Norsk i alle ledd

Elias og kongeskipet er den første animerte langfilmen som er helt og holdent laget i Norge. – Det ga større kontroll over det kunstneriske resultatet, forteller produsent Sveinung Golimo, som mener det norske animasjonsmiljøet har blitt styrket de siste årene.

Elias og kongeskipet er den første animerte langfilmen som er helt og holdent laget i Norge. – Det ga større kontroll over det kunstneriske resultatet, forteller produsent Sveinung Golimo, som mener det norske animasjonsmiljøet har blitt styrket de siste årene.

Produsent Sveinung Golimo i Filmkameratene forteller at det var et bevisst valg å gjøre alle deler av produksjonen internt.

– Da vi lagde Karlsson på taket og Solan, Ludvig og Gurin med reverompa, var vi avhengig av utenlandske underleverandører. Håndtegnet animasjon krever en voldsom arbeidskraft, og det er vanskelig å få til det i Norge. Men ved 3d-animasjon er ikke behovet like stort, og denne gangen valgte vi å gjøre alt internt på huset, primært for å få større kontroll over det kunstneriske resultatet. Når man setter ut deler av produksjonen, får man aldri helt kontroll, og det blir ikke helt som man hadde tenkt. Spesielt denne gangen når vi skulle formidle et norsk kulturlandskap var det viktig å ha folk som kjente til det, sier Golimo, og fortsetter:

– Vi tror filmen har blitt bedre av det. Og vi har fått ekstremt mye ut av pengene. Elias har et budsjett på 25 millioner, til sammenlikning brukte vi vel 40 millioner på Solan, Ludvig og Gurin med reverompa og 60 millioner på Karlsson på taket.

Golimo mener at animasjonsmiljøet i Norge har fått et økt kompetansenivå de siste årene.

– Det norske animasjonsmiljøet begynner å bli modent, også på 3d-animasjon. Vi har hatt mye glede av at Storm Studio har gått foran med Slipp Jimmy fri. De gjorde mye rendering og compositing ute, men endte også opp med å gjøre mye hjemme. Forhåpentligvis har vi nå bygget opp noe som kan fortsette. Nå holder Qvisten Animation på med Kurt blir grusom, og vi har også noen andre prosjekter videre hos oss. Det gjelder å ta vare på det fagmiljøet som er bygd opp, og opprettholde kontinuiteten. Det er dyrt å lage animasjon, det medfører en høy risiko, så det trengs ekstra støtte. Det er viktig å få fram at vi har fått veldig bra og flinke folk nå, som er i verdensklasse, og vi må holde oppe produksjonsnivået, understreker han.

Elias og kongeskipet, som har premiere på fredag, handler om redningsskøyta Elias i kystsamfunnet Lunvik. Den Emmy-nominerte serien fra TV2 var opprinnelig ikke tenkt som film.

– Vi gikk inn for å lage en tv-serie, og hadde ikke ambisjon om film. Men tv-serien fikk et stort entusiastisk publikum, og da vi så at den traff det norske markedet, begynte vi på se på om den kunne bli kinofilm. Men det var en vanskelig og stor prosess. Episodene i tv-serien varte i 10 minutter, i et snilt og koselig miljø. Det var utfordrende å få det til å bli en helaftens film. Vi løste det gjennom å utvide miljøet ved at Elias drar til Storvik og møter spennende karakterer der. Filmen er skumlere enn tv-serien. Men den er tillatt for alle, og har ifølge Medietilsynet ”ingen scener som kan være skadelige for små barn”, forteller Golimo.

Norsk i alle ledd

Elias og kongeskipet er den første animerte langfilmen som er helt og holdent laget i Norge. – Det ga større kontroll over det kunstneriske resultatet, forteller produsent Sveinung Golimo, som mener det norske animasjonsmiljøet har blitt styrket de siste årene.

Elias og kongeskipet er den første animerte langfilmen som er helt og holdent laget i Norge. – Det ga større kontroll over det kunstneriske resultatet, forteller produsent Sveinung Golimo, som mener det norske animasjonsmiljøet har blitt styrket de siste årene.

Produsent Sveinung Golimo i Filmkameratene forteller at det var et bevisst valg å gjøre alle deler av produksjonen internt.

– Da vi lagde Karlsson på taket og Solan, Ludvig og Gurin med reverompa, var vi avhengig av utenlandske underleverandører. Håndtegnet animasjon krever en voldsom arbeidskraft, og det er vanskelig å få til det i Norge. Men ved 3d-animasjon er ikke behovet like stort, og denne gangen valgte vi å gjøre alt internt på huset, primært for å få større kontroll over det kunstneriske resultatet. Når man setter ut deler av produksjonen, får man aldri helt kontroll, og det blir ikke helt som man hadde tenkt. Spesielt denne gangen når vi skulle formidle et norsk kulturlandskap var det viktig å ha folk som kjente til det, sier Golimo, og fortsetter:

– Vi tror filmen har blitt bedre av det. Og vi har fått ekstremt mye ut av pengene. Elias har et budsjett på 25 millioner, til sammenlikning brukte vi vel 40 millioner på Solan, Ludvig og Gurin med reverompa og 60 millioner på Karlsson på taket.

Golimo mener at animasjonsmiljøet i Norge har fått et økt kompetansenivå de siste årene.

– Det norske animasjonsmiljøet begynner å bli modent, også på 3d-animasjon. Vi har hatt mye glede av at Storm Studio har gått foran med Slipp Jimmy fri. De gjorde mye rendering og compositing ute, men endte også opp med å gjøre mye hjemme. Forhåpentligvis har vi nå bygget opp noe som kan fortsette. Nå holder Qvisten Animation på med Kurt blir grusom, og vi har også noen andre prosjekter videre hos oss. Det gjelder å ta vare på det fagmiljøet som er bygd opp, og opprettholde kontinuiteten. Det er dyrt å lage animasjon, det medfører en høy risiko, så det trengs ekstra støtte. Det er viktig å få fram at vi har fått veldig bra og flinke folk nå, som er i verdensklasse, og vi må holde oppe produksjonsnivået, understreker han.

Elias og kongeskipet, som har premiere på fredag, handler om redningsskøyta Elias i kystsamfunnet Lunvik. Den Emmy-nominerte serien fra TV2 var opprinnelig ikke tenkt som film.

– Vi gikk inn for å lage en tv-serie, og hadde ikke ambisjon om film. Men tv-serien fikk et stort entusiastisk publikum, og da vi så at den traff det norske markedet, begynte vi på se på om den kunne bli kinofilm. Men det var en vanskelig og stor prosess. Episodene i tv-serien varte i 10 minutter, i et snilt og koselig miljø. Det var utfordrende å få det til å bli en helaftens film. Vi løste det gjennom å utvide miljøet ved at Elias drar til Storvik og møter spennende karakterer der. Filmen er skumlere enn tv-serien. Men den er tillatt for alle, og har ifølge Medietilsynet ”ingen scener som kan være skadelige for små barn”, forteller Golimo.

MENY