– Film- og Fjernsynsvitenskap blir ikke ekskludert

Vi ønsker å tilrettelegge for bedre samarbeid mellom teoretiske og kunstfaglige utdannelser, skriver ledelsen ved HiL i sitt svar på kritikken mot den nye film- og fjernsynsskolen.

I en artikkel i Rushprint den 11.5.2011 kommenterer studentene Rypé, Foss og Werner Pettersen høgskolestyrets vedtak om etableringen av Den nye norske film- og fjernsynsskolen (Dnff) fra 1.1.2013 som ble fattet den 28.4.2011.

I artikkelen hevdes det blant annet at studentene ikke har vært involvert i prosessen som ledet fram til vedtaket. Dette er feil. Studentene har vært representert i alle utvalg som har vært med på å legge grunnlaget for den nye skolen. Saken har vært utredet og drøftet i en periode på to år. Det har vært mange muligheter til å kommentere utredninger og forslag i de ulike fora, som studieutvalg, avdelingsstyret og høgskolestyret. Studentene har også blitt bedt om å gi høringsuttalelser til studieporteføljeinnstillingen som bl.a. inneholdt forslaget om etablering av Den norske film- og fjernsynsskolen. Studentene er dessuten representert i avdelingsstyret, som har tatt stilling til det endelige forslaget om etableringen av Den norske film- og fjernsynsskole før saken ble fremmet til høgskolens styre 28.4.2011. I høgskolestyret er det også studentrepresentasjon.


I argumentasjon blandes for øvrig sammen ulike organisasjonsnivåer, der det blant annet påpekes at det ikke samarbeides godt nok innen avdeling for TV-utdanning og fjernsynsvitenskap (TVF) i dag. Dette synliggjør at organisering ikke er avgjørende for samarbeid mellom fag og mellom miljøer.

Vedtaket om etablering av Den nye norske film- og fjernsynsskolen er tuftet på et ønske om å videreutvikle og styrke profesjonsutdanningen og de kunstfaglige utdanningene innen film og fjernsyn, deriblant etablering av en MFA (Master of fine arts).


Den organisatoriske modellen som er valgt er lik måten andre kunstneriske utdanninger i Norge er organisert på. Regelen er de akademiske disipliner ikke er organisert sammen med kunstfaglige utdanninger. Begrunnelsen for å organisere kunstfagene i egne enheter er behovet for å tilrettelegge for faglig profesjonalitet og utvikling av spesifikke identiteter.

 

HiL skal også fremover satse sterkt på de eksisterende film- og fjernsynsstudiene. Vi ønsker derfor å skape optimale rammer også for utviklingen av de akademiske og teoretiske fagene. Forskning innen film og fjernsyn vil fortsatt være svært viktig for utvikling av det film- og fjernsynsvitenskapelige miljøet ved HiL.


Organiseringen skal ikke skape en barriere for samarbeid på tvers av avdelinger. Vi ønsker tvert imot å tilrettelegge for bedre samarbeid mellom teoretiske og kunstfaglig-/praktiske utdannelser. Dette har – som det påpekes i artikkelen – ikke fungert godt nok til nå, selv om film- og fjernsynsvitenskap er organisert sammen med de praktiske fjernsynsfagene i den samme avdelingen (TVF). Vi må derfor bestrebe oss på å skape møteplasser mellom de ulike fagmiljøene, noe som gjelder uavhengig av organisering.

Den teoretiske film- og fjernsynsutdanningen er med andre ord ikke ekskludert, slik det hevdes i artikkelen. Miljøet er vedtatt organisert på en måte som samsvarer med normalordningen i Norge i dag for å gi det de beste utviklingsmuligheter.

Høgskolen i Lillehammer skal befeste og styrke sin posisjon som den ledende utdanningsinstitusjon innen film og fjernsynsfag, noe som både studentene og bransjen vil nyte godt av.


Høgskolen i Lillehammer, 16. mai 2011

 

Bente Ohnstad

Rektor

Jens Uwe Korten

Prorektor

 

Les også:

Film- og Fjernsynsskolen – uten film- og fjernsynsvitenskap?

 

2 kommentarer til – Film- og Fjernsynsvitenskap blir ikke ekskludert

  1. Jeg er også litt forvirra hvor tamt og meningsløst dette innlegget er. Innholdet foruten: hvorfor ikke innlemme innlegget i det allerede eksisterende kommentarfeltet? Jeg ser på ingen hvordan dette intetsigende svaret skal stå som et motsvar til det Marthe, Truls og jeg har trukket fram i den andre artikkelen. For å ikke snakke om de fruktbare meningene som har oppstått i kommentarfeltet! For all del; det er ikke de signertes jobb å kontinuerlig følge med i kommentarfeltet i jakt på diskusjonsmateriale, men vi savner offisielle svar som godt argumenterer for _hvorfor_ teori og praksis ikke kan blandes tettere sammen, slik som har blitt foreslått. Da uten å ty til byråkratiske klisjéer.

    Å komme med motsvar handler om å svare på spørsmålene forfatteren reiser – ikke klippe/lime fra intetsigende skriv som overfladisk beskriver avdelingens mål. Artikkelen føles i større grad som et forsøk på å feie for egen dør, hvor halve teksten er dedikert til hva som har skjedd, regler og hvorvidt vi som ffv-studenter var representert. Greit, juridisk var vi kanskje representert og reglene er kanskje slik de er, men kanskje en må ta debatten et trinn opp — «Begrunnelsen for å organisere kunstfagene i egne enheter er behovet for å tilrettelegge for faglig profesjonalitet og utvikling av spesifikke identiteter.» – hvorfor kan ikke dette gjøres i et tett teoretisk samarbeid? Er regelen som forhindrer tett samarbeid mellom akademia og kunstfag feil? Ligger kjernen i problemet høyere oppe i systemt enn innenfor styrerommene på HiL?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

– Film- og Fjernsynsvitenskap blir ikke ekskludert

Vi ønsker å tilrettelegge for bedre samarbeid mellom teoretiske og kunstfaglige utdannelser, skriver ledelsen ved HiL i sitt svar på kritikken mot den nye film- og fjernsynsskolen.

I en artikkel i Rushprint den 11.5.2011 kommenterer studentene Rypé, Foss og Werner Pettersen høgskolestyrets vedtak om etableringen av Den nye norske film- og fjernsynsskolen (Dnff) fra 1.1.2013 som ble fattet den 28.4.2011.

I artikkelen hevdes det blant annet at studentene ikke har vært involvert i prosessen som ledet fram til vedtaket. Dette er feil. Studentene har vært representert i alle utvalg som har vært med på å legge grunnlaget for den nye skolen. Saken har vært utredet og drøftet i en periode på to år. Det har vært mange muligheter til å kommentere utredninger og forslag i de ulike fora, som studieutvalg, avdelingsstyret og høgskolestyret. Studentene har også blitt bedt om å gi høringsuttalelser til studieporteføljeinnstillingen som bl.a. inneholdt forslaget om etablering av Den norske film- og fjernsynsskolen. Studentene er dessuten representert i avdelingsstyret, som har tatt stilling til det endelige forslaget om etableringen av Den norske film- og fjernsynsskole før saken ble fremmet til høgskolens styre 28.4.2011. I høgskolestyret er det også studentrepresentasjon.


I argumentasjon blandes for øvrig sammen ulike organisasjonsnivåer, der det blant annet påpekes at det ikke samarbeides godt nok innen avdeling for TV-utdanning og fjernsynsvitenskap (TVF) i dag. Dette synliggjør at organisering ikke er avgjørende for samarbeid mellom fag og mellom miljøer.

Vedtaket om etablering av Den nye norske film- og fjernsynsskolen er tuftet på et ønske om å videreutvikle og styrke profesjonsutdanningen og de kunstfaglige utdanningene innen film og fjernsyn, deriblant etablering av en MFA (Master of fine arts).


Den organisatoriske modellen som er valgt er lik måten andre kunstneriske utdanninger i Norge er organisert på. Regelen er de akademiske disipliner ikke er organisert sammen med kunstfaglige utdanninger. Begrunnelsen for å organisere kunstfagene i egne enheter er behovet for å tilrettelegge for faglig profesjonalitet og utvikling av spesifikke identiteter.

 

HiL skal også fremover satse sterkt på de eksisterende film- og fjernsynsstudiene. Vi ønsker derfor å skape optimale rammer også for utviklingen av de akademiske og teoretiske fagene. Forskning innen film og fjernsyn vil fortsatt være svært viktig for utvikling av det film- og fjernsynsvitenskapelige miljøet ved HiL.


Organiseringen skal ikke skape en barriere for samarbeid på tvers av avdelinger. Vi ønsker tvert imot å tilrettelegge for bedre samarbeid mellom teoretiske og kunstfaglig-/praktiske utdannelser. Dette har – som det påpekes i artikkelen – ikke fungert godt nok til nå, selv om film- og fjernsynsvitenskap er organisert sammen med de praktiske fjernsynsfagene i den samme avdelingen (TVF). Vi må derfor bestrebe oss på å skape møteplasser mellom de ulike fagmiljøene, noe som gjelder uavhengig av organisering.

Den teoretiske film- og fjernsynsutdanningen er med andre ord ikke ekskludert, slik det hevdes i artikkelen. Miljøet er vedtatt organisert på en måte som samsvarer med normalordningen i Norge i dag for å gi det de beste utviklingsmuligheter.

Høgskolen i Lillehammer skal befeste og styrke sin posisjon som den ledende utdanningsinstitusjon innen film og fjernsynsfag, noe som både studentene og bransjen vil nyte godt av.


Høgskolen i Lillehammer, 16. mai 2011

 

Bente Ohnstad

Rektor

Jens Uwe Korten

Prorektor

 

Les også:

Film- og Fjernsynsskolen – uten film- og fjernsynsvitenskap?

 

2 Responses to – Film- og Fjernsynsvitenskap blir ikke ekskludert

  1. Jeg er også litt forvirra hvor tamt og meningsløst dette innlegget er. Innholdet foruten: hvorfor ikke innlemme innlegget i det allerede eksisterende kommentarfeltet? Jeg ser på ingen hvordan dette intetsigende svaret skal stå som et motsvar til det Marthe, Truls og jeg har trukket fram i den andre artikkelen. For å ikke snakke om de fruktbare meningene som har oppstått i kommentarfeltet! For all del; det er ikke de signertes jobb å kontinuerlig følge med i kommentarfeltet i jakt på diskusjonsmateriale, men vi savner offisielle svar som godt argumenterer for _hvorfor_ teori og praksis ikke kan blandes tettere sammen, slik som har blitt foreslått. Da uten å ty til byråkratiske klisjéer.

    Å komme med motsvar handler om å svare på spørsmålene forfatteren reiser – ikke klippe/lime fra intetsigende skriv som overfladisk beskriver avdelingens mål. Artikkelen føles i større grad som et forsøk på å feie for egen dør, hvor halve teksten er dedikert til hva som har skjedd, regler og hvorvidt vi som ffv-studenter var representert. Greit, juridisk var vi kanskje representert og reglene er kanskje slik de er, men kanskje en må ta debatten et trinn opp — «Begrunnelsen for å organisere kunstfagene i egne enheter er behovet for å tilrettelegge for faglig profesjonalitet og utvikling av spesifikke identiteter.» – hvorfor kan ikke dette gjøres i et tett teoretisk samarbeid? Er regelen som forhindrer tett samarbeid mellom akademia og kunstfag feil? Ligger kjernen i problemet høyere oppe i systemt enn innenfor styrerommene på HiL?

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY