– Faglig uinteressant

Himmelblå_lite_1.jpgI forrige uke kritiserte manusforfatter Ståle Stein Berg NRKs behandling av manusforfatterne på tv-serien Himmelblå. Prosjektsjef for TV-drama i NRK Drama, Petter Wallace, hevder i dette innlegget at Berg har svært dårlig grunnlag for sine uttalelser. 

Himmelblå_stort_1.jpg

I forrige uke kritiserte manusforfatter Ståle Stein Berg NRKs behandling av manusforfatterne på tv-serien Himmelblå. Prosjektsjef for TV-drama i NRK Drama, Petter Wallace, hevder i dette innlegget at Berg har svært dårlig grunnlag for sine uttalelser. 

Det er av betydning å starte en debatt om valg av skriveprosessmodeller i norsk drama. I andre land der flere ulike modeller har vært tatt i bruk enn i Norge, har slike debatter vært ført på et interessant faglig nivå, og har kanskje til og med i siste instans hjulpet frem mer spennende produksjoner for seerne.

Det er imidlertid ikke mye interessant faglig i den debatten som blant annet Ståle Stein Berg maner til i Rushprint 18. september. Å kaste seg på en – nå avsluttet – konflikt mellom to manusforfattere og NRK Drama, med egne eksempler som virkelig for lengst har gått ut på dato, har en eim av opportunisme over seg.

Konflikten han henter argumentasjon fra har han heller ingen annen kjennskap til enn den som har kommet frem i diverse medieutspill fra én part i en konflikt, og det ville være nærliggende, nå som det er kjent at NRK Drama har invitert Dramatikerforbundet til en evaluering av manusprosessen i Himmelblå, å vente på konklusjonene fra denne før han uttaler seg, blant annet om NRK Dramas ansattes kunstneriske kompetanse. 

Å karakterisere personer som er satt til å håndtere manusprosessen så nedlatende som Berg, et styremedlem i Dramatikerforbundet, gjør i sine uttalelser, uten noen annen dekning enn sitater fra to forfattere i en konflikt, er betydelig mer alarmerende enn noen av de problemstillingene Berg drar opp. I de siste par årene har NRK Drama bevisst og systematisk investert i personer med høy manusfaglig kompetanse, og jeg er stolt av den gruppen av fagpersoner som nå er knyttet til oss på dette området.

I TV-drama er manusforfatterne, uansett skriveprosessmetode, blant de viktigste premissleverandørene for kvalitet. NRK Drama er fullstendig avhengig av et godt samarbeid med forfattere, og jeg er spesielt glad for at de fleste forfattere som vi har knyttet til oss uttrykker tilfredsstillelse ved å samarbeide med oss. Derfor ønsker vi også velkommen innspill fra forfattere, slik at vi i fellesskap kan utvikle metoder som gir oss den kvaliteten seerne etterspør. Da må vi imidlertid ønske oss et høyere saklighetsnivå, en større kildekritikk og et bedre grunnlag for egne meninger enn det deler av Rushprints artikkel representerte.


Petter Wallace
Prosjektsjef for TV-drama
NRK Drama

Foto: Himmmelblå

– Faglig uinteressant

Himmelblå_lite_1.jpgI forrige uke kritiserte manusforfatter Ståle Stein Berg NRKs behandling av manusforfatterne på tv-serien Himmelblå. Prosjektsjef for TV-drama i NRK Drama, Petter Wallace, hevder i dette innlegget at Berg har svært dårlig grunnlag for sine uttalelser. 

Himmelblå_stort_1.jpg

I forrige uke kritiserte manusforfatter Ståle Stein Berg NRKs behandling av manusforfatterne på tv-serien Himmelblå. Prosjektsjef for TV-drama i NRK Drama, Petter Wallace, hevder i dette innlegget at Berg har svært dårlig grunnlag for sine uttalelser. 

Det er av betydning å starte en debatt om valg av skriveprosessmodeller i norsk drama. I andre land der flere ulike modeller har vært tatt i bruk enn i Norge, har slike debatter vært ført på et interessant faglig nivå, og har kanskje til og med i siste instans hjulpet frem mer spennende produksjoner for seerne.

Det er imidlertid ikke mye interessant faglig i den debatten som blant annet Ståle Stein Berg maner til i Rushprint 18. september. Å kaste seg på en – nå avsluttet – konflikt mellom to manusforfattere og NRK Drama, med egne eksempler som virkelig for lengst har gått ut på dato, har en eim av opportunisme over seg.

Konflikten han henter argumentasjon fra har han heller ingen annen kjennskap til enn den som har kommet frem i diverse medieutspill fra én part i en konflikt, og det ville være nærliggende, nå som det er kjent at NRK Drama har invitert Dramatikerforbundet til en evaluering av manusprosessen i Himmelblå, å vente på konklusjonene fra denne før han uttaler seg, blant annet om NRK Dramas ansattes kunstneriske kompetanse. 

Å karakterisere personer som er satt til å håndtere manusprosessen så nedlatende som Berg, et styremedlem i Dramatikerforbundet, gjør i sine uttalelser, uten noen annen dekning enn sitater fra to forfattere i en konflikt, er betydelig mer alarmerende enn noen av de problemstillingene Berg drar opp. I de siste par årene har NRK Drama bevisst og systematisk investert i personer med høy manusfaglig kompetanse, og jeg er stolt av den gruppen av fagpersoner som nå er knyttet til oss på dette området.

I TV-drama er manusforfatterne, uansett skriveprosessmetode, blant de viktigste premissleverandørene for kvalitet. NRK Drama er fullstendig avhengig av et godt samarbeid med forfattere, og jeg er spesielt glad for at de fleste forfattere som vi har knyttet til oss uttrykker tilfredsstillelse ved å samarbeide med oss. Derfor ønsker vi også velkommen innspill fra forfattere, slik at vi i fellesskap kan utvikle metoder som gir oss den kvaliteten seerne etterspør. Da må vi imidlertid ønske oss et høyere saklighetsnivå, en større kildekritikk og et bedre grunnlag for egne meninger enn det deler av Rushprints artikkel representerte.


Petter Wallace
Prosjektsjef for TV-drama
NRK Drama

Foto: Himmmelblå

MENY