NRK er inne i en omorganiserings-
periode på fire år,
der målet er å frigjøre 100 millioner kroner. Hva vil det bety for NRK Drama, som nå havner under Kulturavdelingen?
NRK er inne i en omorganiserings-
periode på fire år,
der målet er å frigjøre 100 millioner kroner. Hva vil det bety for NRK Drama, som nå havner under Kulturavdelingen?
NRK er inne i en omorganiseringsperiode på fire år, der målet er å frigjøre 100 millioner kroner. Hva vil det bety for NRK Drama, som nå havner under Kulturavdelingen?
– NRK Drama vil fortsette som samme organisasjon og produserende enhet, bestående av Radioteatret og TV-drama.
Vi blir i hovedtrekk kun plassert organisatorisk et annet sted i NRK-systemet, forteller dramasjef i NRK, Hans Rossiné.
Allerede fra 1. januar i år har NRK blitt fullstendig omorganisert i fem divisjoner. De fem divisjonene er Kringkasterdivisjonen, Distriktsdivisjonen, Marienlystdivisjonen, Teknologidivisjonen og en samisk divisjon.
Tidligere var NRK Drama en egen avdeling i NRK, men ble senere gjort om til en redaksjon. De har i dag 37 ansatte som vil fortsette som vanlig, selv om lederstrukturen blir noe forandret.
– Vi vil få en tydeliggjøring av personalansvaret, og muligens kan vi få noen justeringer på økonomi- og administrasjonssiden. I 2008 var Drama underlagt NRK Super, og det var veldig hyggelig. Vi følte oss litt som Alice i Eventyrland, men det var jo lite å hente rent faglig. Så nå samles vi under Kulturavdelings-paraplyen, med andre selvstendige enheter som Kringkastningsorkesteret, Musikk, og Kultur Tema, forteller Rossiné.
Et av målene med omorganiseringen i NRK, er å produsere et mangfoldig tilbud til alle, slik at fire av fem mennesker bruker et NRK-tilbud hver dag. Et noe ambisiøst mål ifølge kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas, særlig med tanke på tilbudet til NRK sine konkurrenter. Men i en gulltid for NRK Drama, med solide og gode seertall, ser Hans Rossiné svært lyst på fremtiden:
– NRK Drama har en klar identitet og er en sterk og tydelig merkevare utad. Dette skal vi beholde, utvikle og fornye. Vi kjører for fulle seil, og holder stø kurs mot enda flere suksesser for seerne og lytterne. At norske TV-serier og norsk TV-drama går så det suser, i en tid hvor pilene peker nedover for opplagstall og markedsandeler i de fleste mediehus, er jo rimelig spesielt.
– Når både Himmelblå og Berlinerpoplene får flere enn én million seere per episode, sier det seg selv at vi både treffer med historiene våre, og at seerne nå opplever at norsk TV-drama holder internasjonal standard i alle ledd. Drama laget internt i NRK og som produsert for NRK av private produsenter fremover, vil vise at norsk TV-drama er inne i en gullalder. Det ser vi også på nettet, der det mest populære av NRKs nett-tilbud er sport og drama.
Foto: Berlinerpoplene
NRK er inne i en omorganiserings-
periode på fire år,
der målet er å frigjøre 100 millioner kroner. Hva vil det bety for NRK Drama, som nå havner under Kulturavdelingen?
NRK er inne i en omorganiseringsperiode på fire år, der målet er å frigjøre 100 millioner kroner. Hva vil det bety for NRK Drama, som nå havner under Kulturavdelingen?
– NRK Drama vil fortsette som samme organisasjon og produserende enhet, bestående av Radioteatret og TV-drama.
Vi blir i hovedtrekk kun plassert organisatorisk et annet sted i NRK-systemet, forteller dramasjef i NRK, Hans Rossiné.
Allerede fra 1. januar i år har NRK blitt fullstendig omorganisert i fem divisjoner. De fem divisjonene er Kringkasterdivisjonen, Distriktsdivisjonen, Marienlystdivisjonen, Teknologidivisjonen og en samisk divisjon.
Tidligere var NRK Drama en egen avdeling i NRK, men ble senere gjort om til en redaksjon. De har i dag 37 ansatte som vil fortsette som vanlig, selv om lederstrukturen blir noe forandret.
– Vi vil få en tydeliggjøring av personalansvaret, og muligens kan vi få noen justeringer på økonomi- og administrasjonssiden. I 2008 var Drama underlagt NRK Super, og det var veldig hyggelig. Vi følte oss litt som Alice i Eventyrland, men det var jo lite å hente rent faglig. Så nå samles vi under Kulturavdelings-paraplyen, med andre selvstendige enheter som Kringkastningsorkesteret, Musikk, og Kultur Tema, forteller Rossiné.
Et av målene med omorganiseringen i NRK, er å produsere et mangfoldig tilbud til alle, slik at fire av fem mennesker bruker et NRK-tilbud hver dag. Et noe ambisiøst mål ifølge kringkastingssjef Hans Tore Bjerkaas, særlig med tanke på tilbudet til NRK sine konkurrenter. Men i en gulltid for NRK Drama, med solide og gode seertall, ser Hans Rossiné svært lyst på fremtiden:
– NRK Drama har en klar identitet og er en sterk og tydelig merkevare utad. Dette skal vi beholde, utvikle og fornye. Vi kjører for fulle seil, og holder stø kurs mot enda flere suksesser for seerne og lytterne. At norske TV-serier og norsk TV-drama går så det suser, i en tid hvor pilene peker nedover for opplagstall og markedsandeler i de fleste mediehus, er jo rimelig spesielt.
– Når både Himmelblå og Berlinerpoplene får flere enn én million seere per episode, sier det seg selv at vi både treffer med historiene våre, og at seerne nå opplever at norsk TV-drama holder internasjonal standard i alle ledd. Drama laget internt i NRK og som produsert for NRK av private produsenter fremover, vil vise at norsk TV-drama er inne i en gullalder. Det ser vi også på nettet, der det mest populære av NRKs nett-tilbud er sport og drama.
Foto: Berlinerpoplene