Sommertilbud

Få et eksemplar av RUSHPRINTs sommerutgave gratis i posten.

Få et eksemplar av RUSHPRINTs sommerutgave gratis i posten.

ALT DU BEHØVER Å GJØRE ER Å SENDE NAVN OG ADRESSE TIL: [email protected]

Siste utgave inneholder følgende saker:

En undrende pessimist
– Jeg er opptatt av historier og ikke generelt opptatt av film, sier Petter Næss, landets mest produktive filmfilmregissør, som er kinoaktuell med to filmer i høst: komedien Tatt av kvinnen og barnefilmen Hoppet.

Om klovner og demoner
– Paul Schrader sa en gang at man må skrive allegorier for det man som manusforfatter selv sliter med. Men kommer karakterene deg for nært, blir man lammet, sier Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen om de sentrale karakterene i 5 løgner.

Begrensningens brutalitet
I løpet av de siste årene har mangel på tid og penger ført til større press under norske filminnspillinger. Filmer lages uten tilstrekkelig finansiering og resultatet går på bekostning av filmteamets mulighet til å sikre kvaliteten på filmene, mener filmarbeidere og regissører.

– Det er en tøff bransje
Noen funksjoner har fått et tøft arbeidspress som går utover kvaliteten, erkjenner Leif Holst Jensen i Produsentforeningen, men vil ikke være med på en krisebeskrivelse. Elin Erichsen i Filmfondet ber filmarbeidere anmelde overtramp og ønsker debatt.

Vær varsom-plakat for filmen
Tiden er overmoden for en debatt om etiske retningslinjer i norsk filmbransje, mener flere dokumentarfilmskapere. – Det hadde vært en fordel med retningslinjer tilpasset filmbransjens dokumentarister, mener John Sullivan.
– Bransjen bør ha et uavhengig råd som PFU og Kringkastingsrådet, mener Karoline Frogner.

Agitatorene kommer!
Lenge har den observasjonelle dokumentarfilmen rådet i Norge. Det siste året har imidlertid flere politiske dokumentarer skapt debatt, og det snakkes om en ny politisk bølge. – Igjen kan ordet ”propagandafilm” brukes med stolthet, sier regissør Ståle Sandberg.

Har vi dem nå?
Lars von Trier og Lukas Moodysson er den nordiske filmens mest profilerte talenter og utstillingsvinduer for den nordiske modellen. Men er deres nye filmer Direktøren for det hele og Container fellende bevis for regissørenes kunstneriske kriser og modellens svakheter? Vi har loddet stemningen hos et knippe internasjonale kritikere og bransjeaktører.

Regissørenes favoritter
Vi inviterte sju musikkvideoregissører til å lage en liste med fem av sine favorittvideoer. I likhet med regissørenes egne videoer bekrefter listene at det er på høy tid at den norske musikkvideoen trekkes fram fra filmbransjens bakgård.

Da kortfilmen erobret Cannes
Cannes-festivalen tok en kalkulert risiko da den som 60-års gave til seg selv inviterte 35 mesterregissører til å lage hver sin tre minutters kortfilm uten at noen skulle vite hva de andre gjorde. Men resultatet er en medrivende utforsking av kortformatet og filmens tilstand, konstaterer Elsa Kvamme.

Hva er det med Viper?
Kjell Vassdal er første filmfotografen i Skandinavia som har skutt film på ukomprimert HD – en positiv erfaring han deler med David Fincher og kinoaktuelle Zodiac. Men hva innebærer dette siste av mange nybrott innen videoformatet?

Effekter som kreative verktøy
De fleste norske filmer er innom en effektlab og det handler om mye mer enn det vi vanligvis forbinder med effekter, forteller Øystein Larsen. Han var visual effect supervisorMatrix 2, Matrix 3 og Den brysomme mannen, og mener det er på tide å øke bevisstheten i bransjen om effektarbeidets muligheter.

Den irakiske krigsfrisen
Antall filmer om Irakkrigen har eksplodert de siste par årene. Vi har sett på denne nye tendensen som har gjort seg sterkt gjeldende innen særlig dokumentarfilmen.

Den lavmælte pioneren
Robert Greenwald har gått løs på amerikanske maktbastioner som Wal-Mart, Fox News og Bush-administrasjonen. Men det er likevel som pionér innen digital produksjon og distribusjon han vil gå inn i filmhistorien.

Location Irak
Å spille inn film i Irak er ingen spøk når skuespillerne tas til inntekt for rollefiguren og vestlige forestillinger kommer til kort. Guro Rugstad Jenssen forteller her om sine erfaringer fra innspillingen av Samir Zedans filmprosjekt i Kurdistan.

Medlem av komiteen
Høsten 2006 og våren 2007 satt Elsa Kvamme som medlem av utvalget for film/video i Fond for lyd og bilde. Stemte ryktet om at komiteen var tivoliforvaltere for tombola og milde gaver til de nærmeste bekjente? Her gjør hun rede for fakta og myter om utvalgets arbeid.

Vera Cruz
Er utvalget av skuespillere så tynt at de samme må brukes igjen og igjen? Vera Cruz fikk noe å tenke på da svigermor støtte på Linn Skåber.

Directors Cut
I Vietnam-krigen var bilder fra krigens brutale virkelighet vesentlige for at krigen ble stoppet. I dag er disse bildene fra Irak ikke vist i media, og det amerikanske folket ser en annerledes krig enn resten av verden, mener Tonje Hessen Schei. Her forteller den USA-bosatte regissøren om sin film Independent Intervention – en dokumentar om den amerikanske mediedekningen av krigen i Irak

Tv-boksen
De fleste debatter om fjernsynet de siste førti årene har handlet om at folk ser for mye på tv. Nå er det motsatt. Men er det én ting mediehistorien har lært oss, er det at nye medier aldri har utryddet gamle medier, så lenge de makter å holde tritt med utviklingen, skriver Alex Iversen.

Sølve Skagen
Septimiu Moraru er den eneste gjenværende linjelederen som var med på å bygge opp Den norske filmskolen. – Målet med fotolinja er å utdanne fotografer med en kulturell horisont, et følsomt og ”dannet” øye og kontroll over sin egen kropp i forhold til kameraet, forteller han.

Månedens navn: Karin Sundvall
Karin Sundvall har hatt kostyme på filmer som Adam og Eva, Jägarna og Populärmusikk från Vittula. Regissør Nils Gaups headhuntet henne til sin kommende film, Kautokeinoopprøret.
– Kunststykket er å lage kostymer som publikum ikke legger merke til. Da har man lykkes som kostymedesigner, sier hun.

Film- og tv-fakta
Festivaldeltakelse, priser, stabslister, og prosjekter under produksjon.

Harde Fakta
Stadig flere skuespillere laster ned et manus for deretter å legge ut sin audition via YouTube. Les også om Sonys bøyelige skjerm.

Sommertilbud

Få et eksemplar av RUSHPRINTs sommerutgave gratis i posten.

Få et eksemplar av RUSHPRINTs sommerutgave gratis i posten.

ALT DU BEHØVER Å GJØRE ER Å SENDE NAVN OG ADRESSE TIL: [email protected]

Siste utgave inneholder følgende saker:

En undrende pessimist
– Jeg er opptatt av historier og ikke generelt opptatt av film, sier Petter Næss, landets mest produktive filmfilmregissør, som er kinoaktuell med to filmer i høst: komedien Tatt av kvinnen og barnefilmen Hoppet.

Om klovner og demoner
– Paul Schrader sa en gang at man må skrive allegorier for det man som manusforfatter selv sliter med. Men kommer karakterene deg for nært, blir man lammet, sier Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen om de sentrale karakterene i 5 løgner.

Begrensningens brutalitet
I løpet av de siste årene har mangel på tid og penger ført til større press under norske filminnspillinger. Filmer lages uten tilstrekkelig finansiering og resultatet går på bekostning av filmteamets mulighet til å sikre kvaliteten på filmene, mener filmarbeidere og regissører.

– Det er en tøff bransje
Noen funksjoner har fått et tøft arbeidspress som går utover kvaliteten, erkjenner Leif Holst Jensen i Produsentforeningen, men vil ikke være med på en krisebeskrivelse. Elin Erichsen i Filmfondet ber filmarbeidere anmelde overtramp og ønsker debatt.

Vær varsom-plakat for filmen
Tiden er overmoden for en debatt om etiske retningslinjer i norsk filmbransje, mener flere dokumentarfilmskapere. – Det hadde vært en fordel med retningslinjer tilpasset filmbransjens dokumentarister, mener John Sullivan.
– Bransjen bør ha et uavhengig råd som PFU og Kringkastingsrådet, mener Karoline Frogner.

Agitatorene kommer!
Lenge har den observasjonelle dokumentarfilmen rådet i Norge. Det siste året har imidlertid flere politiske dokumentarer skapt debatt, og det snakkes om en ny politisk bølge. – Igjen kan ordet ”propagandafilm” brukes med stolthet, sier regissør Ståle Sandberg.

Har vi dem nå?
Lars von Trier og Lukas Moodysson er den nordiske filmens mest profilerte talenter og utstillingsvinduer for den nordiske modellen. Men er deres nye filmer Direktøren for det hele og Container fellende bevis for regissørenes kunstneriske kriser og modellens svakheter? Vi har loddet stemningen hos et knippe internasjonale kritikere og bransjeaktører.

Regissørenes favoritter
Vi inviterte sju musikkvideoregissører til å lage en liste med fem av sine favorittvideoer. I likhet med regissørenes egne videoer bekrefter listene at det er på høy tid at den norske musikkvideoen trekkes fram fra filmbransjens bakgård.

Da kortfilmen erobret Cannes
Cannes-festivalen tok en kalkulert risiko da den som 60-års gave til seg selv inviterte 35 mesterregissører til å lage hver sin tre minutters kortfilm uten at noen skulle vite hva de andre gjorde. Men resultatet er en medrivende utforsking av kortformatet og filmens tilstand, konstaterer Elsa Kvamme.

Hva er det med Viper?
Kjell Vassdal er første filmfotografen i Skandinavia som har skutt film på ukomprimert HD – en positiv erfaring han deler med David Fincher og kinoaktuelle Zodiac. Men hva innebærer dette siste av mange nybrott innen videoformatet?

Effekter som kreative verktøy
De fleste norske filmer er innom en effektlab og det handler om mye mer enn det vi vanligvis forbinder med effekter, forteller Øystein Larsen. Han var visual effect supervisorMatrix 2, Matrix 3 og Den brysomme mannen, og mener det er på tide å øke bevisstheten i bransjen om effektarbeidets muligheter.

Den irakiske krigsfrisen
Antall filmer om Irakkrigen har eksplodert de siste par årene. Vi har sett på denne nye tendensen som har gjort seg sterkt gjeldende innen særlig dokumentarfilmen.

Den lavmælte pioneren
Robert Greenwald har gått løs på amerikanske maktbastioner som Wal-Mart, Fox News og Bush-administrasjonen. Men det er likevel som pionér innen digital produksjon og distribusjon han vil gå inn i filmhistorien.

Location Irak
Å spille inn film i Irak er ingen spøk når skuespillerne tas til inntekt for rollefiguren og vestlige forestillinger kommer til kort. Guro Rugstad Jenssen forteller her om sine erfaringer fra innspillingen av Samir Zedans filmprosjekt i Kurdistan.

Medlem av komiteen
Høsten 2006 og våren 2007 satt Elsa Kvamme som medlem av utvalget for film/video i Fond for lyd og bilde. Stemte ryktet om at komiteen var tivoliforvaltere for tombola og milde gaver til de nærmeste bekjente? Her gjør hun rede for fakta og myter om utvalgets arbeid.

Vera Cruz
Er utvalget av skuespillere så tynt at de samme må brukes igjen og igjen? Vera Cruz fikk noe å tenke på da svigermor støtte på Linn Skåber.

Directors Cut
I Vietnam-krigen var bilder fra krigens brutale virkelighet vesentlige for at krigen ble stoppet. I dag er disse bildene fra Irak ikke vist i media, og det amerikanske folket ser en annerledes krig enn resten av verden, mener Tonje Hessen Schei. Her forteller den USA-bosatte regissøren om sin film Independent Intervention – en dokumentar om den amerikanske mediedekningen av krigen i Irak

Tv-boksen
De fleste debatter om fjernsynet de siste førti årene har handlet om at folk ser for mye på tv. Nå er det motsatt. Men er det én ting mediehistorien har lært oss, er det at nye medier aldri har utryddet gamle medier, så lenge de makter å holde tritt med utviklingen, skriver Alex Iversen.

Sølve Skagen
Septimiu Moraru er den eneste gjenværende linjelederen som var med på å bygge opp Den norske filmskolen. – Målet med fotolinja er å utdanne fotografer med en kulturell horisont, et følsomt og ”dannet” øye og kontroll over sin egen kropp i forhold til kameraet, forteller han.

Månedens navn: Karin Sundvall
Karin Sundvall har hatt kostyme på filmer som Adam og Eva, Jägarna og Populärmusikk från Vittula. Regissør Nils Gaups headhuntet henne til sin kommende film, Kautokeinoopprøret.
– Kunststykket er å lage kostymer som publikum ikke legger merke til. Da har man lykkes som kostymedesigner, sier hun.

Film- og tv-fakta
Festivaldeltakelse, priser, stabslister, og prosjekter under produksjon.

Harde Fakta
Stadig flere skuespillere laster ned et manus for deretter å legge ut sin audition via YouTube. Les også om Sonys bøyelige skjerm.

MENY