Norsk film – et tapsprosjekt?

Jernanger_lite.jpgJernanger-aktuelle gründermilliardær og filminvestor Tor Dagfinn Veen anbefaler ikke andre å investere i norsk film. Samtidig mener han bransjen må bli flinkere til å presentere seg.  

Jernanger_stort.jpg

Jernanger-aktuelle gründermilliardær og filminvestor Tor Dagfinn Veen anbefaler ikke andre å investere i norsk film. Samtidig mener han bransjen må bli flinkere til å presentere seg.

Jernanger er en av minst fire nye norske filmer der produksjonen er rent privatfinansiert. Milliardær Tor Dagfinn Veen har, sammen med de to andre gründerne av Skagen-fondene, investert 4,5 millioner kroner i filmen. Det var dette som fikk snøballen til å rulle for regissør Pål Jackman.

– Jeg skulle svært gjerne sett andre private investorer investere i norsk film. Problemet ut fra min erfaring er at avkastningen på de gode filmene er for liten til å dekke inn tapet på de filmene vi taper på. Slik som I et speil, i en gåte, selv om det er en god film, sier Veen til Aftenposten.no

– Jeg tror ikke jeg anbefaler mange å gjøre dette på regulær basis. Det er jo en stor risiko, legger han til.

– Hva er bakgrunnen for at du likevel gjør dette?

– Noen må gjøre det. Noen må ta på seg ansvaret for å videreføre norsk film.

Gründerens eget familieselskap Filmstory, som ble opprettet i 2002, har til sammen investert 8 millioner kroner i 12 norske filmer. Blant disse er Monstertorsdag, Mars og Venus og Tatt av kvinnen, samt fire ny filmer som har première i år.

Jernanger er imidlertid den eneste der produksjonen er fullstendig privatfinansiert. Veen påpeker at han ikke er noen sponsor, men investor.

– Min rolle i norsk film, for å si det litt svulstig, er å være med på å sørge for at norsk film gir en bedre avkastning og at det blir laget bedre filmer.

Veen er likevel forbauset over at såpass få investorer satser på film.

– Filmbransjen må bli flinkere til å presentere seg, sier han.

Administrerende direktør Olav Øen i produksjonsselskapet Monster påpeker at privatmarkedet alltid er en stor utfordring.

 – Det er ikke enkelt å finansiere filmer med rent eksterne investorer. Sjansen for at det går dårlig med avkastningen er jo ganske stor, fordi vi er et lite folk. Derfor er hele miljøet dønn avhengig av statlig støtte.

Dette skriver Aftenposten.no

Foto: Fra innspillingen av Jernanger

Norsk film – et tapsprosjekt?

Jernanger_lite.jpgJernanger-aktuelle gründermilliardær og filminvestor Tor Dagfinn Veen anbefaler ikke andre å investere i norsk film. Samtidig mener han bransjen må bli flinkere til å presentere seg.  

Jernanger_stort.jpg

Jernanger-aktuelle gründermilliardær og filminvestor Tor Dagfinn Veen anbefaler ikke andre å investere i norsk film. Samtidig mener han bransjen må bli flinkere til å presentere seg.

Jernanger er en av minst fire nye norske filmer der produksjonen er rent privatfinansiert. Milliardær Tor Dagfinn Veen har, sammen med de to andre gründerne av Skagen-fondene, investert 4,5 millioner kroner i filmen. Det var dette som fikk snøballen til å rulle for regissør Pål Jackman.

– Jeg skulle svært gjerne sett andre private investorer investere i norsk film. Problemet ut fra min erfaring er at avkastningen på de gode filmene er for liten til å dekke inn tapet på de filmene vi taper på. Slik som I et speil, i en gåte, selv om det er en god film, sier Veen til Aftenposten.no

– Jeg tror ikke jeg anbefaler mange å gjøre dette på regulær basis. Det er jo en stor risiko, legger han til.

– Hva er bakgrunnen for at du likevel gjør dette?

– Noen må gjøre det. Noen må ta på seg ansvaret for å videreføre norsk film.

Gründerens eget familieselskap Filmstory, som ble opprettet i 2002, har til sammen investert 8 millioner kroner i 12 norske filmer. Blant disse er Monstertorsdag, Mars og Venus og Tatt av kvinnen, samt fire ny filmer som har première i år.

Jernanger er imidlertid den eneste der produksjonen er fullstendig privatfinansiert. Veen påpeker at han ikke er noen sponsor, men investor.

– Min rolle i norsk film, for å si det litt svulstig, er å være med på å sørge for at norsk film gir en bedre avkastning og at det blir laget bedre filmer.

Veen er likevel forbauset over at såpass få investorer satser på film.

– Filmbransjen må bli flinkere til å presentere seg, sier han.

Administrerende direktør Olav Øen i produksjonsselskapet Monster påpeker at privatmarkedet alltid er en stor utfordring.

 – Det er ikke enkelt å finansiere filmer med rent eksterne investorer. Sjansen for at det går dårlig med avkastningen er jo ganske stor, fordi vi er et lite folk. Derfor er hele miljøet dønn avhengig av statlig støtte.

Dette skriver Aftenposten.no

Foto: Fra innspillingen av Jernanger

MENY