NRK har stanset bestilling fra eksterne selskaper før sommeren 2012. – En del dokumentarselskaper har det knalltøft. De mister ikke arbeid – de får ikke arbeid, forteller Leif Holst Jensen i produsentforeningen.
NRK har nå så mye tv-innhold på lager at de ikke ønsker inngå nye kontrakter med norske produksjonsselskap før sommeren 2012, melder Kampanje.
Årsaken til at det har hopet seg opp hos statskanalen skal blant annet være fjorårets Eurovision-finale, som førte til at NRK måtte utsette flere tv-serier som var under produksjon.
Eksternsjef i NRK, Petter Wallace, bekrefter overfor Kampanje at de venter med nye bestillinger.
– Da vi hadde vårt halvårige møte med våre leverandører i forrige uke, fortalte vi at for å få litt mer armslag, ikke bygge for mye lager, og å være tettere på forholdet mellom bestilling og sending, kommer vi ikke til å bestille spesielt mye frem til sommeren 2012. Vi har jo økt vår eksternutlegging sånn at vi i år har bestilt for i underkant av 200 millioner kroner. I 2012 er vi oppe i 180 millioner allerede. For at vi ikke skal miste styringen over hvordan vi skal bruke våre prosjekter strategisk, så kniper vi igjen frem til sommeren, sier han.
– Vi kommer til å kjøpe en del ting selvfølgelig, og har allerede 400 millioner kroner i kontrakter, men vi må på en eller annen måte komme i takt med sendeskjemaet. NRK produserer jo fortsatt tre fjerdedeler selv, og det er stor aktivitet internt i NRK, forteller han videre.
Wallace deler bekymringen om hvorvidt prosjekter nå går til kommersielle kanaler.
– Vi er alltid redde for det. Vi har en ekstern bransje i Norge som har blitt så utrolig profesjonell det siste tiåret, og som leverer av en sånn kvalitet som gjør at vi bruker mye tid på å være i loopen med produksjonsselskapene, selv om vi nå går inn i en periode med mindre bestillinger.
Generalsekretær i Norske Film- & TV-produsenters forening, Leif Holst Jensen, mener bestillingsstoppen er mer dramatisk enn NRK her gir inntrykk av.
– Det får konsekvenser for alle produsenters forhold til NRK. NRK blir plutselig en ikke-kunde i en periode, og det betyr at medlemmene våre orienterer seg mot de kommersielle kanalene. De kan risikere at alle de gode nye tingene går til andre kanaler, sier han til Kampanje.
– Innen dokumentar og drama har NRK vært den største partneren, og det er særlig de to områdene som blir berørt. I praksis har det nesten vært bestillingsstopp i et års tid nå. Fra å ha bygget opp en utvikling og produksjon som er bra, risikerer vi nå å gå et steg tilbake, legger han til.
Holst Jensen er også bekymret over arbeidssituasjonen til frilansere på bakgrunn av avgjørelsen.
– Det er jo en del dokumentarselskaper som har det knalltøft fordi det ikke blir satt i gang nye prosjekter. Dette er frilansere. De mister ikke arbeid – de får ikke arbeid, sier han.
Kilde: Kampanje.com
NRK har nå så mye tv-innhold på lager at de ikke ønsker inngå nye kontrakter med norske produksjonsselskap før sommeren 2012, melder Kampanje.
Årsaken til at det har hopet seg opp hos statskanalen skal blant annet være fjorårets Eurovision-finale, som førte til at NRK måtte utsette flere tv-serier som var under produksjon.
Eksternsjef i NRK, Petter Wallace, bekrefter overfor Kampanje at de venter med nye bestillinger.
– Da vi hadde vårt halvårige møte med våre leverandører i forrige uke, fortalte vi at for å få litt mer armslag, ikke bygge for mye lager, og å være tettere på forholdet mellom bestilling og sending, kommer vi ikke til å bestille spesielt mye frem til sommeren 2012. Vi har jo økt vår eksternutlegging sånn at vi i år har bestilt for i underkant av 200 millioner kroner. I 2012 er vi oppe i 180 millioner allerede. For at vi ikke skal miste styringen over hvordan vi skal bruke våre prosjekter strategisk, så kniper vi igjen frem til sommeren, sier han.
– Vi kommer til å kjøpe en del ting selvfølgelig, og har allerede 400 millioner kroner i kontrakter, men vi må på en eller annen måte komme i takt med sendeskjemaet. NRK produserer jo fortsatt tre fjerdedeler selv, og det er stor aktivitet internt i NRK, forteller han videre.
Wallace deler bekymringen om hvorvidt prosjekter nå går til kommersielle kanaler.
– Vi er alltid redde for det. Vi har en ekstern bransje i Norge som har blitt så utrolig profesjonell det siste tiåret, og som leverer av en sånn kvalitet som gjør at vi bruker mye tid på å være i loopen med produksjonsselskapene, selv om vi nå går inn i en periode med mindre bestillinger.
Generalsekretær i Norske Film- & TV-produsenters forening, Leif Holst Jensen, mener bestillingsstoppen er mer dramatisk enn NRK her gir inntrykk av.
– Det får konsekvenser for alle produsenters forhold til NRK. NRK blir plutselig en ikke-kunde i en periode, og det betyr at medlemmene våre orienterer seg mot de kommersielle kanalene. De kan risikere at alle de gode nye tingene går til andre kanaler, sier han til Kampanje.
– Innen dokumentar og drama har NRK vært den største partneren, og det er særlig de to områdene som blir berørt. I praksis har det nesten vært bestillingsstopp i et års tid nå. Fra å ha bygget opp en utvikling og produksjon som er bra, risikerer vi nå å gå et steg tilbake, legger han til.
Holst Jensen er også bekymret over arbeidssituasjonen til frilansere på bakgrunn av avgjørelsen.
– Det er jo en del dokumentarselskaper som har det knalltøft fordi det ikke blir satt i gang nye prosjekter. Dette er frilansere. De mister ikke arbeid – de får ikke arbeid, sier han.
Kilde: Kampanje.com
Så får vi også håpe og satse på at VGTV og andre aktører på nett vil øke sin deltagelse ytterligere. En god start med “300 sekunder”, men publikum tåler nok mer og lenger ( http://www.vgtv.no/#!id=46111 ). Ridley Scott har f.eks nådd over 40 millioner med dokumentaren “Life In A Day” (1,5 time) via YouTube, hvor de også er medprodusent. Vi går mot nye tider for distribusjon og finansiering hvor TV-kanalenes rolle klart vil endres.
Det betyr at NFI i større grad kan satse på cross-media og transmedia prosjekter. Om få år kommer Internet til å erobre tv hverdagen. Da mister statskanalen sin makt, og ikke minst betydning. Produsenter har alt for stort fokus på «tv». De lar en hel verden skli under føttene på seg. Nå er det nytt. Nå kan man leke. Nå kan man begynne å frigjøre seg fra det konforme, gamle og snart fossilerte.
Så får vi også håpe og satse på at VGTV og andre aktører på nett vil øke sin deltagelse ytterligere. En god start med “300 sekunder”, men publikum tåler nok mer og lenger ( http://www.vgtv.no/#!id=46111 ). Ridley Scott har f.eks nådd over 40 millioner med dokumentaren “Life In A Day” (1,5 time) via YouTube, hvor de også er medprodusent. Vi går mot nye tider for distribusjon og finansiering hvor TV-kanalenes rolle klart vil endres.
Det betyr at NFI i større grad kan satse på cross-media og transmedia prosjekter. Om få år kommer Internet til å erobre tv hverdagen. Da mister statskanalen sin makt, og ikke minst betydning. Produsenter har alt for stort fokus på «tv». De lar en hel verden skli under føttene på seg. Nå er det nytt. Nå kan man leke. Nå kan man begynne å frigjøre seg fra det konforme, gamle og snart fossilerte.