Barnet har fått et navn

Filmens hus fasade_lite.jpgGiskes filmbaby, det nye virkemiddel-apparatet på filmområdet, har endelig fått et navn.  

Filmens hus fasade.jpg

Giskes filmbaby, det nye virkemiddelapparatet på filmområdet, har endelig fått et navn.

Og navnet er: Norsk Filminstitutt. Navnet trer i kraft når de statlige forvaltningsorganene Norsk Filmfond, Norsk Filmutvikling og Norsk Filminstitutt blir slått sammen til en felles administrativ enhet fra 1. april.

– Norsk Filminstitutt er lett å forstå, og er i overensstemmelse med navnet som våre naboland har valgt for sine sammenlignbare virksomheter, sier kulturminister Trond Giske til Dagsavisen.

Norsk Filminstitutt – altså nye Norsk Filminstitutt – får et samlet ansvar for filmutvikling, støttetildeling og forvaltning av de filmhistoriske arkivene. Giske sier han aldri var i nærheten av å vurdere et mer kreativt alternativ enn Norsk Filminstitutt.

– Jeg har ikke så mye til overs for sånne spenstige navn som «Mesta» og desslike. Når man hører navnet «Norsk Filminstitutt», så vet alle umiddelbart hva de driver med, sier Giske.

Den nytilsatte direktøren for det hele er glad for at virksomheten hun leder omsider har fått et navn.

– Jeg datt vel ikke helt av stolen av overraskelse. Men navnevalget passer bra, og dette skal vi uansett få til å fungere, sier Nina Refseth, direktør for Norsk Filminstitutt.

Foto: Ida Meyn

Barnet har fått et navn

Filmens hus fasade_lite.jpgGiskes filmbaby, det nye virkemiddel-apparatet på filmområdet, har endelig fått et navn.  

Filmens hus fasade.jpg

Giskes filmbaby, det nye virkemiddelapparatet på filmområdet, har endelig fått et navn.

Og navnet er: Norsk Filminstitutt. Navnet trer i kraft når de statlige forvaltningsorganene Norsk Filmfond, Norsk Filmutvikling og Norsk Filminstitutt blir slått sammen til en felles administrativ enhet fra 1. april.

– Norsk Filminstitutt er lett å forstå, og er i overensstemmelse med navnet som våre naboland har valgt for sine sammenlignbare virksomheter, sier kulturminister Trond Giske til Dagsavisen.

Norsk Filminstitutt – altså nye Norsk Filminstitutt – får et samlet ansvar for filmutvikling, støttetildeling og forvaltning av de filmhistoriske arkivene. Giske sier han aldri var i nærheten av å vurdere et mer kreativt alternativ enn Norsk Filminstitutt.

– Jeg har ikke så mye til overs for sånne spenstige navn som «Mesta» og desslike. Når man hører navnet «Norsk Filminstitutt», så vet alle umiddelbart hva de driver med, sier Giske.

Den nytilsatte direktøren for det hele er glad for at virksomheten hun leder omsider har fått et navn.

– Jeg datt vel ikke helt av stolen av overraskelse. Men navnevalget passer bra, og dette skal vi uansett få til å fungere, sier Nina Refseth, direktør for Norsk Filminstitutt.

Foto: Ida Meyn

MENY