Utdanner vi engangsregissører?

regissørstol_lite.jpgI dag arrangeres Norsk filmseminar på Høgskolen i Lillehammer. Temaet er "Debutantene i Norsk film". – Det er et deprimerende perspektiv for nyutdannede filmskapere, om det er slik at det går i nedoverbakke etter debutfilmen, sier Audun Engelstad. 

regissørstol.jpg

I dag arrangeres Norsk filmseminar på Høgskolen i Lillehammer. Temaet er "Debutantene i Norsk film". – Det er et deprimerende perspektiv for nyutdannede filmskapere, om det er slik at det går i nedoverbakke etter debutfilmen, sier Audun Engelstad.

Det er Høgskolen i Lillehammer (HiL) som for andre år på rad arrangerer Norsk filmseminar. I år er temaet nyere norsk film, og tittelen er "Debutantene i norsk film". Målsettingen med seminaret er å studere og diskutere korte og lange linjer i norsk filmproduksjon.

– En viktig grunn til at vi setter fokus på debutantfilmen, er at seminaret sammenfaller med tiårsjubileet til Filmskolen – som naturlig nok utdanner debutanter, sier Audun Engelstad, som sitter i programkomiteen for Norsk Filmseminar.

– Vi ønsker å sette fokus på den virkeligheten som møter de nyutdannede, hvordan bransjen er og om det virkelig er slik at filmskolen utdanner engangsregissører. Siden Filmskolen startet opp har vilkårene bedret seg i bransjen, med tanke på at antallet bevillinger har gått radikalt opp. Så er spørsmålet om dette egentlig har ført til noen endringer, sier Engelstad.

– Seminaret har også delvis utspring i Kanonkåringen vi så i Dagbladet i sommer, hvor 11 av 15 vant med sin debutantfilm. Det var altså førstegangsfilmene som ble framhevet. Hvorfor er denne så høyt skattet, er den rett og slett bedre, eller er det andre faktorer som spiller inn? Det er et deprimerende perspektiv for nyutdannede filmskapere, om det er slik at det går i nedoverbakke etter debutfilmen. Det er ikke sikkert det er slik, men det er et omdømme som har festet seg. Derfor er dette noe vi ønsker å stille spørsmål ved, forklarer Engelstad.

Debutantfokus eller kontinuitet?
I paneldebatten "Er debutantfilmene best?" vil Kjetil Lismoen, redaktør i Rushprint, holde innlegget "Debutantfilmenes plass i filmkanon". Regissørene Elsa Kvamme, Tore Rygh og Erik Skjoldberg sitter i panelet.

Er engangsregissøren en myte, spør Jan Anders Diesen, HiL. Det har blitt hevdet at Norge er et land av engangsregissører og ustabile produksjonsmiljøer.Hans Erik Voktor fra Nordnorsk Filmsenter, Finn Gjerdrum fra Paradox, Bjørn Hoenvoll fra Nordisk Film og Hans Rossiné fra NRK sitter i panelet.

Målgruppen for seminaret er filmbransjen og studenter – både innenfor akademia og de praktisk-teoretiske studentene. Norsk filmseminar 2008 arrangeres av Høgskolen i Lillehammer i et samarbeid mellom Avdeling for TV-utdanning og filmvitenskap (TVF) og Den norske filmskolen.

Les mer om Norsk Filmseminar her.

Utdanner vi engangsregissører?

regissørstol_lite.jpgI dag arrangeres Norsk filmseminar på Høgskolen i Lillehammer. Temaet er "Debutantene i Norsk film". – Det er et deprimerende perspektiv for nyutdannede filmskapere, om det er slik at det går i nedoverbakke etter debutfilmen, sier Audun Engelstad. 

regissørstol.jpg

I dag arrangeres Norsk filmseminar på Høgskolen i Lillehammer. Temaet er "Debutantene i Norsk film". – Det er et deprimerende perspektiv for nyutdannede filmskapere, om det er slik at det går i nedoverbakke etter debutfilmen, sier Audun Engelstad.

Det er Høgskolen i Lillehammer (HiL) som for andre år på rad arrangerer Norsk filmseminar. I år er temaet nyere norsk film, og tittelen er "Debutantene i norsk film". Målsettingen med seminaret er å studere og diskutere korte og lange linjer i norsk filmproduksjon.

– En viktig grunn til at vi setter fokus på debutantfilmen, er at seminaret sammenfaller med tiårsjubileet til Filmskolen – som naturlig nok utdanner debutanter, sier Audun Engelstad, som sitter i programkomiteen for Norsk Filmseminar.

– Vi ønsker å sette fokus på den virkeligheten som møter de nyutdannede, hvordan bransjen er og om det virkelig er slik at filmskolen utdanner engangsregissører. Siden Filmskolen startet opp har vilkårene bedret seg i bransjen, med tanke på at antallet bevillinger har gått radikalt opp. Så er spørsmålet om dette egentlig har ført til noen endringer, sier Engelstad.

– Seminaret har også delvis utspring i Kanonkåringen vi så i Dagbladet i sommer, hvor 11 av 15 vant med sin debutantfilm. Det var altså førstegangsfilmene som ble framhevet. Hvorfor er denne så høyt skattet, er den rett og slett bedre, eller er det andre faktorer som spiller inn? Det er et deprimerende perspektiv for nyutdannede filmskapere, om det er slik at det går i nedoverbakke etter debutfilmen. Det er ikke sikkert det er slik, men det er et omdømme som har festet seg. Derfor er dette noe vi ønsker å stille spørsmål ved, forklarer Engelstad.

Debutantfokus eller kontinuitet?
I paneldebatten "Er debutantfilmene best?" vil Kjetil Lismoen, redaktør i Rushprint, holde innlegget "Debutantfilmenes plass i filmkanon". Regissørene Elsa Kvamme, Tore Rygh og Erik Skjoldberg sitter i panelet.

Er engangsregissøren en myte, spør Jan Anders Diesen, HiL. Det har blitt hevdet at Norge er et land av engangsregissører og ustabile produksjonsmiljøer.Hans Erik Voktor fra Nordnorsk Filmsenter, Finn Gjerdrum fra Paradox, Bjørn Hoenvoll fra Nordisk Film og Hans Rossiné fra NRK sitter i panelet.

Målgruppen for seminaret er filmbransjen og studenter – både innenfor akademia og de praktisk-teoretiske studentene. Norsk filmseminar 2008 arrangeres av Høgskolen i Lillehammer i et samarbeid mellom Avdeling for TV-utdanning og filmvitenskap (TVF) og Den norske filmskolen.

Les mer om Norsk Filmseminar her.

MENY