Hollywoods ruterøveri

Har tegneseriene blitt Hollywoods utviklingsavdeling? En rekke av de siste års kinosuksesser er basert på tegneserier. Nå inviteres alle interesserte til seminar om tegneseriens forhold til filmen.

Har tegneseriene blitt Hollywoods utviklingsavdeling? En rekke av de siste års kinosuksesser er basert på tegneserier. Nå inviteres alle interesserte til seminar om tegneseriens forhold til filmen.

Hva sier filmer som 300, Ghost World, Spider-Man, Constantine, og ikke minst Sin City (bildet) om tegneseriefortellingenes betydning for moderne film? Hvordan skriver man en tegneserieroman, og har manusforfattere og tegneserieforfattere noe å lære av hverandre? Dette er spørsmål som vil bli tatt opp når Norsk filmutvikling inviterer til miniseminar 4. mai på Filmens hus i Oslo.

Nfu har samlet tre tegneseriekyndige forfattere samt en illustratør og inviterer manusforfattere og regissører, serieforfattere og illustratører samt alle tegneserieinteresserte til et uhøytidelig seminar om tegneseriens dramaturgi.

Denise Mina fra Skottland er en anerkjent krimforfatter og serieforfatter på den klassiske serien ”Hellblazer”. Denise kommer til Oslo for å dele sine erfaringer og observasjoner som tegneserieforfatter. Hennes innlegg ”Hey f*ck face – let’s write a series!” gir et innblikk i hvordan utvikle karakter og tema, og hvordan håndtere cliffhangeren for å holde leserens interesse fra side til side og episode til episode.

Leonardo Manco fra Argentina er fast illustratør og tegneseriekunstner i ”Hellblazer”. Leonardo og Denise Mina har jobbet sammen med produksjonen av 12 utgaver av ”Hellblazer” og vil under sitt innlegg fortelle om hvordan ord og bilder blir til en tegneserie. Leonardo og Denise har forøvrig aldri møtt hverandre i virkeligheten – før nå!

Morten Harper, president i Norsk Tegneserieforbund, argumenterer for at tegneseriene har blitt filmbransjens utviklingsavdeling med sitt innlegg ”Hollywoods ruterøveri”. Hvilke type konsepter og fortellinger er det som særlig blir filmatisert? Hvordan arter overgangen fra tegneserie til film seg? Fenomenet analyseres med eksempler fra tegneserier og filmer som Frank Millers Sin City, Daniel Cowles Art School Confidential samt vår egen Christopher Nielsens Slipp Jimmy fri.

Tor Ærlig (Tor Erling Naas) er tegneserieskaper og gir oss en smakebit av tegneserieprosessen med sitt innlegg ”Om å skrive manus for tegneserier – med litt filmkunnskap i bakhodet”. Hva kjennetegner tegneseriemediet? Hva kan gjøres i dette mediet som ikke kan gjøres andre steder? Hva skjer mellom rutene? Hvor mye skal vi fortelle – eller utelate?

Dato: Fredag 4 mai 2007.
Sted: Lillebil, Filmens Hus Dronningsgate 16, Oslo.
Tid: 13.00-16.00.
Egenandel: kr 150.-
Bindende påmelding sendes til [email protected]. Merk emnefeltet med ”Tegneserie”
NB: Påmeldingsfrist: Fredag 27.04.07

Hollywoods ruterøveri

Har tegneseriene blitt Hollywoods utviklingsavdeling? En rekke av de siste års kinosuksesser er basert på tegneserier. Nå inviteres alle interesserte til seminar om tegneseriens forhold til filmen.

Har tegneseriene blitt Hollywoods utviklingsavdeling? En rekke av de siste års kinosuksesser er basert på tegneserier. Nå inviteres alle interesserte til seminar om tegneseriens forhold til filmen.

Hva sier filmer som 300, Ghost World, Spider-Man, Constantine, og ikke minst Sin City (bildet) om tegneseriefortellingenes betydning for moderne film? Hvordan skriver man en tegneserieroman, og har manusforfattere og tegneserieforfattere noe å lære av hverandre? Dette er spørsmål som vil bli tatt opp når Norsk filmutvikling inviterer til miniseminar 4. mai på Filmens hus i Oslo.

Nfu har samlet tre tegneseriekyndige forfattere samt en illustratør og inviterer manusforfattere og regissører, serieforfattere og illustratører samt alle tegneserieinteresserte til et uhøytidelig seminar om tegneseriens dramaturgi.

Denise Mina fra Skottland er en anerkjent krimforfatter og serieforfatter på den klassiske serien ”Hellblazer”. Denise kommer til Oslo for å dele sine erfaringer og observasjoner som tegneserieforfatter. Hennes innlegg ”Hey f*ck face – let’s write a series!” gir et innblikk i hvordan utvikle karakter og tema, og hvordan håndtere cliffhangeren for å holde leserens interesse fra side til side og episode til episode.

Leonardo Manco fra Argentina er fast illustratør og tegneseriekunstner i ”Hellblazer”. Leonardo og Denise Mina har jobbet sammen med produksjonen av 12 utgaver av ”Hellblazer” og vil under sitt innlegg fortelle om hvordan ord og bilder blir til en tegneserie. Leonardo og Denise har forøvrig aldri møtt hverandre i virkeligheten – før nå!

Morten Harper, president i Norsk Tegneserieforbund, argumenterer for at tegneseriene har blitt filmbransjens utviklingsavdeling med sitt innlegg ”Hollywoods ruterøveri”. Hvilke type konsepter og fortellinger er det som særlig blir filmatisert? Hvordan arter overgangen fra tegneserie til film seg? Fenomenet analyseres med eksempler fra tegneserier og filmer som Frank Millers Sin City, Daniel Cowles Art School Confidential samt vår egen Christopher Nielsens Slipp Jimmy fri.

Tor Ærlig (Tor Erling Naas) er tegneserieskaper og gir oss en smakebit av tegneserieprosessen med sitt innlegg ”Om å skrive manus for tegneserier – med litt filmkunnskap i bakhodet”. Hva kjennetegner tegneseriemediet? Hva kan gjøres i dette mediet som ikke kan gjøres andre steder? Hva skjer mellom rutene? Hvor mye skal vi fortelle – eller utelate?

Dato: Fredag 4 mai 2007.
Sted: Lillebil, Filmens Hus Dronningsgate 16, Oslo.
Tid: 13.00-16.00.
Egenandel: kr 150.-
Bindende påmelding sendes til [email protected]. Merk emnefeltet med ”Tegneserie”
NB: Påmeldingsfrist: Fredag 27.04.07

MENY