Sentralisering skaper strid

Einarsson-utvalget foreslår at de regionale filmfondene bare skal kunne støtte prosjekter som har fått tilslag hos Norsk filmfond. Overdreven sentralisering, mener regionale aktører.

Einarsson-utvalget foreslår at de regionale filmfondene bare skal kunne støtte prosjekter som har fått tilslag hos Norsk filmfond. Overdreven sentralisering, mener regionale aktører.

Bergen kommune går ut i Bergens Tidende denne uken og hevder at det regionale filmfondet Fuzz selv må få ta styringen over hvordan filmmidlene skal brukes. Andre regionale aktører slutter seg til.

– Det er opplagt og helt riktig at Fuzz skal bestemme dette selv. Man må ha selvråderett på regionale penger. Det kan ikke være sånn at Nationaltheatret skal bestemme repertoaret på Rogaland teater og andre regionale teatre, for å ta et eksempel, sier Svein Andersen i FilmCamp.

Stridens kjerne er denne formuleringen i Einarsson-utvalgets rapport:

”De regionale filmfondene har full råderett over de statlige midlene som genereres inn i fondene og bestemmer selv hvilke prosjekter de velger å investere i, men i og med at de kun driver toppfinansiering vil det være en forutsetning at prosjektene også har fått direkte støtte av det nasjonale fondet.”

Filmfondet Fuzz sier i sitt høringssvar at denne formuleringen er selvmotsigende, og spør seg om den rett og slett er en feil. Svein Andersen i FilmCamp mener dessuten at filmmeldingen bærer preg av overdreven sentralisering.

– Filmmeldingen er skrevet av sentralistene i Einarsson-utvalget, hvor det satt kun en regional representant. I vårt høringssvar er sentraliseringen og den dominerende rollen til Fondet blant hovedankepunktene. Vi får en monopolisering der Fondet overstyrer, mens de regionale aktørene burde være likeverdige. Poenget med regionalisering er at man skal ta hele landet i bruk. Fuzz, Film3, Filmkraft Rogaland,FilmCamp, vi må ha fullstendige roller i filmpolitikken, være likeverdige partnere i en helhetlig filmpolitikk, underlagt samme målretting på et overordnet, nasjonalt plan. Den regionale modellen og den nasjonale modellen må være identiske, og spillefilm og tv-drama må være lokomotiv i utviklingen også regionalt, understreker han.

Hans Erik Voktor i Filmkraft Rogaland mener dessuten at debatten om hvilken innflytelse regionale filmsenter og -fond skal ha i et nytt stort filmorgan har blitt borte.

– Den diskusjonen er ikke ferdiggjort, fordi det er så forskjellige modeller i de ulike regionene, fra rene filmsenter til Filmfondet Fuzz som ikke har mål om talentutvikling. Det finnes ingen overbyggende regional instans som kan ta den debatten om regionenes innflytelse i et nytt filmorgan, og den diskusjonen burde Norsk filmfond ta initiativ til fort. Det kommer aldri til å bli snakk om at regionene skal bli selvstendige enheter som ikke skal ha et samspill med Fondet, så jeg vil sterkt oppfordre Stein Slyngstad til å ta opp denne debatten, sier han.

I høringssvaret fra Norsk filmfond kan vi lese at Fondet selv har innsigelser mot sin foreslåtte dominerende rolle vis-à-vis regionene:

”Så lenge det er snakk om norske majoritetsproduksjoner er vi ikke enig med utvalget i at det trenger å være en forutsetning at prosjektene har mottatt støtte fra det statlige forvaltningsorganet.”

Les de ulike høringssvarene her:

Sentralisering skaper strid

Einarsson-utvalget foreslår at de regionale filmfondene bare skal kunne støtte prosjekter som har fått tilslag hos Norsk filmfond. Overdreven sentralisering, mener regionale aktører.

Einarsson-utvalget foreslår at de regionale filmfondene bare skal kunne støtte prosjekter som har fått tilslag hos Norsk filmfond. Overdreven sentralisering, mener regionale aktører.

Bergen kommune går ut i Bergens Tidende denne uken og hevder at det regionale filmfondet Fuzz selv må få ta styringen over hvordan filmmidlene skal brukes. Andre regionale aktører slutter seg til.

– Det er opplagt og helt riktig at Fuzz skal bestemme dette selv. Man må ha selvråderett på regionale penger. Det kan ikke være sånn at Nationaltheatret skal bestemme repertoaret på Rogaland teater og andre regionale teatre, for å ta et eksempel, sier Svein Andersen i FilmCamp.

Stridens kjerne er denne formuleringen i Einarsson-utvalgets rapport:

”De regionale filmfondene har full råderett over de statlige midlene som genereres inn i fondene og bestemmer selv hvilke prosjekter de velger å investere i, men i og med at de kun driver toppfinansiering vil det være en forutsetning at prosjektene også har fått direkte støtte av det nasjonale fondet.”

Filmfondet Fuzz sier i sitt høringssvar at denne formuleringen er selvmotsigende, og spør seg om den rett og slett er en feil. Svein Andersen i FilmCamp mener dessuten at filmmeldingen bærer preg av overdreven sentralisering.

– Filmmeldingen er skrevet av sentralistene i Einarsson-utvalget, hvor det satt kun en regional representant. I vårt høringssvar er sentraliseringen og den dominerende rollen til Fondet blant hovedankepunktene. Vi får en monopolisering der Fondet overstyrer, mens de regionale aktørene burde være likeverdige. Poenget med regionalisering er at man skal ta hele landet i bruk. Fuzz, Film3, Filmkraft Rogaland,FilmCamp, vi må ha fullstendige roller i filmpolitikken, være likeverdige partnere i en helhetlig filmpolitikk, underlagt samme målretting på et overordnet, nasjonalt plan. Den regionale modellen og den nasjonale modellen må være identiske, og spillefilm og tv-drama må være lokomotiv i utviklingen også regionalt, understreker han.

Hans Erik Voktor i Filmkraft Rogaland mener dessuten at debatten om hvilken innflytelse regionale filmsenter og -fond skal ha i et nytt stort filmorgan har blitt borte.

– Den diskusjonen er ikke ferdiggjort, fordi det er så forskjellige modeller i de ulike regionene, fra rene filmsenter til Filmfondet Fuzz som ikke har mål om talentutvikling. Det finnes ingen overbyggende regional instans som kan ta den debatten om regionenes innflytelse i et nytt filmorgan, og den diskusjonen burde Norsk filmfond ta initiativ til fort. Det kommer aldri til å bli snakk om at regionene skal bli selvstendige enheter som ikke skal ha et samspill med Fondet, så jeg vil sterkt oppfordre Stein Slyngstad til å ta opp denne debatten, sier han.

I høringssvaret fra Norsk filmfond kan vi lese at Fondet selv har innsigelser mot sin foreslåtte dominerende rolle vis-à-vis regionene:

”Så lenge det er snakk om norske majoritetsproduksjoner er vi ikke enig med utvalget i at det trenger å være en forutsetning at prosjektene har mottatt støtte fra det statlige forvaltningsorganet.”

Les de ulike høringssvarene her:

MENY