Ved hjelp av internett hentet regissør Timo Vuorensola og produsent Tero Kaukomaa inn startkaptial og bidrag til filmfenomenet «Iron Sky». – Vi vil fortsette å lage filmer ved hjelp av crowdsourcing, forteller de.
Ideen til prosjektet oppstod – som alle andre ting fra Finland – i en sauna, innrømmer regissør Timo Vuorensola.
– Jeg drev fortsatt og jobbet med min forrige film, Star Wreck: In the Pirkinning. Mens vi koste oss med en øl i saunaen fortalte en venn av meg at han hadde en idé til en historie om nazier på månen. Jeg syntes konseptet hørtes kjent ut, og tenkte at det måtte være laget en film om dette tidligere. Vi gjorde litt research, og oppdaget at det faktisk eksisterer en konspirasjonsteori på internett med en del folk som faktisk tror på at finnes nazier på månen. Konseptet har tidligere blitt gjort i pulp-litteraturen, og i tegneserier, men aldri i et filmformat. Vi ble enige om at dette var en interessant idé, og så snart vi fikk en god manusforfatter med på laget til å skissere en historie, var prosjektet i gang, forteller Vuorensola.
Produsent Tero Kaukomaa husker godt første gang han leste manus.
– De kom til meg med et utkast til historien, som jeg leste og lo mye av. Men jeg var overbevist om at det ville koste flere hundre millioner å lage denne filmen. Allikevel ønsket jeg å lage den fordi det rett og slett ikke var mulig å si nei til en slik ekstraordinær filmidé, spesielt med tanke på hva Timo tidligere hatt gjort med trangt budsjett, sier Kaukomaa, før han henvender seg seg til Vuorensola; – Du spurte meg for seks år siden: ”Tror du de vil la meg regissere filmen for 4 millioner?”. Det har blitt litt større budsjett siden den gang, humrer han.
Den premiereklare filmen har et totaltbudsjett på nærme 60 millioner kroner. Prosjektet som etter hvert skulle bli til Iron Sky, strekker seg helt tilbake til 2005. Selve arbeidet ble påbegynt i 2006. Regissøren forteller at det ikke var før premieren at han forstod hva de hadde oppnådd.
– Det var aldri planen at prosjektet skulle bli så stort og omfattende som det ble. Ressurssene var alltid litt mindre enn det vi til enhver tid trengte, så det var alltid en utfordring å produsere så stort som vi ønsket. Vi måtte hele tiden finne ut av hvordan vi kunne lage scenene for en brøkdel av det de vanligvis ville kostet. Etter vi fikk stående ovasjon etter visningen i Berlin – som varte lenge – gikk det opp for meg at dette faktisk hadde blitt en stor produksjon, sier han.
De visuelle effektene i filmen har blitt fremhevet som eksepsjonelt gode. Ifølge Vuorensola var ambisjonen hele tiden at filmen skulle se ut som en Hollywood-produksjon.
– Alt annet ville vært en skuffelse. Et fortrinn for oss var at vi hadde god kommunikasjon med VFX-guttene, spesielt Samuli Torssonen som jeg også jobbet med på Star Wreck. Han har jobbet med CGI-effekter hele sitt liv, og var i stand til å skape et lite, men effektivt CGI-team, som var i stand til å realisere våre visjoner for Iron Sky bit for bit, forteller han.
– Effektene er et godt eksempel på hvordan vi holdt kostnadene nede. Når vi undersøkte hva det ville koste å skyte på lokasjon, oppdaget vi at CGI-temaet kunne gjenskape det vi var ute etter til en brøkdel av prisen, legger produsent Kaukomaa til.
Iron Sky er satt sammen ved hjelp av bidragsytere over internett. Internettsiden WreckAMovie er en crowdsourcing -plattform skapt av Timo Vuorensola, og er en møteplass hvor skapende individer kan etterlyse økonomiske bidrag og hjelp til produksjonen fra den store, ukontrollerbare massen på internett.
– WreckAMovie-konseptet er et produkt av dette filmprosjektet. WreckAMovie er én liten løsning på et stort problem: Internett er en stor og kaotisk enhet. For å kunne kontrollere kaoset var det essensielt å tilby ett verktøy som muliggjorde kommunikasjon med internett-samfunnet på en lovlig og oversiktlig måte. Hvis du bare går ut og spør folk om hjelp til et prosjekt, blir mengden med støy helt overveldende. En løsning på dette var altså WreckAMovie, en plattform hvor mennesker kan møtes og samarbeide. Og det har fungert veldig bra, og vi er fornøyd. Vi er blant de aller første som jobber med internett-samfunnet på denne måten, forteller Vuorensola.
Regissøren er overbevist om at film er et medium med stor tiltrekningskraft, som gjør at mennesker ønsker å være med på prosjektene uten at de får noen kompensasjon.
– Når vi jobber med internett-samfunnet blir vi ofte spurt: ”Hva gir dere bidragsyterne tilbake for innsatsen? Jobber de gratis for dere?”. Dette er en dårlig vinkling, fordi det som kjennetegner filmer av denne typen er at folk brenner for prosjektene, og når du knytter til deg de rette menneskene er de ikke interessert i en symbolsk økonomisk kompensasjon. Det de ønsker er å være involvert i prosessen, og får et større personlig utbytte av det. Også får de være med på rulleteksten på slutten, og er storfornøyd. Noen ganger får de ikke noe i det hele tatt for deres bidrag, men vi informerer alltid om de får en belønning eller ikke når vi ber om hjelp. Men de ønsker sjelden belønning – de ønsker å være med på å lage film, forklarer han.
For å skape oppmerksomhet rundt prosjektet, lanserte de en teaser, som tok for seg filmens tema. Det var noe internett fort la merke til, og den lyktes i å skape en god del oppmerksomhet.
– Det må være nesten fem år siden vi slapp den. Vi gjorde våre fans oppmerksomme på at det ville komme en teaser, og ba dem spre ordet. Det fungerte veldig bra, som det alltid har gjort siden, for når vi slapp traileren for ikke lenge siden fikk den raskt flere millioner visninger, sier Kaukomaa.
Bruken av crowdsourcing har gitt mersmak, og duoen vil fortsette å benytte seg av løsningen i fremtidige prosjekter.
– Jeg er sikker på at både jeg og Tero vil fortsette å lage filmer ved hjelp av crowdsourcing. Nå som vi har gjort en film med stor hjelp fra internett, har vi skapt kontakt og tillit, sier Vuorensola.
Kaukomaa er enig.
– Klart det har vært en lang vei hvor vi har begått mange feil underveis. Det har gitt mye erfaring, og jeg ser et stort potensiale i denne formen for filmproduksjon. Forhåpentligvis har vi lært av feilene vi gjorde, og kan unngå disse i fremtiden. For meg er det ingen grunn til ikke å gjøre det. Jeg sier ikke at jeg vil gjøre dette med hver eneste film, men forhåpentligvis mer og mer – og sammen med Timo. Det er viktig å finne noen man setter pris på å jobbe sammen med, alt annet blir feil tilnærming. Det kan ikke bare være alvor – det skal være moro også, forteller produsenten.
Vuorensola er enig i at kjemien mellom han og Kaukomaa er avgjørende for at de skal kunne lage film sammen.
– Jeg har hørt skrekkhistorier som regissører og produsenter som ikke tåler trynet på hverandre, og jeg kunne aldri klart å jobbe slik i seks år – hatet hver eneste dag. Selvfølgelig er det vanskelige dager, men så lenge kjemien er tilstede er det ikke noe problem, avslutter han.
Trailer, Iron Sky:
Ideen til prosjektet oppstod – som alle andre ting fra Finland – i en sauna, innrømmer regissør Timo Vuorensola.
– Jeg drev fortsatt og jobbet med min forrige film, Star Wreck: In the Pirkinning. Mens vi koste oss med en øl i saunaen fortalte en venn av meg at han hadde en idé til en historie om nazier på månen. Jeg syntes konseptet hørtes kjent ut, og tenkte at det måtte være laget en film om dette tidligere. Vi gjorde litt research, og oppdaget at det faktisk eksisterer en konspirasjonsteori på internett med en del folk som faktisk tror på at finnes nazier på månen. Konseptet har tidligere blitt gjort i pulp-litteraturen, og i tegneserier, men aldri i et filmformat. Vi ble enige om at dette var en interessant idé, og så snart vi fikk en god manusforfatter med på laget til å skissere en historie, var prosjektet i gang, forteller Vuorensola.
Produsent Tero Kaukomaa husker godt første gang han leste manus.
– De kom til meg med et utkast til historien, som jeg leste og lo mye av. Men jeg var overbevist om at det ville koste flere hundre millioner å lage denne filmen. Allikevel ønsket jeg å lage den fordi det rett og slett ikke var mulig å si nei til en slik ekstraordinær filmidé, spesielt med tanke på hva Timo tidligere hatt gjort med trangt budsjett, sier Kaukomaa, før han henvender seg seg til Vuorensola; – Du spurte meg for seks år siden: ”Tror du de vil la meg regissere filmen for 4 millioner?”. Det har blitt litt større budsjett siden den gang, humrer han.
Den premiereklare filmen har et totaltbudsjett på nærme 60 millioner kroner. Prosjektet som etter hvert skulle bli til Iron Sky, strekker seg helt tilbake til 2005. Selve arbeidet ble påbegynt i 2006. Regissøren forteller at det ikke var før premieren at han forstod hva de hadde oppnådd.
– Det var aldri planen at prosjektet skulle bli så stort og omfattende som det ble. Ressurssene var alltid litt mindre enn det vi til enhver tid trengte, så det var alltid en utfordring å produsere så stort som vi ønsket. Vi måtte hele tiden finne ut av hvordan vi kunne lage scenene for en brøkdel av det de vanligvis ville kostet. Etter vi fikk stående ovasjon etter visningen i Berlin – som varte lenge – gikk det opp for meg at dette faktisk hadde blitt en stor produksjon, sier han.
De visuelle effektene i filmen har blitt fremhevet som eksepsjonelt gode. Ifølge Vuorensola var ambisjonen hele tiden at filmen skulle se ut som en Hollywood-produksjon.
– Alt annet ville vært en skuffelse. Et fortrinn for oss var at vi hadde god kommunikasjon med VFX-guttene, spesielt Samuli Torssonen som jeg også jobbet med på Star Wreck. Han har jobbet med CGI-effekter hele sitt liv, og var i stand til å skape et lite, men effektivt CGI-team, som var i stand til å realisere våre visjoner for Iron Sky bit for bit, forteller han.
– Effektene er et godt eksempel på hvordan vi holdt kostnadene nede. Når vi undersøkte hva det ville koste å skyte på lokasjon, oppdaget vi at CGI-temaet kunne gjenskape det vi var ute etter til en brøkdel av prisen, legger produsent Kaukomaa til.
Iron Sky er satt sammen ved hjelp av bidragsytere over internett. Internettsiden WreckAMovie er en crowdsourcing -plattform skapt av Timo Vuorensola, og er en møteplass hvor skapende individer kan etterlyse økonomiske bidrag og hjelp til produksjonen fra den store, ukontrollerbare massen på internett.
– WreckAMovie-konseptet er et produkt av dette filmprosjektet. WreckAMovie er én liten løsning på et stort problem: Internett er en stor og kaotisk enhet. For å kunne kontrollere kaoset var det essensielt å tilby ett verktøy som muliggjorde kommunikasjon med internett-samfunnet på en lovlig og oversiktlig måte. Hvis du bare går ut og spør folk om hjelp til et prosjekt, blir mengden med støy helt overveldende. En løsning på dette var altså WreckAMovie, en plattform hvor mennesker kan møtes og samarbeide. Og det har fungert veldig bra, og vi er fornøyd. Vi er blant de aller første som jobber med internett-samfunnet på denne måten, forteller Vuorensola.
Regissøren er overbevist om at film er et medium med stor tiltrekningskraft, som gjør at mennesker ønsker å være med på prosjektene uten at de får noen kompensasjon.
– Når vi jobber med internett-samfunnet blir vi ofte spurt: ”Hva gir dere bidragsyterne tilbake for innsatsen? Jobber de gratis for dere?”. Dette er en dårlig vinkling, fordi det som kjennetegner filmer av denne typen er at folk brenner for prosjektene, og når du knytter til deg de rette menneskene er de ikke interessert i en symbolsk økonomisk kompensasjon. Det de ønsker er å være involvert i prosessen, og får et større personlig utbytte av det. Også får de være med på rulleteksten på slutten, og er storfornøyd. Noen ganger får de ikke noe i det hele tatt for deres bidrag, men vi informerer alltid om de får en belønning eller ikke når vi ber om hjelp. Men de ønsker sjelden belønning – de ønsker å være med på å lage film, forklarer han.
For å skape oppmerksomhet rundt prosjektet, lanserte de en teaser, som tok for seg filmens tema. Det var noe internett fort la merke til, og den lyktes i å skape en god del oppmerksomhet.
– Det må være nesten fem år siden vi slapp den. Vi gjorde våre fans oppmerksomme på at det ville komme en teaser, og ba dem spre ordet. Det fungerte veldig bra, som det alltid har gjort siden, for når vi slapp traileren for ikke lenge siden fikk den raskt flere millioner visninger, sier Kaukomaa.
Bruken av crowdsourcing har gitt mersmak, og duoen vil fortsette å benytte seg av løsningen i fremtidige prosjekter.
– Jeg er sikker på at både jeg og Tero vil fortsette å lage filmer ved hjelp av crowdsourcing. Nå som vi har gjort en film med stor hjelp fra internett, har vi skapt kontakt og tillit, sier Vuorensola.
Kaukomaa er enig.
– Klart det har vært en lang vei hvor vi har begått mange feil underveis. Det har gitt mye erfaring, og jeg ser et stort potensiale i denne formen for filmproduksjon. Forhåpentligvis har vi lært av feilene vi gjorde, og kan unngå disse i fremtiden. For meg er det ingen grunn til ikke å gjøre det. Jeg sier ikke at jeg vil gjøre dette med hver eneste film, men forhåpentligvis mer og mer – og sammen med Timo. Det er viktig å finne noen man setter pris på å jobbe sammen med, alt annet blir feil tilnærming. Det kan ikke bare være alvor – det skal være moro også, forteller produsenten.
Vuorensola er enig i at kjemien mellom han og Kaukomaa er avgjørende for at de skal kunne lage film sammen.
– Jeg har hørt skrekkhistorier som regissører og produsenter som ikke tåler trynet på hverandre, og jeg kunne aldri klart å jobbe slik i seks år – hatet hver eneste dag. Selvfølgelig er det vanskelige dager, men så lenge kjemien er tilstede er det ikke noe problem, avslutter han.
Trailer, Iron Sky:
Legg igjen en kommentar