Web-tv utfordrer tv-kanalene

Web-tv utfordrer tv-kanalene

I lys av NRKs bestillingsstopp aktualiseres spørsmålet om alternative visningsplattformer for tradisjonelle tv-sjangere. Ola Stenberg fra VGTV og Ivar Køhn fra NFI mener at distrubusjonsplattformene er i endring.

Som Rushprint tidligere har meldt om, har VGTV med 300 sekunder sannhet tatt første steg inn i en verden tradisjonelt forbeholdt tv-kanalene, med produksjon og visning av en dokumentarserie. Redaksjonell leder for VGTV Ola Stenberg, sier at dette er en videreutvikling av VGTV som visningsplattform.

– VGTV er som resten av VG som lever av nyhetsklipp og nyhetsformidling. Men den siste tiden er det blitt synlig at vi også gjør en del underholdningsserier, både produsert internt og eksternt. Nå har vi i tillegg til dette valgt å gjøre en del dokumentarer, med eksempelvis 300 sekunder sannhet. Serien er et eksempel på et bredere nyhetsformat som VG nå satser på. Det vi har gjort i forbindelse med den serien er at den publiseres i kombinasjon med artikler fra våre journalister. Det som er interessant med denne type prosjekter er at det er eksternt produsert, men i tett dialog med våre egne journalister, sier han.

Direktør for utviklings- og produksjonsavdelingen i NFI Ivar Køhn, sier at web-distribusjon av tradisjonelle fjernsynssjangere har kommet for å bli.

– Det har blitt en alternativ distribusjonskanal, som flere aktører tar i bruk som primær mediekanal. Utviklingen innen distribusjon er i en interessant endring, og publikum er tilstede på web. Det er klart at dette gir en unik mulighet til å nå ut til flere, sier han.

Stenberg garanterer at VGTV kommer til å gjøre mer av denne type produksjoner, og fremhever at de legger vekt på innholdsprodusenter som ikke kommer fra store produksjonsselskap.

– VGTV har åpnet for produsenter som ikke er veldig satt, eksempelvis studenter fra Westerdals og Lillehammer. Dette er et bevisst valg fra vår side, og er en rolle jeg absolutt synes vi skal ta. Det er mye vanskeligere for en student å få en produksjon sendt på en tv-kanal enn på VGTV. Slik som mediehverdagen og verktøyene for produksjon har utviklet seg, er det uproblematisk å lage veldig gode produksjoner uten at du er avhengig av å samarbeide med ti mennesker. Det er med bakgrunn i dette vi har ønsket å åpne opp for andre i tillegg til de profesjonelle, forteller han.

– Og vi ser at det som kommer fra studenter og små aktører innehar høy kvalitet, legger han til.

Køhn forteller at det ikke er noen forskjell mellom tradisjonelle tv-aktører, og nye distribusjonsplattformer når det tildeles midler.

– Vi er positivt innstilt til nye plattformer når det kommer til støtte. Det som er en vesentlig faktor når vi velger å støtte et prosjekt er at de må inneha stor distribusjon. Med det mener jeg at stor distribusjon alene ikke er tilstrekkelig, men at de også må bruke den aktivt. Dette er uavhengig av om det er en tradisjonell fjernsynskanal, kino eller alternative plattformer. Det å eksempelvis argumentere for at man skal bruke YouTube som distribusjonskanal er ikke tilstrekkelig, selv om distribusjonspotensialet er stort. Når VG fikk støtte til sitt prosjekt var det avgjørende at gjennom en såpass stor aktør ville produksjonen bli sett av mange, forteller han.

Stenberg sier at innholdet som pitches til VGTV ikke skiller seg nevneverdig fra det som tilbys tradisjonelle tv-kanaler, og at pågangen er stor.

– Innhold til oss blir pitchet på akkurat samme måte som til tv-kanalene, men de som kommer til oss er inneforstått med at dette skal være web-tv, og ikke en halvtimes episode for fjernsyn. De samme ideene som pitches for tv-bransjen, pitches for oss. Som Norges største web-tv merker vi også en markant økning i henvendelser – enten det er underholdning, dokumentar eller annet innhold. Det er gøy fordi vi er en plattform som jobber på en litt annen måte enn tradisjonell tv, og har mulighet til å leke oss litt mer med nye innfallsvinkler og konsepter, sier han.

Køhn sier at andre sjangere for web-tv enn dokumentar også får støtte.

– Andre sjangere er interessante. Vi har også gitt tilskudd innenfor dramaserier, og dagens eksisterende tv-kanaler viser også enkelte av dramaseriene sine på web før de vises på tv. Andre ganger har de eksklusive sendinger via web. Det som er viktig for norsk produksjon er at de er tilgjengelig der hvor publikum er, og web er blitt en viktig kanal for distribusjon, sier han.

Stenberg sier at hva VGTV vil satse på fremover er vanskelig å spå, men at mulighetene er nesten uendelige.

– Fremtiden er det vanskelig å si noe om, men høsten 2011 er en av de mest innholdsrike vi har hatt på VGTV med tanke på nysatsinger i form av serier. Og den satsingen blir ikke noe mindre i tiden som kommer. Dette er et spor vi ønsker å følge, men hvor vet vi ikke enda. Slik medieverden har blitt viser det seg at vi nesten kan gjøre hva som helst på web-tv, og få folk til å se det så lenge innholdet er bra. Det eneste vi er veldig tydelige på er at det vi gjør ønsker vi at skal være litt nytt og friskt. Det er veldig tilfredsstillende for oss når vi gjennomfører et prosjekt som ikke er identisk med alt du har sett tidligere, avslutter han.

Les også vårt intervju med blant annet produsenten av 300 sekunder sannhet, Carsten Aanonsen.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Web-tv utfordrer tv-kanalene

Web-tv utfordrer tv-kanalene

I lys av NRKs bestillingsstopp aktualiseres spørsmålet om alternative visningsplattformer for tradisjonelle tv-sjangere. Ola Stenberg fra VGTV og Ivar Køhn fra NFI mener at distrubusjonsplattformene er i endring.

Som Rushprint tidligere har meldt om, har VGTV med 300 sekunder sannhet tatt første steg inn i en verden tradisjonelt forbeholdt tv-kanalene, med produksjon og visning av en dokumentarserie. Redaksjonell leder for VGTV Ola Stenberg, sier at dette er en videreutvikling av VGTV som visningsplattform.

– VGTV er som resten av VG som lever av nyhetsklipp og nyhetsformidling. Men den siste tiden er det blitt synlig at vi også gjør en del underholdningsserier, både produsert internt og eksternt. Nå har vi i tillegg til dette valgt å gjøre en del dokumentarer, med eksempelvis 300 sekunder sannhet. Serien er et eksempel på et bredere nyhetsformat som VG nå satser på. Det vi har gjort i forbindelse med den serien er at den publiseres i kombinasjon med artikler fra våre journalister. Det som er interessant med denne type prosjekter er at det er eksternt produsert, men i tett dialog med våre egne journalister, sier han.

Direktør for utviklings- og produksjonsavdelingen i NFI Ivar Køhn, sier at web-distribusjon av tradisjonelle fjernsynssjangere har kommet for å bli.

– Det har blitt en alternativ distribusjonskanal, som flere aktører tar i bruk som primær mediekanal. Utviklingen innen distribusjon er i en interessant endring, og publikum er tilstede på web. Det er klart at dette gir en unik mulighet til å nå ut til flere, sier han.

Stenberg garanterer at VGTV kommer til å gjøre mer av denne type produksjoner, og fremhever at de legger vekt på innholdsprodusenter som ikke kommer fra store produksjonsselskap.

– VGTV har åpnet for produsenter som ikke er veldig satt, eksempelvis studenter fra Westerdals og Lillehammer. Dette er et bevisst valg fra vår side, og er en rolle jeg absolutt synes vi skal ta. Det er mye vanskeligere for en student å få en produksjon sendt på en tv-kanal enn på VGTV. Slik som mediehverdagen og verktøyene for produksjon har utviklet seg, er det uproblematisk å lage veldig gode produksjoner uten at du er avhengig av å samarbeide med ti mennesker. Det er med bakgrunn i dette vi har ønsket å åpne opp for andre i tillegg til de profesjonelle, forteller han.

– Og vi ser at det som kommer fra studenter og små aktører innehar høy kvalitet, legger han til.

Køhn forteller at det ikke er noen forskjell mellom tradisjonelle tv-aktører, og nye distribusjonsplattformer når det tildeles midler.

– Vi er positivt innstilt til nye plattformer når det kommer til støtte. Det som er en vesentlig faktor når vi velger å støtte et prosjekt er at de må inneha stor distribusjon. Med det mener jeg at stor distribusjon alene ikke er tilstrekkelig, men at de også må bruke den aktivt. Dette er uavhengig av om det er en tradisjonell fjernsynskanal, kino eller alternative plattformer. Det å eksempelvis argumentere for at man skal bruke YouTube som distribusjonskanal er ikke tilstrekkelig, selv om distribusjonspotensialet er stort. Når VG fikk støtte til sitt prosjekt var det avgjørende at gjennom en såpass stor aktør ville produksjonen bli sett av mange, forteller han.

Stenberg sier at innholdet som pitches til VGTV ikke skiller seg nevneverdig fra det som tilbys tradisjonelle tv-kanaler, og at pågangen er stor.

– Innhold til oss blir pitchet på akkurat samme måte som til tv-kanalene, men de som kommer til oss er inneforstått med at dette skal være web-tv, og ikke en halvtimes episode for fjernsyn. De samme ideene som pitches for tv-bransjen, pitches for oss. Som Norges største web-tv merker vi også en markant økning i henvendelser – enten det er underholdning, dokumentar eller annet innhold. Det er gøy fordi vi er en plattform som jobber på en litt annen måte enn tradisjonell tv, og har mulighet til å leke oss litt mer med nye innfallsvinkler og konsepter, sier han.

Køhn sier at andre sjangere for web-tv enn dokumentar også får støtte.

– Andre sjangere er interessante. Vi har også gitt tilskudd innenfor dramaserier, og dagens eksisterende tv-kanaler viser også enkelte av dramaseriene sine på web før de vises på tv. Andre ganger har de eksklusive sendinger via web. Det som er viktig for norsk produksjon er at de er tilgjengelig der hvor publikum er, og web er blitt en viktig kanal for distribusjon, sier han.

Stenberg sier at hva VGTV vil satse på fremover er vanskelig å spå, men at mulighetene er nesten uendelige.

– Fremtiden er det vanskelig å si noe om, men høsten 2011 er en av de mest innholdsrike vi har hatt på VGTV med tanke på nysatsinger i form av serier. Og den satsingen blir ikke noe mindre i tiden som kommer. Dette er et spor vi ønsker å følge, men hvor vet vi ikke enda. Slik medieverden har blitt viser det seg at vi nesten kan gjøre hva som helst på web-tv, og få folk til å se det så lenge innholdet er bra. Det eneste vi er veldig tydelige på er at det vi gjør ønsker vi at skal være litt nytt og friskt. Det er veldig tilfredsstillende for oss når vi gjennomfører et prosjekt som ikke er identisk med alt du har sett tidligere, avslutter han.

Les også vårt intervju med blant annet produsenten av 300 sekunder sannhet, Carsten Aanonsen.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

MENY