Norsk Filminstitutt inviterer til Ekran 2009 i Warszawa. Ekran betyr lerret på polsk, og dette er et europeisk kursprogram som fokuserer på den kreative forarbeidsfasen før produksjonsbeslutning tas og opptaksperioden begynner.
Norsk Filminstitutt inviterer til Ekran 2009 i Warszawa. Ekran betyr lerret på polsk, og dette er et europeisk kursprogram som fokuserer på den kreative forarbeidsfasen før produksjonsbeslutning tas og opptaksperioden begynner.
Norsk Filminstitutt og Focal inviterer til Ekran 2009 i Warszawa. Ekran betyr lerret på polsk, og dette er et europeisk kursprogram som fokuserer på den kreative forarbeidsfasen før produksjonsbeslutning tas og opptaksperioden begynner.
– Glimrende kombinasjon av teori og praksis. Inspirerende plenumsdiskusjoner hvor ulike synsvinkler både fra tutorer og elever bombarderer deg med ideer, sa regissør Ove Raymond Gyldenås, deltaker i Ekran 2008.
Kurset er rettet mot team som består av en regissør, forfatter, produsent, og hvis mulig også fotograf. Hovedvekten er likevel på regi og manus.
Hovedansvarlig for programmet er Andzrej Wajda ved Master School of Film Directing, som holder til i Warszawa, og all kursvirksomhet foregår der.
Ekran 2009 er inndelt i 3 perioder.
Første periode: 02. – 07. mars.
Her deltar regissører og forfattere. Programmet presenteres og etterfølges av entredagers modul med analyse av treatments. Perioden omfatter to Master Classes, én med Andrzej Wajda og én med Volker Schloendorff. Deretter følger tre dager med forberedelser til neste periode, med Master Classes av Agnieszka Holland og Allan Starski.
Andre periode: 19. – 30. april.
Her deltar regissører, forfattere og produsenter. Her videreutvikles prosjektene og man lager en visuell strategiplan for det enkelte prosjekt. Denne perioden inneholder prøver og opptak av enkeltscener med engelsktalende polske skuespillere. I løpet av denne perioden deltar produsentene i utvikling av prosjektene, samtidig som de forberedes på pitching og packaging. EKRAN samarbeider her med det europeiske programmet EAVE.
Tredje og siste periode: 14. – 27. Juni.
Perioden varer i 14 dager. Her deltar regissør, forfatter og produsent i fem dager, samt fotograf der dette er mulig. Programmet avsluttes med produksjonen av en pilot med en utvalgt scene fra hvert enkelt prosjekt. Det arbeides også med produksjons- og markedsstrategier.
Ytterligere opplysninger finnes på nettsidene til sveitsiske FOCAL og hos Wajdaskolen.
En søknad skal inneholde CV til regissør, manusforfatter, produsent og evt. fotograf, maksimum et 10 siders treatment, med elektronisk versjon på CD. Dersom det også foreligger fullstendig manuskriptutkast, må dette oversettes til engelsk for individuelle konsultasjoner i første periode. Legg ved bekreftelse fra produsent/produksjonsselskap som skisserer ønsket utviklingsstrategi. Søknadsskjema skal være signert av alle deltakerne. Legg også ved utvalgte eksempler på regissørens tidligere arbeidog filmografi og eksempler på fotografens arbeider.Søknadsfristen er 15. november 2008.
Søknader sendes i 4 eksemplarer til Norsk filminstitutt, Utviklings- og produksjonsavdelingen, Postboks 482 Sentrum, 0104
Oslo.
For ytterligere informasjon kontakt faglig konsulent Kirsten Bryhni ved Norsk Filminstitutt.
Dette melder Norsk Filminstitutt.
Norsk Filminstitutt inviterer til Ekran 2009 i Warszawa. Ekran betyr lerret på polsk, og dette er et europeisk kursprogram som fokuserer på den kreative forarbeidsfasen før produksjonsbeslutning tas og opptaksperioden begynner.
Norsk Filminstitutt og Focal inviterer til Ekran 2009 i Warszawa. Ekran betyr lerret på polsk, og dette er et europeisk kursprogram som fokuserer på den kreative forarbeidsfasen før produksjonsbeslutning tas og opptaksperioden begynner.
– Glimrende kombinasjon av teori og praksis. Inspirerende plenumsdiskusjoner hvor ulike synsvinkler både fra tutorer og elever bombarderer deg med ideer, sa regissør Ove Raymond Gyldenås, deltaker i Ekran 2008.
Kurset er rettet mot team som består av en regissør, forfatter, produsent, og hvis mulig også fotograf. Hovedvekten er likevel på regi og manus.
Hovedansvarlig for programmet er Andzrej Wajda ved Master School of Film Directing, som holder til i Warszawa, og all kursvirksomhet foregår der.
Ekran 2009 er inndelt i 3 perioder.
Første periode: 02. – 07. mars.
Her deltar regissører og forfattere. Programmet presenteres og etterfølges av entredagers modul med analyse av treatments. Perioden omfatter to Master Classes, én med Andrzej Wajda og én med Volker Schloendorff. Deretter følger tre dager med forberedelser til neste periode, med Master Classes av Agnieszka Holland og Allan Starski.
Andre periode: 19. – 30. april.
Her deltar regissører, forfattere og produsenter. Her videreutvikles prosjektene og man lager en visuell strategiplan for det enkelte prosjekt. Denne perioden inneholder prøver og opptak av enkeltscener med engelsktalende polske skuespillere. I løpet av denne perioden deltar produsentene i utvikling av prosjektene, samtidig som de forberedes på pitching og packaging. EKRAN samarbeider her med det europeiske programmet EAVE.
Tredje og siste periode: 14. – 27. Juni.
Perioden varer i 14 dager. Her deltar regissør, forfatter og produsent i fem dager, samt fotograf der dette er mulig. Programmet avsluttes med produksjonen av en pilot med en utvalgt scene fra hvert enkelt prosjekt. Det arbeides også med produksjons- og markedsstrategier.
Ytterligere opplysninger finnes på nettsidene til sveitsiske FOCAL og hos Wajdaskolen.
En søknad skal inneholde CV til regissør, manusforfatter, produsent og evt. fotograf, maksimum et 10 siders treatment, med elektronisk versjon på CD. Dersom det også foreligger fullstendig manuskriptutkast, må dette oversettes til engelsk for individuelle konsultasjoner i første periode. Legg ved bekreftelse fra produsent/produksjonsselskap som skisserer ønsket utviklingsstrategi. Søknadsskjema skal være signert av alle deltakerne. Legg også ved utvalgte eksempler på regissørens tidligere arbeidog filmografi og eksempler på fotografens arbeider.Søknadsfristen er 15. november 2008.
Søknader sendes i 4 eksemplarer til Norsk filminstitutt, Utviklings- og produksjonsavdelingen, Postboks 482 Sentrum, 0104
Oslo.
For ytterligere informasjon kontakt faglig konsulent Kirsten Bryhni ved Norsk Filminstitutt.
Dette melder Norsk Filminstitutt.