Revolusjonen er her!

Kill Buljo er bare den første i rekken norske filmer som vil få drahjelp av nettets nye jungeltelegrafer. Rune Kreutz gir her en oversikt over hvilke muligheter som nå har åpnet seg for filmskapere som vil gjøre sine prosjekter uavhengig av de store og tunge distributørene.

Kill Buljo er bare den første i rekken norske filmer som vil få drahjelp av nettets nye jungeltelegrafer. Rune Kreutz gir her en oversikt over hvilke muligheter som nå har åpnet seg for filmskapere som vil gjøre sine prosjekter uavhengig av de store og tunge distributørene.

Kill Buljo (foto) er premiereklar til filmfestivalen i Tromsø. Kill Bill i samedrakt startet som parodiske filmtrailere laget av en kompisgjeng fra Alta med Tommy Wirkola i spissen. Rundt 300 000 nedlastinger av filmene gjorde veien til realisering av langfilm kortere.

Uten nettet hadde fødselen vært trang for Kill Buljo i fullformat.

– Nettet har vært viktigst av alt. Den første utgaven fikk 6-7000 nedlastinger. Med nummer 2 fikk vi oppslag i Nettavisen og ganske raskt var antall nedlastinger oppe i 240 000, sier Tommy Wirkola.

Da begynte Wirkola & Co å vurdere en større produksjon. På spørsmål om de har brukt portaler som YouTube eller MySpace aktivt i markedsføringen av filmen, svarer Wirkola at filmene tilfeldig ble lagt ut på YouTube, men at de i forbindelse med spillefilmen nå oppretter en egen side på MySpace.

Spredning av budskap på nettet skjer i økende grad viralt. Første fase var vandrevitser og artige bilder på mobil og epost fra adresseliste til adresseliste. Blogger og diskusjonsforum aktiviserte brukerne som tekstprodusenter. Så kommer nettverksstedene som tillater brukerne å laste opp videoer uavhengig av nettleser og maskinvare, og hvor vennekretsen potensielt teller millioner. Du får hva du deler.

Mine venner er dine venner…
Word of mouth har alltid vært markedsføreres trumfkort, men jungeltelegrafen har vært uforutsigbar og treg. Med word of web (WoW) får jungeltelegrafen bredbåndshastighet.

Knapt en dag passerer uten at nyhetsmedier refererer til YouTube eller MySpace. Lasse Gjertsens Hyperactive på YouTube nærmer seg 500 000 visninger. 16-årige Magne Strømmen gjorde seg fortjent til besøk hos Fredrik Skavlan med sine jackassinspirerte kryddereksperimenter på nett. Tarantino får sin samiske spoof, og Snakes on a Plane setter ny standard for netthype. Unge filmskapere og videobloggere får sine 15 minutters berømmelse, men hva forteller det oss utover journalisters fascinasjon for siste skrik? Hva kjennetegner viral distribusjon av innhold og hvordan påvirker dette profilering og markedsføring av film via nettet?

Vil du lese hele saken?
Slå til på vårt juletilbud om abonnement. Det koster kun kr 350,- (ordinær pris: 430,-). Alt du trenger å gjøre er å sende denne mailen i retur med ditt navn og adresse, eller fylle ut skjemaet du finner på linken under.

ABONNEMENT

Revolusjonen er her!

Kill Buljo er bare den første i rekken norske filmer som vil få drahjelp av nettets nye jungeltelegrafer. Rune Kreutz gir her en oversikt over hvilke muligheter som nå har åpnet seg for filmskapere som vil gjøre sine prosjekter uavhengig av de store og tunge distributørene.

Kill Buljo er bare den første i rekken norske filmer som vil få drahjelp av nettets nye jungeltelegrafer. Rune Kreutz gir her en oversikt over hvilke muligheter som nå har åpnet seg for filmskapere som vil gjøre sine prosjekter uavhengig av de store og tunge distributørene.

Kill Buljo (foto) er premiereklar til filmfestivalen i Tromsø. Kill Bill i samedrakt startet som parodiske filmtrailere laget av en kompisgjeng fra Alta med Tommy Wirkola i spissen. Rundt 300 000 nedlastinger av filmene gjorde veien til realisering av langfilm kortere.

Uten nettet hadde fødselen vært trang for Kill Buljo i fullformat.

– Nettet har vært viktigst av alt. Den første utgaven fikk 6-7000 nedlastinger. Med nummer 2 fikk vi oppslag i Nettavisen og ganske raskt var antall nedlastinger oppe i 240 000, sier Tommy Wirkola.

Da begynte Wirkola & Co å vurdere en større produksjon. På spørsmål om de har brukt portaler som YouTube eller MySpace aktivt i markedsføringen av filmen, svarer Wirkola at filmene tilfeldig ble lagt ut på YouTube, men at de i forbindelse med spillefilmen nå oppretter en egen side på MySpace.

Spredning av budskap på nettet skjer i økende grad viralt. Første fase var vandrevitser og artige bilder på mobil og epost fra adresseliste til adresseliste. Blogger og diskusjonsforum aktiviserte brukerne som tekstprodusenter. Så kommer nettverksstedene som tillater brukerne å laste opp videoer uavhengig av nettleser og maskinvare, og hvor vennekretsen potensielt teller millioner. Du får hva du deler.

Mine venner er dine venner…
Word of mouth har alltid vært markedsføreres trumfkort, men jungeltelegrafen har vært uforutsigbar og treg. Med word of web (WoW) får jungeltelegrafen bredbåndshastighet.

Knapt en dag passerer uten at nyhetsmedier refererer til YouTube eller MySpace. Lasse Gjertsens Hyperactive på YouTube nærmer seg 500 000 visninger. 16-årige Magne Strømmen gjorde seg fortjent til besøk hos Fredrik Skavlan med sine jackassinspirerte kryddereksperimenter på nett. Tarantino får sin samiske spoof, og Snakes on a Plane setter ny standard for netthype. Unge filmskapere og videobloggere får sine 15 minutters berømmelse, men hva forteller det oss utover journalisters fascinasjon for siste skrik? Hva kjennetegner viral distribusjon av innhold og hvordan påvirker dette profilering og markedsføring av film via nettet?

Vil du lese hele saken?
Slå til på vårt juletilbud om abonnement. Det koster kun kr 350,- (ordinær pris: 430,-). Alt du trenger å gjøre er å sende denne mailen i retur med ditt navn og adresse, eller fylle ut skjemaet du finner på linken under.

ABONNEMENT

MENY