Spår nedgangstider i reklamefilmbransjen

nedgangstid_lite.jpgProdusentforeningen spår et omsetningsfall på 100 millioner kroner for norsk reklamefilm. 

nedgangstid_stort.jpg

Produsentforeningen spår et omsetningsfall på 100 millioner kroner for norsk reklamefilm.

Produksjonen av reklamefilm i Norge kan få seg en alvorlig knekk neste år. De dårlige tidene med finanskrisen og den økonomiske tilbakegangen kan føre til færre norske reklamefilmproduksjoner.

– Det er svarte skyer i horisonten og tordenvær bak der, sier en lite optimistisk generalsekretær i Norske Film- og TV-produsenters forening, Leif Holst Jensen, til NRK Kulturnytt.

Holst-Jensen tror så mye som 100 millioner kroner kan forsvinne fra norske reklamefilmprodusenters omsetning som en følge av norske annonsører vil kjøre mer gjenbruk av filmer neste år.

Han anslår omsetningen til å ligge på rundt 250 millioner kroner, men tror nå dette kan falle til under 150 millioner kroner neste år.

– Det kommer til å bli permitteringer i selve produksjonsselskapene, sier Holst-Jensen.

Reklametopp Kjetil Try er redd det kan bli litt reklame-gjenbruk selv om noen filmer, som blant annet Lotto og VG, tåler flere gjensyn.

– Det vil ikke være noen tragedie, men det kan bli kjedeligere å se på, sier Try til NRK Kulturnytt.

Dette melder Kampanje.

Spår nedgangstider i reklamefilmbransjen

nedgangstid_lite.jpgProdusentforeningen spår et omsetningsfall på 100 millioner kroner for norsk reklamefilm. 

nedgangstid_stort.jpg

Produsentforeningen spår et omsetningsfall på 100 millioner kroner for norsk reklamefilm.

Produksjonen av reklamefilm i Norge kan få seg en alvorlig knekk neste år. De dårlige tidene med finanskrisen og den økonomiske tilbakegangen kan føre til færre norske reklamefilmproduksjoner.

– Det er svarte skyer i horisonten og tordenvær bak der, sier en lite optimistisk generalsekretær i Norske Film- og TV-produsenters forening, Leif Holst Jensen, til NRK Kulturnytt.

Holst-Jensen tror så mye som 100 millioner kroner kan forsvinne fra norske reklamefilmprodusenters omsetning som en følge av norske annonsører vil kjøre mer gjenbruk av filmer neste år.

Han anslår omsetningen til å ligge på rundt 250 millioner kroner, men tror nå dette kan falle til under 150 millioner kroner neste år.

– Det kommer til å bli permitteringer i selve produksjonsselskapene, sier Holst-Jensen.

Reklametopp Kjetil Try er redd det kan bli litt reklame-gjenbruk selv om noen filmer, som blant annet Lotto og VG, tåler flere gjensyn.

– Det vil ikke være noen tragedie, men det kan bli kjedeligere å se på, sier Try til NRK Kulturnytt.

Dette melder Kampanje.

MENY