Årets Cannesfestival er over. Les RUSHPRINTs dekning av festivalen – fra åpningsfilmen Blindness til den sensasjonelle Gullpalmevinneren Entre les Murs.
Årets Cannesfestival er over. Les RUSHPRINTs dekning av festivalen – fra åpningsfilmen Blindness til den sensasjonelle Gullpalmevinneren Entre les Murs.
Årets Cannesfestival er over. Les RUSHPRINTs dekning av festivalen – fra åpningsfilmen Blindness til den sensasjonelle Gullpalmevinneren Entre les Murs.
Gullpalmen har vendt hjem!
Årets Gullpalme under filmfestivalen i Cannes ble i kveld tildelt den franske filmen "Entre les murs" i regi av Laurent Cantet. Dette betyr den første gullpalmen til en fransk film på 21 år.
Les mer
Kasakhstanske Tulpan vinner Un Certain Regard
Regissør Sergei Dvortsevoj stakk i går kveld av med hovedprisen i Cannes-festivalens prestisjetunge sideprogram Un Certain Regard for sin film Tulpan.
Les mer
Kaufmans univers i egen regi
Synecdoche, New York er Cahrlie Kaufmanns mest ambisiøse manus, og meget mulig hans beste…
Les mer
Tilfellet Ruben Östlund og andre frustrasjoner
Vel hjemme i Norge fortsetter alle mørkets opplevelser i Cannes å flimre for mitt indre øye – ikke minst de problematiske filmene.
Les mer
Polanski jages av fortiden
Marina Zenovichs dokumentar viser hvordan regissøren Roman Polanski har flyktet hele livet: Fra nazistene, kommunistene, Manson-familien og FBI.
Les mer
Eastwood og Davies begeistrer
Det er Clint Eastwood som scorer høyest på terningkastene med Changeling, mens Terence Davies får overstrømmende mottakelse for Of Time and the City.
Les mer
Et intetsigende sideblikk
En av de mer opplagte kvalitetene med å besøke store festivaler, er muligheten til å se filmer som aldri kommer til Norge. Men vel så ofte ender dette i heller intetsigende filmopplevelser.
Les mer
Indianas heseblesende comeback
Cannes er sannsynligvis verdens mest schizofrene filmfestival. Arrangørene legger enorm prestisje i å hente frem filmer som ellers ville fått liten oppmerksomhet. Samtidig får filmer som årets Indiana Jones den prestisjetunge Croisetten for seg selv med et samlet pressekorps for sine føtter.
Les mer
I Spielbergs rike
– Det tok tid å lage denne siste filmen med Indiana Jones, for jeg var lenge i tvil. Jeg var blant annet inne i en fase der jeg holdt på å lage helt andre type filmer, forteller Steven Spielberg om Indiana Jones og Krystallhodeskallenes rike som har norsk kinopremiere i dag.
Les mer
To mulige Gullpalme-kandidater?
Linha de Passe og Gomorrah er to komplekse dramaer som gjør sterkt inntrykk med sin usentimentale skildring av rollefigurenes prøvelser, der noen eksepsjonelt gode skuespillere løfter filmene til uante høyder.
Les mer
Sultestreik og stjerneskudd
Jeg har sett en ny stjerne bli født i kinomørket her i Cannes – og hans navn er Michael Fassbender i regissør Steve McQueens knalldebut Hunger.
Les mer
Blindness og Waltz with Bashir
Åpningsfilmen Blindness, med regi av Fernando Meireilles, er – love it or hate it! – den typiske Cannesfilmen: Den utfordrer deg med sine virkemidler, samtidig som den frustrerer.
Les mer
Eksotisk og uinspirert i Un Certain Regard
Matheus Nachtergaele er i Cannes med sin brasilianske produksjon The Dead Girl’s Feast. I utgangspunktet en både eksotisk og spennende film, men som ikke greier å tilføre noe nytt til de siste års lignende indie-filmer fra Latin-Amerika.
Les mer
Historisk juryleder
Årets Cannes-jury gjenspeiler filmens globale natur og juryarbeidets kompleksitet. Men juryleder Sean Penn har allerede trumfet gjennom sin vilje ved å innføre en helt ny sideseksjon – for bare én film.
Les mer
Er den nasjonale filmen død?
Årets Cannesfestival gjenspeiler en filmindustri der det ikke lenger er mulig å avgrense filmenes nasjonalitet. Dagens ledende filmskapere er nomader som forflytter seg med prosjektene og finansieringen.
Les mer
Foto: Gullpalmevinner Laurent Cantet.
Årets Cannesfestival er over. Les RUSHPRINTs dekning av festivalen – fra åpningsfilmen Blindness til den sensasjonelle Gullpalmevinneren Entre les Murs.
Årets Cannesfestival er over. Les RUSHPRINTs dekning av festivalen – fra åpningsfilmen Blindness til den sensasjonelle Gullpalmevinneren Entre les Murs.
Gullpalmen har vendt hjem!
Årets Gullpalme under filmfestivalen i Cannes ble i kveld tildelt den franske filmen "Entre les murs" i regi av Laurent Cantet. Dette betyr den første gullpalmen til en fransk film på 21 år.
Les mer
Kasakhstanske Tulpan vinner Un Certain Regard
Regissør Sergei Dvortsevoj stakk i går kveld av med hovedprisen i Cannes-festivalens prestisjetunge sideprogram Un Certain Regard for sin film Tulpan.
Les mer
Kaufmans univers i egen regi
Synecdoche, New York er Cahrlie Kaufmanns mest ambisiøse manus, og meget mulig hans beste…
Les mer
Tilfellet Ruben Östlund og andre frustrasjoner
Vel hjemme i Norge fortsetter alle mørkets opplevelser i Cannes å flimre for mitt indre øye – ikke minst de problematiske filmene.
Les mer
Polanski jages av fortiden
Marina Zenovichs dokumentar viser hvordan regissøren Roman Polanski har flyktet hele livet: Fra nazistene, kommunistene, Manson-familien og FBI.
Les mer
Eastwood og Davies begeistrer
Det er Clint Eastwood som scorer høyest på terningkastene med Changeling, mens Terence Davies får overstrømmende mottakelse for Of Time and the City.
Les mer
Et intetsigende sideblikk
En av de mer opplagte kvalitetene med å besøke store festivaler, er muligheten til å se filmer som aldri kommer til Norge. Men vel så ofte ender dette i heller intetsigende filmopplevelser.
Les mer
Indianas heseblesende comeback
Cannes er sannsynligvis verdens mest schizofrene filmfestival. Arrangørene legger enorm prestisje i å hente frem filmer som ellers ville fått liten oppmerksomhet. Samtidig får filmer som årets Indiana Jones den prestisjetunge Croisetten for seg selv med et samlet pressekorps for sine føtter.
Les mer
I Spielbergs rike
– Det tok tid å lage denne siste filmen med Indiana Jones, for jeg var lenge i tvil. Jeg var blant annet inne i en fase der jeg holdt på å lage helt andre type filmer, forteller Steven Spielberg om Indiana Jones og Krystallhodeskallenes rike som har norsk kinopremiere i dag.
Les mer
To mulige Gullpalme-kandidater?
Linha de Passe og Gomorrah er to komplekse dramaer som gjør sterkt inntrykk med sin usentimentale skildring av rollefigurenes prøvelser, der noen eksepsjonelt gode skuespillere løfter filmene til uante høyder.
Les mer
Sultestreik og stjerneskudd
Jeg har sett en ny stjerne bli født i kinomørket her i Cannes – og hans navn er Michael Fassbender i regissør Steve McQueens knalldebut Hunger.
Les mer
Blindness og Waltz with Bashir
Åpningsfilmen Blindness, med regi av Fernando Meireilles, er – love it or hate it! – den typiske Cannesfilmen: Den utfordrer deg med sine virkemidler, samtidig som den frustrerer.
Les mer
Eksotisk og uinspirert i Un Certain Regard
Matheus Nachtergaele er i Cannes med sin brasilianske produksjon The Dead Girl’s Feast. I utgangspunktet en både eksotisk og spennende film, men som ikke greier å tilføre noe nytt til de siste års lignende indie-filmer fra Latin-Amerika.
Les mer
Historisk juryleder
Årets Cannes-jury gjenspeiler filmens globale natur og juryarbeidets kompleksitet. Men juryleder Sean Penn har allerede trumfet gjennom sin vilje ved å innføre en helt ny sideseksjon – for bare én film.
Les mer
Er den nasjonale filmen død?
Årets Cannesfestival gjenspeiler en filmindustri der det ikke lenger er mulig å avgrense filmenes nasjonalitet. Dagens ledende filmskapere er nomader som forflytter seg med prosjektene og finansieringen.
Les mer
Foto: Gullpalmevinner Laurent Cantet.