For første gang går Filmkritikerprisen til to regissører og de to beste langfilmene i 2006: Joachim Trier for Reprise og Jens Lien for Den brysomme mannen.
For første gang går Filmkritikerprisen til to regissører og de to beste langfilmene i 2006: Joachim Trier for Reprise og Jens Lien for Den brysomme mannen.
Prisen, et grafisk trykk av Svalbard-kunstneren Olaf Storø, blir i dag overrakt vinnerene av Norsk filmkritikerlags leder Øyvor Dalan Vik. Prisen er kåret etter en avstemning blant medlemmene i Norsk filmkritikerlag.
I begrunnelsen heter det:
”I år er anledningen historisk. I Norsk filmkritikerlags snart 61 år lange fartstid er Filmkritikerprisen delt ut 44 ganger, og den verdige mottakeren, eller mangelen på verdige mottakere, har speilet det lille filmlandet Norges produksjonsmessige opp-og nedturer…»
Det har hendt tidligere at prisen på sett og vis er oppstykket, melder Norsk filminstitutt: I 1953 fikk Kåre Bergstrøm prisen for regi både av Andrine og Kjell og Det kunne vært deg. I 1989 ble Philip Øgaard tildelt filmkritikerprisen for foto i Sweetwater og Hotel St. Pauli. Og i 2000 ble to priser delt ut i forbindelse med Suffløsen: Hilde Heier for regi og Hege Schøyen for skuespill.
Men det er altså første gang Norsk filmkritikerlag har funnet det nødvendig å påskjønne to regissører.
Videre heter det i begrunnelsen:
”Den ene prisen deles ut for en film der hovedpersonen blir brakt fra ingensteds, til en by der den litt Obstfelderske følelsen av at her er så underlig…er meget påtrengende. Universet vi presenteres for vitner om en helhetlig og gjennomtenkt visuell skrekkvisjon – det er vakkert, renskåret, absurd, komisk, men uomtvistelig nifst – av et samfunn som ligner uhyggelig mye på vårt eget. Prisen går til Jens Lien, for regi av Den brysomme mannen.”
”Den andre prisen deles ut til en stilsikker debutant som har laget en både morsom, underfundig og sår film om kløften mellom ambisjoner og muligheter i tilværelsens uutholdelige letthet. Sammenhengen mellom innhold og leken eksperimentell form er usedvanlig elegant turnert, og avspeiler kontraster og nyanser i hovedpersonenes indre liv og deres møte med virkeligheten. Prisen går til Joachim Trier, for regi av Reprise.»
For første gang går Filmkritikerprisen til to regissører og de to beste langfilmene i 2006: Joachim Trier for Reprise og Jens Lien for Den brysomme mannen.
Prisen, et grafisk trykk av Svalbard-kunstneren Olaf Storø, blir i dag overrakt vinnerene av Norsk filmkritikerlags leder Øyvor Dalan Vik. Prisen er kåret etter en avstemning blant medlemmene i Norsk filmkritikerlag.
I begrunnelsen heter det:
”I år er anledningen historisk. I Norsk filmkritikerlags snart 61 år lange fartstid er Filmkritikerprisen delt ut 44 ganger, og den verdige mottakeren, eller mangelen på verdige mottakere, har speilet det lille filmlandet Norges produksjonsmessige opp-og nedturer…»
Det har hendt tidligere at prisen på sett og vis er oppstykket, melder Norsk filminstitutt: I 1953 fikk Kåre Bergstrøm prisen for regi både av Andrine og Kjell og Det kunne vært deg. I 1989 ble Philip Øgaard tildelt filmkritikerprisen for foto i Sweetwater og Hotel St. Pauli. Og i 2000 ble to priser delt ut i forbindelse med Suffløsen: Hilde Heier for regi og Hege Schøyen for skuespill.
Men det er altså første gang Norsk filmkritikerlag har funnet det nødvendig å påskjønne to regissører.
Videre heter det i begrunnelsen:
”Den ene prisen deles ut for en film der hovedpersonen blir brakt fra ingensteds, til en by der den litt Obstfelderske følelsen av at her er så underlig…er meget påtrengende. Universet vi presenteres for vitner om en helhetlig og gjennomtenkt visuell skrekkvisjon – det er vakkert, renskåret, absurd, komisk, men uomtvistelig nifst – av et samfunn som ligner uhyggelig mye på vårt eget. Prisen går til Jens Lien, for regi av Den brysomme mannen.”
”Den andre prisen deles ut til en stilsikker debutant som har laget en både morsom, underfundig og sår film om kløften mellom ambisjoner og muligheter i tilværelsens uutholdelige letthet. Sammenhengen mellom innhold og leken eksperimentell form er usedvanlig elegant turnert, og avspeiler kontraster og nyanser i hovedpersonenes indre liv og deres møte med virkeligheten. Prisen går til Joachim Trier, for regi av Reprise.»