Astorias Mattias Nohrborg mener en statlig, svensk kino kan redde filmen i Sverige. Det skriver han i en kommentar i avisen Dagens Nyheter.
Astorias Mattias Nohrborg mener en statlig, svensk kino kan redde filmen i Sverige. Det skriver han i en kommentar i avisen Dagens Nyheter.
På 90-tallet, i motsetning til på 80-tallet, var det svenske filmklimaet, dvs. bredden og kvaliteten på filmtilbudet i Sverige på høyde med de beste markedene i Europa. Men tidene forandrer seg. Man kan spørre seg hvordan filmklimaet vil bli når både innkjøps- og distribusjonsselskapet Triangelfilm, og kinoselskapet Astoria Cinema er borte.
Det er Astorias Mattias Nohrborg som spør seg dette i et innlegg i svenske Dagens Nyheter. I likhet med hva flere aktører tidligere har hevdet i Rushprint, mener han at de store selskapene har tatt over markedet fra de mindre distributørene.
”Konkurransen for filmrettighetsinnkjøp har hardnet de siste årene. De store selskapene kjøper store pakkeløsninger for å fylle opp katalogene sine. Prisene har gått i været i takt med at antallet visningsformer har blitt flere. De mindre selskapene har mer å tape fordi de ikke har medieselskaper som stiller med økonomiske garantier”, hevder han.
Nohrborg skriver videre at ”Svensk Filmindustri (SF) og Svenska Bio har i dag en markedsandel på om lag 80 %. En slik dominans truer ikke bare kvaliteten og mangfoldet av hva som vises på svenske kinoer, men også innkjøps- og distribusjonsvirksomheten av kvalitetsfilm”.
”Innkjøps- og distribusjonsordninger av kvalitetsfilmer minsker og er truet. Lettkjøpte og strømlinjeformede filmer tar over. Det er filmer der språket er engelsk eller svensk som selger. De smalere, utenlandske filmene sliter med å nå ut til det svenske publikumet, og havner ofte rett på dvd.”
Nohrborg spør: Om interessen for mindre gangbare ukommersielle filmer er liten i landets eneste kinokjede, hvordan skal da innkjøperne våge å ta inn filmene?
Han mener løsningen er at ”den dominerende aktøren SF må våge å ta ansvar for hele spekteret, inkludert kvalitetsfilmene. Man må finne organisasjonsformer for hvordan man skal håndtere sin egen dominans på en ansvarlig måte”.
”Som med alle andre kulturytringer må politikken involveres. Man må våge å snakke som kvalitativ og verdifull film. Det er ikke nok å skyve ansvaret over på markedet”.
”Svensk filminstitutt som er usynligere enn noen sinne i samtlige filmpolitiske spørsmål og debatter, må nå ta ansvar og jobbe for et bra og bredt filmklima”, krever han.
Foto: Babel
Astorias Mattias Nohrborg mener en statlig, svensk kino kan redde filmen i Sverige. Det skriver han i en kommentar i avisen Dagens Nyheter.
På 90-tallet, i motsetning til på 80-tallet, var det svenske filmklimaet, dvs. bredden og kvaliteten på filmtilbudet i Sverige på høyde med de beste markedene i Europa. Men tidene forandrer seg. Man kan spørre seg hvordan filmklimaet vil bli når både innkjøps- og distribusjonsselskapet Triangelfilm, og kinoselskapet Astoria Cinema er borte.
Det er Astorias Mattias Nohrborg som spør seg dette i et innlegg i svenske Dagens Nyheter. I likhet med hva flere aktører tidligere har hevdet i Rushprint, mener han at de store selskapene har tatt over markedet fra de mindre distributørene.
”Konkurransen for filmrettighetsinnkjøp har hardnet de siste årene. De store selskapene kjøper store pakkeløsninger for å fylle opp katalogene sine. Prisene har gått i været i takt med at antallet visningsformer har blitt flere. De mindre selskapene har mer å tape fordi de ikke har medieselskaper som stiller med økonomiske garantier”, hevder han.
Nohrborg skriver videre at ”Svensk Filmindustri (SF) og Svenska Bio har i dag en markedsandel på om lag 80 %. En slik dominans truer ikke bare kvaliteten og mangfoldet av hva som vises på svenske kinoer, men også innkjøps- og distribusjonsvirksomheten av kvalitetsfilm”.
”Innkjøps- og distribusjonsordninger av kvalitetsfilmer minsker og er truet. Lettkjøpte og strømlinjeformede filmer tar over. Det er filmer der språket er engelsk eller svensk som selger. De smalere, utenlandske filmene sliter med å nå ut til det svenske publikumet, og havner ofte rett på dvd.”
Nohrborg spør: Om interessen for mindre gangbare ukommersielle filmer er liten i landets eneste kinokjede, hvordan skal da innkjøperne våge å ta inn filmene?
Han mener løsningen er at ”den dominerende aktøren SF må våge å ta ansvar for hele spekteret, inkludert kvalitetsfilmene. Man må finne organisasjonsformer for hvordan man skal håndtere sin egen dominans på en ansvarlig måte”.
”Som med alle andre kulturytringer må politikken involveres. Man må våge å snakke som kvalitativ og verdifull film. Det er ikke nok å skyve ansvaret over på markedet”.
”Svensk filminstitutt som er usynligere enn noen sinne i samtlige filmpolitiske spørsmål og debatter, må nå ta ansvar og jobbe for et bra og bredt filmklima”, krever han.
Foto: Babel