det vil gå bedre med oss uten reklame, og har tro på avgjørelsen, avslutter han.

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Paradox vil fokusere på fiksjon

Paradox vil fokusere på fiksjon

Produksjonsselskapet Paradox avvikler sin reklameavdeling, og vil nå satse på fiksjon alene. – Vi har gjort dette fordi vi mener det vil gå bedre med oss uten reklame, sier produsent Stein B. Kvae.

Produsent Stein B. Kvae trekker frem flere årsaker til hvorfor Paradox nå har tatt avgjørelsen om å slutte med reklamefilm. En svekket reklamebransje, og en manglende synergi mellom reklame- og filmproduksjon er hovedårsakene.

– En av grunnene til å drive med reklame, er å tjene gode penger på det. Mange spillefilmselskaper har brukt reklame litt som et støttehjul i krevende økonomiske tider.Og det er ingen tvil om at reklamefilm-produksjon har blitt en mer presset bransje for alle aktører. I realiteten er marginene redusert til en tredjedel på fem år. 
 
En annen grunn er at selskapet har dyrket det å finne og bygge talenter i et kollektiv, forteller han.
 
– Det betyr at vi har hatt mange på delvis fast stilling hos oss. Det har det blitt vanskeligere å fortsette med når det har blitt mindre penger i reklame. Men det har også vært det at noen av disse talentene har kanskje vært i en situasjon hvor det har vært naturlig å begynne å bevege seg videre også, spesielt til TV-produksjon.
 
Den tredje og viktigste årsaken Kvae oppgir er at de opplever at samvirket mellom reklame og spillefilm ikke gir så mange synergier som man kanskje skulle ønske.
 
-Det er egentlig to veldig ulike bransjer. Den ene har kunder og hurtige prosjekter, som utføres på vegne av noen. Den andre er langsom, og krever tålmodighet. Og begge bransjene er i endring: Den ene er overmoden og egentlig fallende, mens den andre fremdeles er i vekst og utvikling. En forskjell som har forsterket seg den siste tiden. Vi har utviklet veldig mange gode spillefilmprosjekter, i tillegg til noen gode tv-drama-prosjekter, og vi har lyst til å bruke tiden vår til å fokusere på disse.
 
Når Paradox legger ned en avdeling som dere selv beskriver som et økonomisk støttehjul for produksjonsselskaper, lar det seg gjøre å kun beskjeftige seg med ren fiksjon for dere?
 
– Ideen er at hvis man bruker tiden sin på spillefilm alene, så bør det være mulig å tjene de samme pengene gjennom det fokuset. Når man har lyst til å bli enda bedre enn det man er, kikker man både rundt seg og ut i verden, og det har vært en ubehagelig sannhet at man sjelden ser slike kombinerte miljøer i andre land. De fleste selskaper gjør det ene eller det andre.
 

Reklamefilmen «Har du det i deg», laget av Paradox for Kunnskapsdepartementet.

Kvae mener at på tross av at tv-bransjen har blitt mer offensiv den siste tiden, har det ikke skapt et mer lukrativt marked for reklame.

– Vi merker også for regissørene sin del at TV-bransjen i det siste har blitt mer offensiv, noe vi håper vil vedvare. Likevel hjelper det lite for reklamebransjen, fordi TV-seriene til en viss grad brukes til å reklamere for egne kanaler – og ikke nødvendigvis tiltrekker seg et stort publikum. Man ser også TV på en annen måte i dag. Det er flere muligheter for å velge bort reklame –  tv begynner når DU har tid til å se det i dag, ikke etter sendeskjemaet.

Han forteller at Paradox nå også skal lage tv-serier, noe de får mer tid til uten reklameoppdrag.

– Vi har ikke gjort tv-serier før i det hele tatt, men vi beveger oss inn i det markedet nå med serien Profitøren, som blant annet ZDF har vist stor interesse for. Vi har utviklet tv-serier en god stund, men vi har ikke tatt de helt til ferdigstillelse. Dette er noe av det vi ønsker å bruke mer tid på, noe vi får ved å si fra oss reklameoppdrag.

– Vi har gjort dette fordi vi mener det vil gå bedre med oss uten reklame, og har tro på avgjørelsen, avslutter han.

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY