Barna flokker til Bygdekinoen

Bygdekinoen har som målsetting å prioritere barn og unge i valg av film. Dette har gitt uttelling i form av 148 000 besøkende i 2006, noe som innebærer en oppgang på 10 prosent fra året før, kan bransjeorganisasjonen Film & Kino melde.

Bygdekinoen har som målsetting å prioritere barn og unge i valg av film. Dette har gitt uttelling i form av 148 000 besøkende i 2006, noe som innebærer en oppgang på 10 prosent fra året før, kan bransjeorganisasjonen Film & Kino melde.

Tallene innebæreren oppgang på 10 prosent sammenlignet med 2005, og det beste resultatet for Bygdekinoen siden rekordåret 2001, melder bransjeorganisasjonen Film & Kino i en pressemelding . 12 av de 15 best besøkte filmene er barne- og ungdomsfilmer.

Tallene bekrefter ifølge direktør Lene Løken i Film & Kino at barne- og familiefilm er viktig for kinoer på små steder. Barnefilmene Bygdekinoen viser står alene for rundt 2/3 av det totale besøket. – Tallene er spesielt gledelige tatt i betraktning at vi parallelt opplever et rekordhøyt DVD-salg, legger hun til.

Totalt har norsk film en andel på 20 prosent av besøket på Bygdekinoen rundt om i landet.

For å sikre kinotilbudet til barn i distriktene i årene som kommer er Bygdekinoen, som en av de første kinoene i landet, med på forsøket som nå pågår med digital kino i Norge. Bykle kommune etablerte i samarbeid med Film & Kino og Nordic Digital Alliance digital prøvedrift på Bygdekinoen høsten 2006.

I tillegg til den ambulerende Bygdekinoen tilbyr Film & Kino små selvstendige kinoer i distriktene hjelp til å skaffe film og sette opp filmprogrammet. Denne ordningen, som kalles S-kino, hadde et besøk på 80 000 i 2006, noe som er en oppgang på 20 prosent fra 2005. Til sammen hadde de to tilbudene fra Film & Kino 230 000 besøk i 2006 og en oppgang på 14 prosent fra året før.

De 15 best besøkte filmene på Bygekinoen i 2006 (besøkstall i parentes):

1. Istid 2 (norsk versjon) (15270)
2. Biler (11413)
3. Olsenbanden jr. på Cirkus (11327)
4. Lille Kylling (norsk versjon) (9823)
5. Legenden om Narnia – Løven, heksa og klesskapet (9002)
6. Over hekken (norsk versjon) (7771)
7. Pusur 2 (6621)
8. Pirates of the Caribbean – Dead Man’s Chest (6282)
9. King Kong (5511)
10. Villdyr (norsk versjon) (4109)
11. Trigger (3964)
12. Svein og Rotta (3405)
13. Lange Flate Ballær (3017)
14. The Fast and the Furious: Tokyo Drift (2967)
15. Casino Royale (2603)

Barna flokker til Bygdekinoen

Bygdekinoen har som målsetting å prioritere barn og unge i valg av film. Dette har gitt uttelling i form av 148 000 besøkende i 2006, noe som innebærer en oppgang på 10 prosent fra året før, kan bransjeorganisasjonen Film & Kino melde.

Bygdekinoen har som målsetting å prioritere barn og unge i valg av film. Dette har gitt uttelling i form av 148 000 besøkende i 2006, noe som innebærer en oppgang på 10 prosent fra året før, kan bransjeorganisasjonen Film & Kino melde.

Tallene innebæreren oppgang på 10 prosent sammenlignet med 2005, og det beste resultatet for Bygdekinoen siden rekordåret 2001, melder bransjeorganisasjonen Film & Kino i en pressemelding . 12 av de 15 best besøkte filmene er barne- og ungdomsfilmer.

Tallene bekrefter ifølge direktør Lene Løken i Film & Kino at barne- og familiefilm er viktig for kinoer på små steder. Barnefilmene Bygdekinoen viser står alene for rundt 2/3 av det totale besøket. – Tallene er spesielt gledelige tatt i betraktning at vi parallelt opplever et rekordhøyt DVD-salg, legger hun til.

Totalt har norsk film en andel på 20 prosent av besøket på Bygdekinoen rundt om i landet.

For å sikre kinotilbudet til barn i distriktene i årene som kommer er Bygdekinoen, som en av de første kinoene i landet, med på forsøket som nå pågår med digital kino i Norge. Bykle kommune etablerte i samarbeid med Film & Kino og Nordic Digital Alliance digital prøvedrift på Bygdekinoen høsten 2006.

I tillegg til den ambulerende Bygdekinoen tilbyr Film & Kino små selvstendige kinoer i distriktene hjelp til å skaffe film og sette opp filmprogrammet. Denne ordningen, som kalles S-kino, hadde et besøk på 80 000 i 2006, noe som er en oppgang på 20 prosent fra 2005. Til sammen hadde de to tilbudene fra Film & Kino 230 000 besøk i 2006 og en oppgang på 14 prosent fra året før.

De 15 best besøkte filmene på Bygekinoen i 2006 (besøkstall i parentes):

1. Istid 2 (norsk versjon) (15270)
2. Biler (11413)
3. Olsenbanden jr. på Cirkus (11327)
4. Lille Kylling (norsk versjon) (9823)
5. Legenden om Narnia – Løven, heksa og klesskapet (9002)
6. Over hekken (norsk versjon) (7771)
7. Pusur 2 (6621)
8. Pirates of the Caribbean – Dead Man’s Chest (6282)
9. King Kong (5511)
10. Villdyr (norsk versjon) (4109)
11. Trigger (3964)
12. Svein og Rotta (3405)
13. Lange Flate Ballær (3017)
14. The Fast and the Furious: Tokyo Drift (2967)
15. Casino Royale (2603)

MENY