Om å begå Forbrytelsen

ForbrytelsenLite.jpgDet blir en ny sesong med tv-serien Forbrytelsen, bekreftet produsent Piv Bernth da hun var i Norge. Møt henne i samtale om serien, der hun forteller om alt fra manusprosessen til Sofie Gråbøls genser. 

Forbrytelsen Stort.jpg

Det blir en ny sesong med Forbrytelsen, bekreftet produsent Piv Bernth da hun var i Norge. Møt henne i samtale om serien på web-tv, der hun forteller om alt fra manusprosessen til Sofie Gråbøls genser.

Det var under Nordiske mediedager i Bergen at Piv Bernth møtte publikum i et intervju med Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen. Det skjedde samtidig med at hun kunne bekrefte at det ville bli en ny sesong med den mektig populære serien med Sofie Gråbøl i hovedrollen som den uortodokse politietterforskeren Sara Lund. Bernth kunne bekrefte at nettopp Gråbøl hadde vært tiltenkt hovedrollen fra begynnelsen av. Karakteren var spesialskrevet for henne, men den var ingen typisk "Gråbøl"-rolle, forteller hun.

– Etter serien Nikolaj og Julie, der hovedforfatter Søren, Sofie og jeg samarbeidet veldig godt, snakket vi om å jobbe mer sammen. Under arbeidet med Nikolaj og Julie hadde Sofie akkurat fått en sønn, og da vi var ferdige, ventet hun sitt neste barn. Så da jeg ringte med tilbudet, sa hun: "Hver gang du ringer meg om en rolle, så venter jeg barn. Du er ikke riktig klok, jeg skal ikke være med i en ny tv-serie". Men hun leste manuset og sa: "Nå må du tro at jeg ikke er riktig klok, for jeg vil veldig gjerne ha rollen".

– Men denne rollen rommer alt det Sofie ikke hadde spilt før: Hun har alltid spilt varme, åpne og emosjonelle karakterer. Men på denne serien hadde vi to mantraer: "Sofie får ikke smile" og "Solen får ikke skinne".

På tv-serier er gjerne produsenten den drivende kreative kraften i mye større grad enn innen filmproduksjon. Og Bernth har en kreativ rolle som berører alle ledd i tv-serien.

– Som hovedregel er det produsenten og Dramasjefen som initierer prosjektene i Danmarks Radio. Det er vi som ansetter forfatterne og skuespillerne. Det er vi som holder overoppsyn med kontinuiteten, vi er de eneste som følger prosjektet gjennom alle faser. Siden jeg også har bakgrunn som instruktør blander jeg meg også inn i utviklingen av karakterene og storyen, og fungerer som sparringspartner for regissørene som vanligvis jobber på to episoder hver. Det er en tight maskin, der vi skriver, produserer og klipper og sender ut på kort tid.

Forbrytelsen
er uvanlig ved at vi følger bare én mordsak gjennom hele 20 episoder. Bernth erkjenner at det var en kjempeutfordring å holde på spenningen gjennom så mange episoder.

– Vi var veldig inspirert av en amerikansk tv-serie som heter Murder One, et rettssalsdrama, som også handler om bare ett mord. Vi var fascinert av måten den serien benyttet det ene mordet som utgangspunkt for å fortelle flere historier.

Bernth forteller at produksjonsteamet lytter mye til skuespillernes synspunkter på sine rollefigurer. For det er sjelden skuespillerne kan bruke så mye tid på karakterutvikling.

– Det er sjelden de jobber så lenge med en karakter, om lag to og et halvt år. Derfor har de masse meninger om karakterene. Noe av det de mener er veldig bra, noe er bare tull, men det er en nyttig prosess.

Men hovedlinjene ligger som regel fast, understreker hun.

– Det fungerer som regel slik at Søren og en episodeforfatter jobber en 14 dagers tid med en storyline. Jeg går inn og ut av storyline-rommet, og tilbringer vel halvparten av min tid der. Så går episodeforfatteren hjem og skriver et første utkast, som vi så får idet vi er i gang med en ny storline. Det er en veldig tett forbundet prosess. Når vi klipper en episode kan vi se hva og hvem som fungerer best, og foreta eventuelle endringer utifra det. Men de store buene i serien, de ligger fast.

FÅ MED DEG HELE INTERVJUET PÅ NORDISKE MEDIEDAGERS HJEMMESIDE: Å begå forbrytelsen

Om å begå Forbrytelsen

ForbrytelsenLite.jpgDet blir en ny sesong med tv-serien Forbrytelsen, bekreftet produsent Piv Bernth da hun var i Norge. Møt henne i samtale om serien, der hun forteller om alt fra manusprosessen til Sofie Gråbøls genser. 

Forbrytelsen Stort.jpg

Det blir en ny sesong med Forbrytelsen, bekreftet produsent Piv Bernth da hun var i Norge. Møt henne i samtale om serien på web-tv, der hun forteller om alt fra manusprosessen til Sofie Gråbøls genser.

Det var under Nordiske mediedager i Bergen at Piv Bernth møtte publikum i et intervju med Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen. Det skjedde samtidig med at hun kunne bekrefte at det ville bli en ny sesong med den mektig populære serien med Sofie Gråbøl i hovedrollen som den uortodokse politietterforskeren Sara Lund. Bernth kunne bekrefte at nettopp Gråbøl hadde vært tiltenkt hovedrollen fra begynnelsen av. Karakteren var spesialskrevet for henne, men den var ingen typisk "Gråbøl"-rolle, forteller hun.

– Etter serien Nikolaj og Julie, der hovedforfatter Søren, Sofie og jeg samarbeidet veldig godt, snakket vi om å jobbe mer sammen. Under arbeidet med Nikolaj og Julie hadde Sofie akkurat fått en sønn, og da vi var ferdige, ventet hun sitt neste barn. Så da jeg ringte med tilbudet, sa hun: "Hver gang du ringer meg om en rolle, så venter jeg barn. Du er ikke riktig klok, jeg skal ikke være med i en ny tv-serie". Men hun leste manuset og sa: "Nå må du tro at jeg ikke er riktig klok, for jeg vil veldig gjerne ha rollen".

– Men denne rollen rommer alt det Sofie ikke hadde spilt før: Hun har alltid spilt varme, åpne og emosjonelle karakterer. Men på denne serien hadde vi to mantraer: "Sofie får ikke smile" og "Solen får ikke skinne".

På tv-serier er gjerne produsenten den drivende kreative kraften i mye større grad enn innen filmproduksjon. Og Bernth har en kreativ rolle som berører alle ledd i tv-serien.

– Som hovedregel er det produsenten og Dramasjefen som initierer prosjektene i Danmarks Radio. Det er vi som ansetter forfatterne og skuespillerne. Det er vi som holder overoppsyn med kontinuiteten, vi er de eneste som følger prosjektet gjennom alle faser. Siden jeg også har bakgrunn som instruktør blander jeg meg også inn i utviklingen av karakterene og storyen, og fungerer som sparringspartner for regissørene som vanligvis jobber på to episoder hver. Det er en tight maskin, der vi skriver, produserer og klipper og sender ut på kort tid.

Forbrytelsen
er uvanlig ved at vi følger bare én mordsak gjennom hele 20 episoder. Bernth erkjenner at det var en kjempeutfordring å holde på spenningen gjennom så mange episoder.

– Vi var veldig inspirert av en amerikansk tv-serie som heter Murder One, et rettssalsdrama, som også handler om bare ett mord. Vi var fascinert av måten den serien benyttet det ene mordet som utgangspunkt for å fortelle flere historier.

Bernth forteller at produksjonsteamet lytter mye til skuespillernes synspunkter på sine rollefigurer. For det er sjelden skuespillerne kan bruke så mye tid på karakterutvikling.

– Det er sjelden de jobber så lenge med en karakter, om lag to og et halvt år. Derfor har de masse meninger om karakterene. Noe av det de mener er veldig bra, noe er bare tull, men det er en nyttig prosess.

Men hovedlinjene ligger som regel fast, understreker hun.

– Det fungerer som regel slik at Søren og en episodeforfatter jobber en 14 dagers tid med en storyline. Jeg går inn og ut av storyline-rommet, og tilbringer vel halvparten av min tid der. Så går episodeforfatteren hjem og skriver et første utkast, som vi så får idet vi er i gang med en ny storline. Det er en veldig tett forbundet prosess. Når vi klipper en episode kan vi se hva og hvem som fungerer best, og foreta eventuelle endringer utifra det. Men de store buene i serien, de ligger fast.

FÅ MED DEG HELE INTERVJUET PÅ NORDISKE MEDIEDAGERS HJEMMESIDE: Å begå forbrytelsen

MENY