Etter en laber start kunne særlig den norske filmen vise til et sterkt siste halvår på norske kinoer. Men målet om 20 prosents markedsandel er fortsatt ikke nådd: Besøkene på norske filmer tilsvarer 16,5 prosent av totalbesøket.
Etter en laber start kunne særlig den norske filmen vise til et sterkt siste halvår på norske kinoer. Men målet om 20 prosents markedsandel er fortsatt ikke nådd: Besøkene på norske filmer tilsvarer 16,5 prosent av totalbesøket.
De norske filmene har i løpet av 2006 hatt 1,9 millioner besøk, og med unntak av 2003 har ikke besøket på norske filmer vært høyere siden 1975.
Det er bransjeorganisasonen Film & Kino som melder om dette.
Årets kinobesøk ser ut til å ende på i overkant av 11,9 millioner. Basert på tallene hittil i år er dette en oppgang på drøye 5,3 prosent fra i fjor.
Besøkene på norske filmer tilsvarer 16,5 prosent av totalbesøket. Dette er en oppgang på 4,3 prosent fra 2005. Det er 6 norske filmer blant de 20 best besøkte hittil i år. Lange Flate Ballær og Fritt Vilt ligger som henholdsvis nr 9 og 10 på listen over de mest sette filmene i inneværende år.
– Særlig gledelig er det å se at forholdene legges til rette for utvikling av norsk film, og at den gjør seg gjeldende i selskap med utenlandske publikumssuksesser. Parallelt med denne utviklingen opplever vi et rekordhøyt DVD-salg, noe som viser at det er rom for å formidle film på flere måter i det samme markedet, sier administrerende direktør Lene Løken i en pressemelding fra Film & Kino.
Kinoåret 2006 har utmerket seg med flere publikumssuksesser, som Istid 2 med 890 025 bøsøkende, Pirates of the Caribbean: Dead Mans Chest med 665 274 besøkende, Da Vinci koden med 442 603 besøkende og Casino Royale med 401 094 besøkende. Lange Flate Ballær (258 329), Fritt Vilt (251 594) og Olsenbanden jr på Cirkus (243 220) kom best ut av de norske filmene.
Etter en laber start kunne særlig den norske filmen vise til et sterkt siste halvår på norske kinoer. Men målet om 20 prosents markedsandel er fortsatt ikke nådd: Besøkene på norske filmer tilsvarer 16,5 prosent av totalbesøket.
De norske filmene har i løpet av 2006 hatt 1,9 millioner besøk, og med unntak av 2003 har ikke besøket på norske filmer vært høyere siden 1975.
Det er bransjeorganisasonen Film & Kino som melder om dette.
Årets kinobesøk ser ut til å ende på i overkant av 11,9 millioner. Basert på tallene hittil i år er dette en oppgang på drøye 5,3 prosent fra i fjor.
Besøkene på norske filmer tilsvarer 16,5 prosent av totalbesøket. Dette er en oppgang på 4,3 prosent fra 2005. Det er 6 norske filmer blant de 20 best besøkte hittil i år. Lange Flate Ballær og Fritt Vilt ligger som henholdsvis nr 9 og 10 på listen over de mest sette filmene i inneværende år.
– Særlig gledelig er det å se at forholdene legges til rette for utvikling av norsk film, og at den gjør seg gjeldende i selskap med utenlandske publikumssuksesser. Parallelt med denne utviklingen opplever vi et rekordhøyt DVD-salg, noe som viser at det er rom for å formidle film på flere måter i det samme markedet, sier administrerende direktør Lene Løken i en pressemelding fra Film & Kino.
Kinoåret 2006 har utmerket seg med flere publikumssuksesser, som Istid 2 med 890 025 bøsøkende, Pirates of the Caribbean: Dead Mans Chest med 665 274 besøkende, Da Vinci koden med 442 603 besøkende og Casino Royale med 401 094 besøkende. Lange Flate Ballær (258 329), Fritt Vilt (251 594) og Olsenbanden jr på Cirkus (243 220) kom best ut av de norske filmene.