Hollywood ruster seg til krig på norske kinoer, meldte Rushprint nylig og etterlyste ”motstandsbevegelsen”. Her får vi svar fra en aktør som befinner seg i frontlinjen for den alternative filmen.

Hollywood ruster seg til krig på norske kinoer, meldte Rushprint nylig og etterlyste ”motstandsbevegelsen”. Her får vi svar fra en aktør som befinner seg i frontlinjen for den alternative filmen.
Hollywood ruster seg til krig melder Rushprints websider og etterlyser motstandsbevegelsen .
Jeg vil vel ikke akkurat kalle det en motstandsbevegelse, de fleste av oss elsker jo også amerikansk film, men Arthaus stiftelsen har i hvert fall det alternative sommer-kinotilbudet klart om noen skulle ønske å slå øynene opp for det.
Arthaus markerer i år sitt 15-årsjubileum som alternativ filmdistributør. Etter å ha gjennomført et prosjekt med import av alternativ kinofilm, var det filmklubbforbundet som i 1992 grunnla Arthaus – stiftelsen for filmkunst, en ideell innretning med det uttrykte formål å importere film som ikke ellers ville finne veien til norske kinoer.
Stiftelsen har kunnet tilby kinoer og filmklubber opptil 20 nye filmer årlig, hvilket er nær 10% av alle kinofilmene som importeres.
Når Arthaus filmene likevel ikke står for mer enn i overkant av 1% av kinobesøket, viser det kanskje at stiftelsen har klart å skaffe nettopp de filmene som formålsparagrafen etterlyser, de filmene som ikke er interessante for de kommersielle importørene. At Arthaus-filmene holder en høy kunstnerisk kvalitet er i hvert fall kritikerstandens terningkastere enige om.
Arthaus har små midler til markedsføring og er nødt til å bruke alternative metoder for å skape oppmerksomhet rundt filmene. De norske festivalene er flittige brukere av Arthausfilm og stiftelsen inviterer ofte til regissørbesøk og diskusjon rundt filmene sine. Også når det gjelder premieretidspunkt har Arthaus gått nye veier.
Vår og sommer har tradisjonelt vært betraktet som dårlige premieretidspunkter, men Arthaus har lenge utfordret denne tradisjonen og har blant annet god erfaring med slipp av barnefilm i kjølvannet av barnefilmfestivalen i Kristiansand.
I år starter Arthaus-sommeren allerede 27. april med svenske FARVEL FALKENBERG, en oppvekstskildring som allerede har høstet lovord rundt i verden. Første juni følger den danske ungdomsfilmen SUPERVOKSEN, som vel kan sies å ligge innenfor BARE BEA-sjangeren, med unge jenter som utfordrer voksenlivet.
Spanske MØRK BLÅ, NESTEN SORT, laget av den talentfulle debutanten Daniel Sanchéz Alévaro, er nok en oppvekstskildring som berømmes både for skuespillerprestasjoner og et utsøkt visuelt uttrykk. Filmen kommer ut av skapet 15. juni og da faktisk sammen med en liten norsk kinopremiere: Gullpalmevinner Bobbie Peers’ SPANDEXMANN kjøres som forfilm.
I juli tilbyr Arthaus skrekk for alle pengene med Sør Koreanske THE HOST (se foto), der et mutert monster oppstår etter at amerikanske militære har forurenset vannet i Seoul-elven. Spesialeffektene i filmen er laget av Peter Jacksons selskap Weta. Jackson står for øvrig også som produsent på New Zealandske BLACK SHEEP, nok en skrekkfilm med landets fryktede zombie-sauer i hovedrollen. Sauene sendes ut på kinobeitet den 20. juli. Arthaus-sommeren avsluttes innenfor den litterære sjanger med den franske LADY CHATTERLEY.
Det vil altså ikke mangle alternativer til Hollywood i sommer heller.
Jon Iversen, Norsk Filmklubbforbund
Hollywood ruster seg til krig på norske kinoer, meldte Rushprint nylig og etterlyste ”motstandsbevegelsen”. Her får vi svar fra en aktør som befinner seg i frontlinjen for den alternative filmen.
Hollywood ruster seg til krig melder Rushprints websider og etterlyser motstandsbevegelsen .
Jeg vil vel ikke akkurat kalle det en motstandsbevegelse, de fleste av oss elsker jo også amerikansk film, men Arthaus stiftelsen har i hvert fall det alternative sommer-kinotilbudet klart om noen skulle ønske å slå øynene opp for det.
Arthaus markerer i år sitt 15-årsjubileum som alternativ filmdistributør. Etter å ha gjennomført et prosjekt med import av alternativ kinofilm, var det filmklubbforbundet som i 1992 grunnla Arthaus – stiftelsen for filmkunst, en ideell innretning med det uttrykte formål å importere film som ikke ellers ville finne veien til norske kinoer.
Stiftelsen har kunnet tilby kinoer og filmklubber opptil 20 nye filmer årlig, hvilket er nær 10% av alle kinofilmene som importeres.
Når Arthaus filmene likevel ikke står for mer enn i overkant av 1% av kinobesøket, viser det kanskje at stiftelsen har klart å skaffe nettopp de filmene som formålsparagrafen etterlyser, de filmene som ikke er interessante for de kommersielle importørene. At Arthaus-filmene holder en høy kunstnerisk kvalitet er i hvert fall kritikerstandens terningkastere enige om.
Arthaus har små midler til markedsføring og er nødt til å bruke alternative metoder for å skape oppmerksomhet rundt filmene. De norske festivalene er flittige brukere av Arthausfilm og stiftelsen inviterer ofte til regissørbesøk og diskusjon rundt filmene sine. Også når det gjelder premieretidspunkt har Arthaus gått nye veier.
Vår og sommer har tradisjonelt vært betraktet som dårlige premieretidspunkter, men Arthaus har lenge utfordret denne tradisjonen og har blant annet god erfaring med slipp av barnefilm i kjølvannet av barnefilmfestivalen i Kristiansand.
I år starter Arthaus-sommeren allerede 27. april med svenske FARVEL FALKENBERG, en oppvekstskildring som allerede har høstet lovord rundt i verden. Første juni følger den danske ungdomsfilmen SUPERVOKSEN, som vel kan sies å ligge innenfor BARE BEA-sjangeren, med unge jenter som utfordrer voksenlivet.
Spanske MØRK BLÅ, NESTEN SORT, laget av den talentfulle debutanten Daniel Sanchéz Alévaro, er nok en oppvekstskildring som berømmes både for skuespillerprestasjoner og et utsøkt visuelt uttrykk. Filmen kommer ut av skapet 15. juni og da faktisk sammen med en liten norsk kinopremiere: Gullpalmevinner Bobbie Peers’ SPANDEXMANN kjøres som forfilm.
I juli tilbyr Arthaus skrekk for alle pengene med Sør Koreanske THE HOST (se foto), der et mutert monster oppstår etter at amerikanske militære har forurenset vannet i Seoul-elven. Spesialeffektene i filmen er laget av Peter Jacksons selskap Weta. Jackson står for øvrig også som produsent på New Zealandske BLACK SHEEP, nok en skrekkfilm med landets fryktede zombie-sauer i hovedrollen. Sauene sendes ut på kinobeitet den 20. juli. Arthaus-sommeren avsluttes innenfor den litterære sjanger med den franske LADY CHATTERLEY.
Det vil altså ikke mangle alternativer til Hollywood i sommer heller.
Jon Iversen, Norsk Filmklubbforbund