Forsvarer oppfølgerfilmene

olsenbanden_lite.jpgNFI ønsker å satse mer på nyskapende barnefilmer med større budsjetter. Men er det egentlig denne typen filmer barna vil ha, spør norske produsenter, som samtidig advarer mot å nedprioritere oppfølgerfilmene.  

olsenbanden_stort.jpg

NFI ønsker å satse mer på nyskapende barnefilmer med større budsjetter. Men er det egentlig denne typen filmer barna vil ha, spør norske produsenter, som samtidig advarer mot å nedprioritere oppfølgerfilmene.

Nina Refseth, direktør i Norsk Filminstitutt, tok under filmfestivalen i Tromsø til orde for en større satsing på barnefilmen. Samtidig etterlyste hun flere nyskapende barnefilmer som inviterer til nye opplevelser for barna. Hun ga også uttrykk for at oppfølgerfilmene var for dominerende i det norske barnefilmrepertoaret. NFI håper at innen år 2010, er minst fem av 25 produserte spillefilmer i året rettet mot barn og ungdom, og minst én barnefilm har havnet i 35 millioners klassen, ifølge Aftenposten.

Olav Øen er produsent i Monster Film, og aktuell med barnefilmen Orps – the movie. Gjennom tv-serien Orps, har det norske publikummet tidligere blitt presentert for gjengen fra Gamle Tomter skolekorps. Øen mener det viktigste er å lage gode filmer, uavhengig om filmen er rettet mot barn eller voksne.

– Det er ålreit at NFI vil ha flere barnefilmer. Men det viktigste for meg er å lage filmer som folk vil se, og som har en god idè som utgangspunkt, helt uavhengig om det er en barne- eller voksenfilm. Det er kanskje litt kjedelig at samme film kommer igjen og igjen, men man skal være kommersiell når man lager film. Den skal nå ut til flest mulig mennesker, og det behøver ikke bety at innholdet er kunstnerisk mindreverdig, holdnings eller idèløst, forteller Øen.

– Jeg syntes Olsenbanden er et spennende og bra prosjekt for en produsent som også tør å satse på "smalere filmer. Jeg skulle gjerne hatt de filmene i porteføljen. Men hvis det eneste tilbudet til barn er Olsenbanden-filmene, eller Mormor og de åtte ungene 1 til 8, så ser jeg at det er behov for et større mangfold når det gjelder universer og historier.

orps_themovie_stort.jpg

Viktigste er å lage gode filmer

Problemet med at norske regissører ikke syntes det er like utfordrende å lage barnefilm, kan skyldes at media ikke er like interessert i barnefilm, mener Øen.

– Som regissør kommer du kanskje ikke frem i lyset på samme måte som andre voksenfilm-regissører. Mange mener det ikke er utfordrende nok. Det burde være et likeverdig uttrykk i voksen- og barnefilm. For meg er det det samme. Det er altfor mye fokus på hvem som skal lage film ,og til hvem filmen skal være rettet mot. Det viktigste er at vi lager gode filmer!

– Hvis utgangspunktet ditt er å være nyskapende er jeg redd for at resultatet ofte kan bli krampaktig og dårlig. Nyskapende er rett og slett bare gode ideer, som folk vil se. Det er viktig at barn kjenner seg igjen i universet, og at moralen ikke er overtydelig.

– Trenger barnefilmene i Norge en dristigere budsjettering, og havne i 35 millioners klassen?

– Mange filmer er klare for den budsjettklassen, selv har jeg to, men da blir det ikke laget mange filmer.
Jeg skulle gjerne laget flere filmer i 35 millioner klassen, men det handler ikke bare om store budsjett . Alle filmer er dristig budsjettert. Produsenter er noen veldig modige folk, påpeker Øen.

Vil fortsette med oppfølgere

Nordisk Film på sin side er igjen aktuell med ny Olsenbanden junior film. Denne gangen har Egon Olsen og resten av gutta tatt turen til Egypt, i jakten på det sorte gullet. Filmen går inn i rekken av såkalte oppfølger-filmer, som Nina Refseth ytret ønske om å ha mindre av i fremtiden.

Direktør i Nordisk Film Stein-Roger Bull, sier de ikke vil stoppe å lage oppfølgere av den grunn, og mener det vil bryte med den etter hvert så tradisjonsrike barnefilmprofilen hos produksjonsselskapet.

– Jeg hadde reagert kraftig hvis Refseth hadde ment at vi må få den kunstneriske barnefilmen på plass. Det bryter med vår tydelige barnefilmprofil. Vi ønsker å kommunisere med barna, og foreldrene skal føle seg trygge på at de kan være med barna sine på kino, og bli underholdt selv, forteller Bull.

Han har selv opplevd det mange andre foreldre opplever når de går på kino med barna sine; Problemer med å holde seg våken gjennom hele filmen.

– Da jeg ble sjef for Nordisk Film, tenkte jeg at dette måtte jeg gjøre noe med. Og det er ingen annet produksjonsselskap i Norge i dag, som har så stor og tydelig produksjon av barnefilm.

Nordisk Film vil fortsette å lage oppfølgere, og forstår ikke hva Nina Refseth har imot slike filmer.

– Utgangspunktet er å lage film og tv som treffer så mange som mulig. Det handler om å kommunisere med barna. Vi har funnet vårt publikum, og kommer til å fortsette og lage oppfølgere. Fenomenet Olsenbanden har lang tradisjon i Norge, og det er blitt en del av den norske kulturen.

– Vi er også interessert i å lage nye barnefilmer, men vi vil ikke stoppe og lage Olsenbanden-oppfølgere av den grunn. Vi er ikke i mot nytenkning, og sier ja takk til begge deler. Det ene må ikke gå på bekostning av det andre. Barna har et mål om å bli underholdt, og hvis de ikke blir det, reagerer de med en gang.

– Trenger vi egentlig å satse mer på barnefilm i Norge?

– Det er en veldig sunn vane, og uendelig viktig å få barn til å bli vant med å gå mye på kino. I stedet for å sitte hjemme og se på tv. Kino er en hyggelig opplevelse, som de fortsetter med når de blir eldre.
Det er også viktig at vi tar opp kampen mot innflytelsen fra utlandet, som har stor appell hos barnepublikummet. Man må bevare sin egenart og lage filmer rettet mot norske barn. De som er på lerret bør snakke norsk, slik at barna forstår at norsk film også har kvalitet.

 Hvorfor er enkelte filmregissører skeptiske til å lage barnefilm?

– Det kan hende at noen ikke syntes at det er kult, men heldigvis er det nok av folk som vil lage barnefilm. Det mangler ikke på entusiasme hos regissørene som jobber med barnefilm hos oss. I tillegg til heder og ære, syntes de det er veldig morsomt å se reaksjonene de får fra barn. 

Foto: Filmweb
(Olsenbanden jr. Det sorte gullet og Orps – The movie)

Forsvarer oppfølgerfilmene

olsenbanden_lite.jpgNFI ønsker å satse mer på nyskapende barnefilmer med større budsjetter. Men er det egentlig denne typen filmer barna vil ha, spør norske produsenter, som samtidig advarer mot å nedprioritere oppfølgerfilmene.  

olsenbanden_stort.jpg

NFI ønsker å satse mer på nyskapende barnefilmer med større budsjetter. Men er det egentlig denne typen filmer barna vil ha, spør norske produsenter, som samtidig advarer mot å nedprioritere oppfølgerfilmene.

Nina Refseth, direktør i Norsk Filminstitutt, tok under filmfestivalen i Tromsø til orde for en større satsing på barnefilmen. Samtidig etterlyste hun flere nyskapende barnefilmer som inviterer til nye opplevelser for barna. Hun ga også uttrykk for at oppfølgerfilmene var for dominerende i det norske barnefilmrepertoaret. NFI håper at innen år 2010, er minst fem av 25 produserte spillefilmer i året rettet mot barn og ungdom, og minst én barnefilm har havnet i 35 millioners klassen, ifølge Aftenposten.

Olav Øen er produsent i Monster Film, og aktuell med barnefilmen Orps – the movie. Gjennom tv-serien Orps, har det norske publikummet tidligere blitt presentert for gjengen fra Gamle Tomter skolekorps. Øen mener det viktigste er å lage gode filmer, uavhengig om filmen er rettet mot barn eller voksne.

– Det er ålreit at NFI vil ha flere barnefilmer. Men det viktigste for meg er å lage filmer som folk vil se, og som har en god idè som utgangspunkt, helt uavhengig om det er en barne- eller voksenfilm. Det er kanskje litt kjedelig at samme film kommer igjen og igjen, men man skal være kommersiell når man lager film. Den skal nå ut til flest mulig mennesker, og det behøver ikke bety at innholdet er kunstnerisk mindreverdig, holdnings eller idèløst, forteller Øen.

– Jeg syntes Olsenbanden er et spennende og bra prosjekt for en produsent som også tør å satse på "smalere filmer. Jeg skulle gjerne hatt de filmene i porteføljen. Men hvis det eneste tilbudet til barn er Olsenbanden-filmene, eller Mormor og de åtte ungene 1 til 8, så ser jeg at det er behov for et større mangfold når det gjelder universer og historier.

orps_themovie_stort.jpg

Viktigste er å lage gode filmer

Problemet med at norske regissører ikke syntes det er like utfordrende å lage barnefilm, kan skyldes at media ikke er like interessert i barnefilm, mener Øen.

– Som regissør kommer du kanskje ikke frem i lyset på samme måte som andre voksenfilm-regissører. Mange mener det ikke er utfordrende nok. Det burde være et likeverdig uttrykk i voksen- og barnefilm. For meg er det det samme. Det er altfor mye fokus på hvem som skal lage film ,og til hvem filmen skal være rettet mot. Det viktigste er at vi lager gode filmer!

– Hvis utgangspunktet ditt er å være nyskapende er jeg redd for at resultatet ofte kan bli krampaktig og dårlig. Nyskapende er rett og slett bare gode ideer, som folk vil se. Det er viktig at barn kjenner seg igjen i universet, og at moralen ikke er overtydelig.

– Trenger barnefilmene i Norge en dristigere budsjettering, og havne i 35 millioners klassen?

– Mange filmer er klare for den budsjettklassen, selv har jeg to, men da blir det ikke laget mange filmer.
Jeg skulle gjerne laget flere filmer i 35 millioner klassen, men det handler ikke bare om store budsjett . Alle filmer er dristig budsjettert. Produsenter er noen veldig modige folk, påpeker Øen.

Vil fortsette med oppfølgere

Nordisk Film på sin side er igjen aktuell med ny Olsenbanden junior film. Denne gangen har Egon Olsen og resten av gutta tatt turen til Egypt, i jakten på det sorte gullet. Filmen går inn i rekken av såkalte oppfølger-filmer, som Nina Refseth ytret ønske om å ha mindre av i fremtiden.

Direktør i Nordisk Film Stein-Roger Bull, sier de ikke vil stoppe å lage oppfølgere av den grunn, og mener det vil bryte med den etter hvert så tradisjonsrike barnefilmprofilen hos produksjonsselskapet.

– Jeg hadde reagert kraftig hvis Refseth hadde ment at vi må få den kunstneriske barnefilmen på plass. Det bryter med vår tydelige barnefilmprofil. Vi ønsker å kommunisere med barna, og foreldrene skal føle seg trygge på at de kan være med barna sine på kino, og bli underholdt selv, forteller Bull.

Han har selv opplevd det mange andre foreldre opplever når de går på kino med barna sine; Problemer med å holde seg våken gjennom hele filmen.

– Da jeg ble sjef for Nordisk Film, tenkte jeg at dette måtte jeg gjøre noe med. Og det er ingen annet produksjonsselskap i Norge i dag, som har så stor og tydelig produksjon av barnefilm.

Nordisk Film vil fortsette å lage oppfølgere, og forstår ikke hva Nina Refseth har imot slike filmer.

– Utgangspunktet er å lage film og tv som treffer så mange som mulig. Det handler om å kommunisere med barna. Vi har funnet vårt publikum, og kommer til å fortsette og lage oppfølgere. Fenomenet Olsenbanden har lang tradisjon i Norge, og det er blitt en del av den norske kulturen.

– Vi er også interessert i å lage nye barnefilmer, men vi vil ikke stoppe og lage Olsenbanden-oppfølgere av den grunn. Vi er ikke i mot nytenkning, og sier ja takk til begge deler. Det ene må ikke gå på bekostning av det andre. Barna har et mål om å bli underholdt, og hvis de ikke blir det, reagerer de med en gang.

– Trenger vi egentlig å satse mer på barnefilm i Norge?

– Det er en veldig sunn vane, og uendelig viktig å få barn til å bli vant med å gå mye på kino. I stedet for å sitte hjemme og se på tv. Kino er en hyggelig opplevelse, som de fortsetter med når de blir eldre.
Det er også viktig at vi tar opp kampen mot innflytelsen fra utlandet, som har stor appell hos barnepublikummet. Man må bevare sin egenart og lage filmer rettet mot norske barn. De som er på lerret bør snakke norsk, slik at barna forstår at norsk film også har kvalitet.

 Hvorfor er enkelte filmregissører skeptiske til å lage barnefilm?

– Det kan hende at noen ikke syntes at det er kult, men heldigvis er det nok av folk som vil lage barnefilm. Det mangler ikke på entusiasme hos regissørene som jobber med barnefilm hos oss. I tillegg til heder og ære, syntes de det er veldig morsomt å se reaksjonene de får fra barn. 

Foto: Filmweb
(Olsenbanden jr. Det sorte gullet og Orps – The movie)

MENY