Natural Born Star ble til etter fire års jakt på gamle filmkopier og kamp mot italiensk distribusjonskaos. Møt Even Benestad på Blått Lerret WEB-TV der han forteller om den spesielle produksjonen.
Natural Born Star ble til etter fire års jakt på gamle filmkopier og kamp mot italiensk distribusjonskaos. Møt Even Benestad på Blått Lerret WEB-TV der han forteller om den spesielle produksjonen.
– De første tjue minuttene av filmen var utrolig vanskelig å få til. Vi testet filmen på publikum hele tiden, og endte med å låse klippen to ganger og låse den opp igjen. Lyddesignet var til og med lagt en av gangene. Det var så mye vi skulle fortelle, og vi var redde for å ikke få med nok i starten. Så bestemte vi oss for å ta det med ro og ikke fortelle alt på en gang. Essensen i historien er kjærlighetshistorien, men vi var veldig redde for den, for å bli svulstige, sier Benestad.
Men da kjærlighetshistorien ble tillagt mer vekt, falt mye på plass. Og det viktigste dokumentet i filmen som formidler kjærlighetsforholdet mellom Fred Robsahm og Agostina Belli, er filmen Sepolta viva fra 1973, hvor de spiller mot hverandre.
– Fred hadde en gammel, rusten tv-kopi, inkludert reklamepauser. Vi gjorde den til svart-hvitt, og var forberedt på å bruke den. Vi hadde ikke noe valg, for hvordan skulle vi lage filmen uten den? Originalen var gått under jorda – vi klarte ikke å finne den noe sted. Før vi gjennom et italiensk arkiv, noe tilsvarende norske Tono, kom fram til selskapet Minerva. ”Filmen er ikke vår,” sa de. ”Jo, men den siste kontrakten sier at dere eier den,” sa vi. ”Ja, kanskje vi eier den, da,” sa de da. Til slutt fikk vi kopien, som var ganske blass, men vhs-en til Fred var enda verre, konstaterer Benestad, som er oppgitt over rotete italienske distributører.
Møt Even Benestad på Blått Lerret WEB-TV: BLÅTT LERRET WEB-TV
Les også et lengre intervju med Benestad i siste utgaven av Rushprint.
Natural Born Star ble til etter fire års jakt på gamle filmkopier og kamp mot italiensk distribusjonskaos. Møt Even Benestad på Blått Lerret WEB-TV der han forteller om den spesielle produksjonen.
– De første tjue minuttene av filmen var utrolig vanskelig å få til. Vi testet filmen på publikum hele tiden, og endte med å låse klippen to ganger og låse den opp igjen. Lyddesignet var til og med lagt en av gangene. Det var så mye vi skulle fortelle, og vi var redde for å ikke få med nok i starten. Så bestemte vi oss for å ta det med ro og ikke fortelle alt på en gang. Essensen i historien er kjærlighetshistorien, men vi var veldig redde for den, for å bli svulstige, sier Benestad.
Men da kjærlighetshistorien ble tillagt mer vekt, falt mye på plass. Og det viktigste dokumentet i filmen som formidler kjærlighetsforholdet mellom Fred Robsahm og Agostina Belli, er filmen Sepolta viva fra 1973, hvor de spiller mot hverandre.
– Fred hadde en gammel, rusten tv-kopi, inkludert reklamepauser. Vi gjorde den til svart-hvitt, og var forberedt på å bruke den. Vi hadde ikke noe valg, for hvordan skulle vi lage filmen uten den? Originalen var gått under jorda – vi klarte ikke å finne den noe sted. Før vi gjennom et italiensk arkiv, noe tilsvarende norske Tono, kom fram til selskapet Minerva. ”Filmen er ikke vår,” sa de. ”Jo, men den siste kontrakten sier at dere eier den,” sa vi. ”Ja, kanskje vi eier den, da,” sa de da. Til slutt fikk vi kopien, som var ganske blass, men vhs-en til Fred var enda verre, konstaterer Benestad, som er oppgitt over rotete italienske distributører.
Møt Even Benestad på Blått Lerret WEB-TV: BLÅTT LERRET WEB-TV
Les også et lengre intervju med Benestad i siste utgaven av Rushprint.