Det var ikke bare Jerry Seinfelds opptreden under Oscarseremonien som provoserte amerikanske dokumentarfilmskapere. Nå har akademiet hevet terskelen kraftig for hvilke dokumentarer som får være med på å kjempe om prisen.
Det var ikke bare Jerry Seinfelds opptreden under Oscarseremonien som provoserte amerikanske dokumentarfilmskapere. Nå har akademiet hevet terskelen kraftig for hvilke dokumentarer som får være med på å kjempe om prisen.
Til tross for stadig strengere restriksjoner på hva og hvor mye som kan sies fra scenen under Oscarseremonien, er det fortsatt mulig å skape kontroverser. Det viste Jerry Seinfeld med sine sleivete kommentarer da han skulle dele ut Oscarprisen for beste dokumentarfilm. Han begynte med å fortelle om en dokumentar der han selv medvirker som ikke ”har tjent inn et rødt øre”, før han med en ironisk mine fortalte hvor mye han elsker dokumentaren fordi den er så ”virkelig”. Om ikke det var nok, så avsluttet han med å erklære at alle de nominerte filmene var ”utrolig deprimerende”.
Dette har falt mange av de nominerte svært tungt for brystet. Riktignok er mange av filmene alvorlige i sine temaer, med ingredienser som Irakkrigen, global oppvarming og religiøs fanatisme. Men flere av de nominerte opplevde likevel Seinfelds kommentarer og oppførsel som totalt respektløs. Nå har regissøren av den nominerte filmen Iraq in Fragments, John Sinno, sendt et åpent brev til Oscarakademiet der han skriver at affæren undergraver de prinsippene som akademiet er tuftet på. Han mener akademiet skylder alle dokumentarfilmskaperne en unnskyldning.
Men han har også en annen høne å plukke med akademiet: Like før seremonien åpnet kom det fram at akademiet har hevet terskelen for hvilke dokumentarfilmer som fra neste år kan få være med å kjempe om prisen. Heretter vil akademiet kreve at dokumentarfilmene må vises i 75 prosent flere amerikanske byer for å bli kvalifisert. Det vil gi de dokumentarene som filmstudioene produserer en stor fordel fordi en så omfattende distribusjon krever store ressurser – som regel i form av distribusjonsavtale med de store distributørene. Sinno kan fortelle at med de nye reglene ville ikke hans film Iraq in Fragments blitt nominert til en Oscar. Han frykter nå at de nye reglene vil ramme de kontroversielle filmene hardest. Det er som regel slike filmer de store distributørene vegrer seg for å satse på.
Foto: Den «deprimerende» Oscarvinneren «En ubehagelig sannhet»
Det var ikke bare Jerry Seinfelds opptreden under Oscarseremonien som provoserte amerikanske dokumentarfilmskapere. Nå har akademiet hevet terskelen kraftig for hvilke dokumentarer som får være med på å kjempe om prisen.
Til tross for stadig strengere restriksjoner på hva og hvor mye som kan sies fra scenen under Oscarseremonien, er det fortsatt mulig å skape kontroverser. Det viste Jerry Seinfeld med sine sleivete kommentarer da han skulle dele ut Oscarprisen for beste dokumentarfilm. Han begynte med å fortelle om en dokumentar der han selv medvirker som ikke ”har tjent inn et rødt øre”, før han med en ironisk mine fortalte hvor mye han elsker dokumentaren fordi den er så ”virkelig”. Om ikke det var nok, så avsluttet han med å erklære at alle de nominerte filmene var ”utrolig deprimerende”.
Dette har falt mange av de nominerte svært tungt for brystet. Riktignok er mange av filmene alvorlige i sine temaer, med ingredienser som Irakkrigen, global oppvarming og religiøs fanatisme. Men flere av de nominerte opplevde likevel Seinfelds kommentarer og oppførsel som totalt respektløs. Nå har regissøren av den nominerte filmen Iraq in Fragments, John Sinno, sendt et åpent brev til Oscarakademiet der han skriver at affæren undergraver de prinsippene som akademiet er tuftet på. Han mener akademiet skylder alle dokumentarfilmskaperne en unnskyldning.
Men han har også en annen høne å plukke med akademiet: Like før seremonien åpnet kom det fram at akademiet har hevet terskelen for hvilke dokumentarfilmer som fra neste år kan få være med å kjempe om prisen. Heretter vil akademiet kreve at dokumentarfilmene må vises i 75 prosent flere amerikanske byer for å bli kvalifisert. Det vil gi de dokumentarene som filmstudioene produserer en stor fordel fordi en så omfattende distribusjon krever store ressurser – som regel i form av distribusjonsavtale med de store distributørene. Sinno kan fortelle at med de nye reglene ville ikke hans film Iraq in Fragments blitt nominert til en Oscar. Han frykter nå at de nye reglene vil ramme de kontroversielle filmene hardest. Det er som regel slike filmer de store distributørene vegrer seg for å satse på.
Foto: Den «deprimerende» Oscarvinneren «En ubehagelig sannhet»