Kulturminister Trond Giske lover mer penger til filmen.
– Det blir mer produksjonsstøtte, mer billettstøtte, mer til regional film og mer til internasjonal markedsføring.
Kulturminister Trond Giske lover mer penger til filmen.
– Det blir mer produksjonsstøtte, mer billettstøtte, mer til regional film og mer til internasjonal markedsføring.
Kulturminister Trond Giske lover mer penger til filmen. – Det blir mer produksjonsstøtte, mer billettstøtte, mer til regional film og mer til internasjonal markedsføring.
-Ja, det blir mer støtte til norsk film i det kommende statsbudsjettet. Jeg kan ennå ikke si noen tall; budsjettarbeidet pågår ennå. Arbeidet i utlandet er det eneste jeg med en viss sikkerhet kan tallfeste. Det går opp fra sju til ni millioner, anslagsvis, sier kulturminister Trond Giske til VG Nett.
Giske er i Venezia under filmfestivalen. I fjor var han i Berlin og året før dét i Cannes. Den norske filmsatsingen blir lagt merke til: I tillegg til de norske mediene, står nå også de viktigste internasjonale filmtidsskiftene på intervjulisten; i går Variety og Screen International.
– Ja, jeg merker at satsingen vår blir lagt merke til. Totalt har vi økt filmbevilgningene med 100 millioner siden 2005. I samme tidsrom har norsk films andel av hjemmemarkedet økt fra 15 – 16 prosent, til 25 prosent første halvår i år.Filmmeldingen fra regjeringen satte også et mål med 25 årlige filmer – der vil vi bli liggende tre-fire filmer bak. Så alle mål er ikke nådd. Men vi er på god vei, sier Giske.
I Venezia kan han glede seg over at Eva Sørhaugs Lønsj var åpningsfilm under festivalens Kritikeruke.
– Venezia er der vi har hatt vanskeligst for å komme inne, sammenliknet med de to andre «store» i Europa: Cannes og Berlin. Derfor er Lønsj et gledelig sprang fremover. Men vi skal videre; det er på de store, internasjonale arenaene at de norske filmene måler kvalitetskrefter med resten av verden, sier Giske.
– Utlandet er ikke bare viktig som målestokk og prestisjegiver. Utlandet kan også bli god butikk. Husk at filmene allerede er laget. Da gjenstår bare markedsføring og oversettelse. En film som Joachim Triers Reprise tjente pene 3 millioner i USA. Og danskene har fortalt meg at Lars von Triers Dogville trakk inn 30 millioner kroner – bare i Japan. Så mulighetene er store – med de rette filmene, sier Trond Giske.
Dette melder VG Nett.
Kulturminister Trond Giske lover mer penger til filmen.
– Det blir mer produksjonsstøtte, mer billettstøtte, mer til regional film og mer til internasjonal markedsføring.
Kulturminister Trond Giske lover mer penger til filmen. – Det blir mer produksjonsstøtte, mer billettstøtte, mer til regional film og mer til internasjonal markedsføring.
-Ja, det blir mer støtte til norsk film i det kommende statsbudsjettet. Jeg kan ennå ikke si noen tall; budsjettarbeidet pågår ennå. Arbeidet i utlandet er det eneste jeg med en viss sikkerhet kan tallfeste. Det går opp fra sju til ni millioner, anslagsvis, sier kulturminister Trond Giske til VG Nett.
Giske er i Venezia under filmfestivalen. I fjor var han i Berlin og året før dét i Cannes. Den norske filmsatsingen blir lagt merke til: I tillegg til de norske mediene, står nå også de viktigste internasjonale filmtidsskiftene på intervjulisten; i går Variety og Screen International.
– Ja, jeg merker at satsingen vår blir lagt merke til. Totalt har vi økt filmbevilgningene med 100 millioner siden 2005. I samme tidsrom har norsk films andel av hjemmemarkedet økt fra 15 – 16 prosent, til 25 prosent første halvår i år.Filmmeldingen fra regjeringen satte også et mål med 25 årlige filmer – der vil vi bli liggende tre-fire filmer bak. Så alle mål er ikke nådd. Men vi er på god vei, sier Giske.
I Venezia kan han glede seg over at Eva Sørhaugs Lønsj var åpningsfilm under festivalens Kritikeruke.
– Venezia er der vi har hatt vanskeligst for å komme inne, sammenliknet med de to andre «store» i Europa: Cannes og Berlin. Derfor er Lønsj et gledelig sprang fremover. Men vi skal videre; det er på de store, internasjonale arenaene at de norske filmene måler kvalitetskrefter med resten av verden, sier Giske.
– Utlandet er ikke bare viktig som målestokk og prestisjegiver. Utlandet kan også bli god butikk. Husk at filmene allerede er laget. Da gjenstår bare markedsføring og oversettelse. En film som Joachim Triers Reprise tjente pene 3 millioner i USA. Og danskene har fortalt meg at Lars von Triers Dogville trakk inn 30 millioner kroner – bare i Japan. Så mulighetene er store – med de rette filmene, sier Trond Giske.
Dette melder VG Nett.