Symbiose eller gjensidig snylting?

På Kosmorama avholdes mandag seminar om forholdet mellom litteraturen og filmen. Der kan du blant annet møte forfatterne Anne B. Ragde og Tore Renberg som snart er aktuelle med tv- og filmversjoner av egne verk.

På Kosmorama avholdes mandag seminar om forholdet mellom litteraturen og filmen. Der kan du blant annet møte forfatterne Anne B. Ragde og Tore Renberg som snart er aktuelle med tv- og filmversjoner av egne verk.

Det anslås at rundt halvparten av alle filmer som lages er basert på bøker. De siste årene har vi fått se hvordan denne synergien har gjort innhugg i film og bokmarkedet gjennom merkevarer som Harry Potter og Charlie og Sjokoladefabrikken. I norsk film har vi de siste årene sett adaptasjoner av merkevarer som Elling og tv-versjoner av Unni Lindell og Karin Fossums bøker. Men også filmversjonen av ”Pitbullterje” og Solstads roman om Gymnaslærer Pedersen har bevist hvordan de to uttrykksmåtene kan utfylle hverandre.

Under filmfestivalen Kosmorama i Trondheim på mandag avholdes seminaret ”Fra bokhylle til filmlerretet” der denne tendensen settes under lupen.

Da kommer forfatter Anne B. Ragde, som snart er aktuell med tv-versjonen av Berlinerpoplene; Tore Renberg som har adaptert sin egen roman Mannen som elsket Yngve til filmlerretet, Eva Isaksen og Åse Vikene som skal regissere og adaptere Karin Fossums bok ”De gales hus” til langfilm; og produsent Gudny Hummelvold som sammen med SF Norge er i gang med en rekke filmer om krim-ikonet Varg Veum.

Sammen med ordstyrer og Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen skal de formidle sine inntrykk av prosessen fra trykksverte til film. Det vil også bli vist klipp fra filmversjonen av Mannen som elsket Yngve som har premiere til høsten.

Noen av spørsmålene seminaret vil berøre er:

Hvordan opplever paneldeltakerne samspillet mellom den norske forlagsverdenen og tv-bransjen? Når er denne synergien et tilfredsstillende samarbeid for begge parter?

Hva kjennetegner en bok som egner seg godt for film?
Har vi for lite oppfinnsomme manusforfattere ettersom bransjen oftere leter i bokhylla? Eller skriver rett og slett norske forfattere mer filmvennlig?

Hvilke utfordringer står man overfor når man skal adaptere en stor boksuksess til film eller tv-serie?

”Fra bok til film”: Mandag kl. 1400 Nova 9

Symbiose eller gjensidig snylting?

På Kosmorama avholdes mandag seminar om forholdet mellom litteraturen og filmen. Der kan du blant annet møte forfatterne Anne B. Ragde og Tore Renberg som snart er aktuelle med tv- og filmversjoner av egne verk.

På Kosmorama avholdes mandag seminar om forholdet mellom litteraturen og filmen. Der kan du blant annet møte forfatterne Anne B. Ragde og Tore Renberg som snart er aktuelle med tv- og filmversjoner av egne verk.

Det anslås at rundt halvparten av alle filmer som lages er basert på bøker. De siste årene har vi fått se hvordan denne synergien har gjort innhugg i film og bokmarkedet gjennom merkevarer som Harry Potter og Charlie og Sjokoladefabrikken. I norsk film har vi de siste årene sett adaptasjoner av merkevarer som Elling og tv-versjoner av Unni Lindell og Karin Fossums bøker. Men også filmversjonen av ”Pitbullterje” og Solstads roman om Gymnaslærer Pedersen har bevist hvordan de to uttrykksmåtene kan utfylle hverandre.

Under filmfestivalen Kosmorama i Trondheim på mandag avholdes seminaret ”Fra bokhylle til filmlerretet” der denne tendensen settes under lupen.

Da kommer forfatter Anne B. Ragde, som snart er aktuell med tv-versjonen av Berlinerpoplene; Tore Renberg som har adaptert sin egen roman Mannen som elsket Yngve til filmlerretet, Eva Isaksen og Åse Vikene som skal regissere og adaptere Karin Fossums bok ”De gales hus” til langfilm; og produsent Gudny Hummelvold som sammen med SF Norge er i gang med en rekke filmer om krim-ikonet Varg Veum.

Sammen med ordstyrer og Rushprint-redaktør Kjetil Lismoen skal de formidle sine inntrykk av prosessen fra trykksverte til film. Det vil også bli vist klipp fra filmversjonen av Mannen som elsket Yngve som har premiere til høsten.

Noen av spørsmålene seminaret vil berøre er:

Hvordan opplever paneldeltakerne samspillet mellom den norske forlagsverdenen og tv-bransjen? Når er denne synergien et tilfredsstillende samarbeid for begge parter?

Hva kjennetegner en bok som egner seg godt for film?
Har vi for lite oppfinnsomme manusforfattere ettersom bransjen oftere leter i bokhylla? Eller skriver rett og slett norske forfattere mer filmvennlig?

Hvilke utfordringer står man overfor når man skal adaptere en stor boksuksess til film eller tv-serie?

”Fra bok til film”: Mandag kl. 1400 Nova 9

MENY