I høst ser NRKs trekanalstruktur dagens lys. Det gir flere visningsflater, men ikke nødvendigvis flere innkjøp fra eksterne norske produsenter eller mindre ugjennomtrengelig byråkrati.
I høst ser NRKs trekanalstruktur dagens lys. Det gir flere visningsflater, men ikke nødvendigvis flere innkjøp fra eksterne norske produsenter eller mindre ugjennomtrengelig byråkrati.
Fra september i år vil NRK tilby tre kanaler til publikum som tar inn digital-tv. Litt senere på høsten vil NRKs barnekanal se dagens lys, med et norsk barnetilbud gjennom hele dagen, forteller fungerende TV-sjef Arne Helsingen.
– NRK1 blir litt justert, men skal fortsatt være den store, brede, nasjonale flytkanalen for publikum. NRK2 vil bli ganske annerledes enn den er i dag. Det vil bli en aktualitets- bakgrunns- og opplevelseskanal, med mye dokumentarstoff, fakta og bakgrunn for nyhetsbildet, og NRK3 skal på kveldstid være en kanal som henvender seg til yngre seergrupper enn de NRK tradisjonelt har størst oppslutning i, sier Helsingen.
Onsdag ble norske produsenter tatt med på råd i Det hvite hus, da NRK Kringkaster arrangerte informasjonsmøte om trekanalstrukturen og høstens programsetting for 160 påmeldte.
– Det kom relevante spørsmål og meningsytringer, og det var en god tone. Det er en del ting vi ønsker å diskutere med produsentene, og det er viktig med tydelig kommunikasjon om punkter som rettigheter og søknadsfrister. Vårt mål er å være mottakelige og åpne, sier Helsingen.
Men da må NRK først riste av seg et tungt rykte for å representere et ugjennomtrengelig byråkrati for eksterne produsenter.
– Vi ønsker absolutt å motbevise den påstanden framover. Vårt mål er å gi raske tilbakemeldinger på mottatt stoff, kunne indikere behandlingstid og kunne gi informasjon om samlende datoer for innspill i ulike sjangere, sier Helsingen.
NRKs Co-redaksjon, som tidligere sto for eksterne innkjøp, er nå slått sammen med internbestillingsenheten i NRK Kringkaster.
– Co-redaksjonen ble i sin tid opprettet for å gjennomføre 10 % utlegging av produksjonen i en viss hastighet. Nå er det målet nådd, og sammenslåingen skjer etter planen. Omleggingen medfører ingen vesentlige praktiske endringer. Søknadsgangen er lik, man sender inn forslag til samme sted som før. Anniken Næss og Jon Ola Sand er hovedbestillere. NRK Kringkaster produksjonsbeslutter og bestiller i samråd med NRKs fagmiljøer, og de eksterne norske produksjonene forankres i NRKs fagavdelinger. Kringkasters hovedoppgave er bestilling og programsetting – NRKs fagavdelinger skal følge opp prosjektenes innhold og framdrift innenfor avtalte rammer. Dette fordrer selvsagt en åpen og redelig dialog mellom NRK og de uavhengige produsentene.
Men selv om kanaltilbudet øker, blir det ingen økning i volumet når det gjelder eksterne produksjoner.
– Vi ønsket lisensøkning, men fikk det ikke. Derfor vil 10 % av det totale tv-budsjettet utgjøre rundt 120 millioner også i 2007. Men å sende i tre kanaler gir oss flere og bedre visningsvinduer, mener Helsingen.
Relaterte artikler:
I høst ser NRKs trekanalstruktur dagens lys. Det gir flere visningsflater, men ikke nødvendigvis flere innkjøp fra eksterne norske produsenter eller mindre ugjennomtrengelig byråkrati.
Fra september i år vil NRK tilby tre kanaler til publikum som tar inn digital-tv. Litt senere på høsten vil NRKs barnekanal se dagens lys, med et norsk barnetilbud gjennom hele dagen, forteller fungerende TV-sjef Arne Helsingen.
– NRK1 blir litt justert, men skal fortsatt være den store, brede, nasjonale flytkanalen for publikum. NRK2 vil bli ganske annerledes enn den er i dag. Det vil bli en aktualitets- bakgrunns- og opplevelseskanal, med mye dokumentarstoff, fakta og bakgrunn for nyhetsbildet, og NRK3 skal på kveldstid være en kanal som henvender seg til yngre seergrupper enn de NRK tradisjonelt har størst oppslutning i, sier Helsingen.
Onsdag ble norske produsenter tatt med på råd i Det hvite hus, da NRK Kringkaster arrangerte informasjonsmøte om trekanalstrukturen og høstens programsetting for 160 påmeldte.
– Det kom relevante spørsmål og meningsytringer, og det var en god tone. Det er en del ting vi ønsker å diskutere med produsentene, og det er viktig med tydelig kommunikasjon om punkter som rettigheter og søknadsfrister. Vårt mål er å være mottakelige og åpne, sier Helsingen.
Men da må NRK først riste av seg et tungt rykte for å representere et ugjennomtrengelig byråkrati for eksterne produsenter.
– Vi ønsker absolutt å motbevise den påstanden framover. Vårt mål er å gi raske tilbakemeldinger på mottatt stoff, kunne indikere behandlingstid og kunne gi informasjon om samlende datoer for innspill i ulike sjangere, sier Helsingen.
NRKs Co-redaksjon, som tidligere sto for eksterne innkjøp, er nå slått sammen med internbestillingsenheten i NRK Kringkaster.
– Co-redaksjonen ble i sin tid opprettet for å gjennomføre 10 % utlegging av produksjonen i en viss hastighet. Nå er det målet nådd, og sammenslåingen skjer etter planen. Omleggingen medfører ingen vesentlige praktiske endringer. Søknadsgangen er lik, man sender inn forslag til samme sted som før. Anniken Næss og Jon Ola Sand er hovedbestillere. NRK Kringkaster produksjonsbeslutter og bestiller i samråd med NRKs fagmiljøer, og de eksterne norske produksjonene forankres i NRKs fagavdelinger. Kringkasters hovedoppgave er bestilling og programsetting – NRKs fagavdelinger skal følge opp prosjektenes innhold og framdrift innenfor avtalte rammer. Dette fordrer selvsagt en åpen og redelig dialog mellom NRK og de uavhengige produsentene.
Men selv om kanaltilbudet øker, blir det ingen økning i volumet når det gjelder eksterne produksjoner.
– Vi ønsket lisensøkning, men fikk det ikke. Derfor vil 10 % av det totale tv-budsjettet utgjøre rundt 120 millioner også i 2007. Men å sende i tre kanaler gir oss flere og bedre visningsvinduer, mener Helsingen.
Relaterte artikler: