Ang Lee kastet ut av Akademiet

Ang Lee er kastet ut av Oscarkategorien ”Beste utenlandske film” fordi Lust, Caution ikke oppfattes som taiwanesisk nok. Filmens produsent, James Schamus, mener Akademiet følger en ”pervers logikk” som er utdatert.

Ang Lee er kastet ut av Oscarkategorien ”Beste utenlandske film” fordi Lust, Caution ikke oppfattes som taiwanesisk nok. Filmens produsent, James Schamus, mener Akademiet følger en ”pervers logikk” som er utdatert.

Reglene for påmelding av filmer til Oscar-kategorien ”beste utenlandske film” har av mange blitt oppfattet som noe uklare. Det fikk blant annet Lukas Moodysson merke da Lilja 4-ever, som ble innspilt på russisk, ikke ble akseptert som Sveriges bidrag. Etter sterkt press har Oscarakademiet lempet noe på regelverket, slik at det harmonerer bedre med det faktum at filmindustrien er et globalisert fenomen. Reglene legger nå noe mindre vekt på språket og litt mer vekt på nasjonaliteten til regissøren, produsenten og manusforfatteren.

Men fortsatt kolliderer Akademiets regelverk med den internasjonale filmens komplekse virkelighet. Denne uken var det Ang Lee som ble kastet ut av kategorien ”Beste utenlandske film” for sin Venezia-vinner Lust, Caution som var påmeldt som kandidat fra Taiwan. Årsaken er at Academy Of Motion Picture Arts & Sciences (AMPAS) ikke oppfatter filmen som taiwanesisk fordi den verken er finansiert med midler derfra eller bruker taiwanesiske skuespillere i de sentrale rollene.

Filmens produsent, James Schamus, har reagert kraftig på avgjørelsen. Til Screen hevder han at Akademiet følger en ”pervers logikk” som harmonerer dårlig med dagens globaliserte filmverden.

– Filmen er kanskje den viktigste filmen i Taiwans historie. Akademiet mener at Lee må diskvalifiseres som taiwanesisk filmskaper fordi han velger de skuespillerne han mener er best og henter midler fra de kildene som eksisterer der ute.

I Taiwan reagerte mange da Veneziafestivalen i sin katalog ikke oppførte Lust, Caution som en taiwanesisk film. Akademiets beslutning har ifølge Schamus framprovosert sterke følelser på Taiwan. Han anklager samtidig AMPAS for forskjellsbehandling.

– Dette er en film fra Taiwan av en taiwanesisk regissør. Det er ingen som sier til amerikanske regissører at de ikke kan nomineres til en Oscar fordi de hyret en fransk komponist.

Lust, Caution er blitt en suksess på asiatiske kinoer, og skal opp på kinesiske kinoer om en måned. Schamus mener at filmen “kanskje er tidenes viktigste kinesiskspråklige film for et massepublikum”. Filmen har nådd kinotoppen i Taiwan og Hong Kong, selv om Ang Lee lenge trodde filmen var for radikal og grenseoverskridende til å nå ut til et massepublikum.

Ang Lee kastet ut av Akademiet

Ang Lee er kastet ut av Oscarkategorien ”Beste utenlandske film” fordi Lust, Caution ikke oppfattes som taiwanesisk nok. Filmens produsent, James Schamus, mener Akademiet følger en ”pervers logikk” som er utdatert.

Ang Lee er kastet ut av Oscarkategorien ”Beste utenlandske film” fordi Lust, Caution ikke oppfattes som taiwanesisk nok. Filmens produsent, James Schamus, mener Akademiet følger en ”pervers logikk” som er utdatert.

Reglene for påmelding av filmer til Oscar-kategorien ”beste utenlandske film” har av mange blitt oppfattet som noe uklare. Det fikk blant annet Lukas Moodysson merke da Lilja 4-ever, som ble innspilt på russisk, ikke ble akseptert som Sveriges bidrag. Etter sterkt press har Oscarakademiet lempet noe på regelverket, slik at det harmonerer bedre med det faktum at filmindustrien er et globalisert fenomen. Reglene legger nå noe mindre vekt på språket og litt mer vekt på nasjonaliteten til regissøren, produsenten og manusforfatteren.

Men fortsatt kolliderer Akademiets regelverk med den internasjonale filmens komplekse virkelighet. Denne uken var det Ang Lee som ble kastet ut av kategorien ”Beste utenlandske film” for sin Venezia-vinner Lust, Caution som var påmeldt som kandidat fra Taiwan. Årsaken er at Academy Of Motion Picture Arts & Sciences (AMPAS) ikke oppfatter filmen som taiwanesisk fordi den verken er finansiert med midler derfra eller bruker taiwanesiske skuespillere i de sentrale rollene.

Filmens produsent, James Schamus, har reagert kraftig på avgjørelsen. Til Screen hevder han at Akademiet følger en ”pervers logikk” som harmonerer dårlig med dagens globaliserte filmverden.

– Filmen er kanskje den viktigste filmen i Taiwans historie. Akademiet mener at Lee må diskvalifiseres som taiwanesisk filmskaper fordi han velger de skuespillerne han mener er best og henter midler fra de kildene som eksisterer der ute.

I Taiwan reagerte mange da Veneziafestivalen i sin katalog ikke oppførte Lust, Caution som en taiwanesisk film. Akademiets beslutning har ifølge Schamus framprovosert sterke følelser på Taiwan. Han anklager samtidig AMPAS for forskjellsbehandling.

– Dette er en film fra Taiwan av en taiwanesisk regissør. Det er ingen som sier til amerikanske regissører at de ikke kan nomineres til en Oscar fordi de hyret en fransk komponist.

Lust, Caution er blitt en suksess på asiatiske kinoer, og skal opp på kinesiske kinoer om en måned. Schamus mener at filmen “kanskje er tidenes viktigste kinesiskspråklige film for et massepublikum”. Filmen har nådd kinotoppen i Taiwan og Hong Kong, selv om Ang Lee lenge trodde filmen var for radikal og grenseoverskridende til å nå ut til et massepublikum.

MENY