Norsk filmutvikling inviterer til to internasjonale kurs i kreativt filmsamarbeid. EKRAN fokuserer særlig på den kreative prosessen før produksjonen starter, mens verkstedet ”Production value” tar for seg samarbeidet mellom regissør og produsent.

Norsk filmutvikling inviterer til to internasjonale kurs i kreativt filmsamarbeid. EKRAN fokuserer særlig på den kreative prosessen før produksjonen starter, mens verkstedet ”Production value” tar for seg samarbeidet mellom regissør og produsent.
EKRAN (polsk for ”lerret”) er et internasjonalt treningsprogram som tar for seg den kreative prosessen før selve produksjonen, basert på innspillingspraksis. Programmet inkluderer treatment- og manusutvikling, opptaksforberedelser, opptak, redigering og evaluering av de produserte scenene. Treningsopplegget er basert på samarbeid i team på regissør, manusforfatter, produsent og fotograf.
Underviserne på EKRAN er internasjonale, erfarne filmskapere som Wojciech Marczewski, Agnieszka Holland, Krzysztof Zanussi fra Polen, Lone Scherfig, Thomas Vinterberg, Per Fly og Morgens Rukov fra Danmark, Ildiko Enyedi fra Ungarn, Udayan Prasad, Nigel Orrillard og Marilyn Milgrom fra England og Antoine Jaccoud fra Sveits.
Kurset ”Production Value” er et verksted for line producers/produksjonsledere og first assistant-directors der målet er å forbedre det kreative samarbeidet mellom produsenter og regissører. European cinema har en rekke ulike oppgaver, men rollene til Line Producers og First Assistant Directors forblir de samme; de er freelancere som arbeider og tar avgjørelser på lik linje med filmens produsent og regissør om hvordan filmen skal lages, uavhengig om filmen er en lavbudsjettproduksjon eller en paneuropeisk samarbeidsproduksjon. Production Value er ment som en forbedringsarena der line producers og first assistant directors, under veiledning av meget erfarne og profesjonelle filmarbeidere skal bidra til å skape et nettverk av profesjonelle i Europa.
Det syvdagers verkstedet vil simulere fire faktiske filmprosjekter, to på et begynnernivå (med budsjetter på opptil en og en halv til tre millioner Euro) og to på et avansert nivå (med et budsjett på tre millioner Euro). Sluttresultatet vil således bli fullt operative budsjetter og produksjonsplaner.
Foto: Per Fly på settet til Arven
Søknadsfrist EKRAN er 15. november, søknadsfrist ”Production Value” er 30. november.
Les mer på Norsk filmutvikling
Norsk filmutvikling inviterer til to internasjonale kurs i kreativt filmsamarbeid. EKRAN fokuserer særlig på den kreative prosessen før produksjonen starter, mens verkstedet ”Production value” tar for seg samarbeidet mellom regissør og produsent.
EKRAN (polsk for ”lerret”) er et internasjonalt treningsprogram som tar for seg den kreative prosessen før selve produksjonen, basert på innspillingspraksis. Programmet inkluderer treatment- og manusutvikling, opptaksforberedelser, opptak, redigering og evaluering av de produserte scenene. Treningsopplegget er basert på samarbeid i team på regissør, manusforfatter, produsent og fotograf.
Underviserne på EKRAN er internasjonale, erfarne filmskapere som Wojciech Marczewski, Agnieszka Holland, Krzysztof Zanussi fra Polen, Lone Scherfig, Thomas Vinterberg, Per Fly og Morgens Rukov fra Danmark, Ildiko Enyedi fra Ungarn, Udayan Prasad, Nigel Orrillard og Marilyn Milgrom fra England og Antoine Jaccoud fra Sveits.
Kurset ”Production Value” er et verksted for line producers/produksjonsledere og first assistant-directors der målet er å forbedre det kreative samarbeidet mellom produsenter og regissører. European cinema har en rekke ulike oppgaver, men rollene til Line Producers og First Assistant Directors forblir de samme; de er freelancere som arbeider og tar avgjørelser på lik linje med filmens produsent og regissør om hvordan filmen skal lages, uavhengig om filmen er en lavbudsjettproduksjon eller en paneuropeisk samarbeidsproduksjon. Production Value er ment som en forbedringsarena der line producers og first assistant directors, under veiledning av meget erfarne og profesjonelle filmarbeidere skal bidra til å skape et nettverk av profesjonelle i Europa.
Det syvdagers verkstedet vil simulere fire faktiske filmprosjekter, to på et begynnernivå (med budsjetter på opptil en og en halv til tre millioner Euro) og to på et avansert nivå (med et budsjett på tre millioner Euro). Sluttresultatet vil således bli fullt operative budsjetter og produksjonsplaner.
Foto: Per Fly på settet til Arven
Søknadsfrist EKRAN er 15. november, søknadsfrist ”Production Value” er 30. november.
Les mer på Norsk filmutvikling
[…] I februarutgivelsen av magasinet Rushprint kunne vi fortelle at til tross for den globale interessen for norrøn mytologi og ættesagaene, viser norske filmskapere ingen interesse for vår klassiske fortellertradisjon. Norrøn mytologi og sagalitteraturen lever som aldri før i samtidig populærkultur. Særlig filmatiseringen av Tolkiens fabel "Ringenes Herre" – der det tjuvlånes norrøne elementer i stor stil – har gitt store ringvirkninger innen alt fra fantasylitteratur og filmer til data- og rollespill. Når nå Beowulf erobrer kinotoppen verden over, er det enda et eksempel hvordan vi har overlatt til andre å forvalte og omskrive den karakteristiske nordiske kulturarven. Beowulf regnes av britene som et anglosaksisk heltekvad, men handlingen kretser rundt den nordiske heltefiguren Beowulf fra Götaland. Filmen har bred kulturell resonans, samtidig som den utforsker mulighetene innenfor 3D-teknologi (les mer om det på vår blogg) […]
[…] I februarutgivelsen av magasinet Rushprint kunne vi fortelle at til tross for den globale interessen for norrøn mytologi og ættesagaene, viser norske filmskapere ingen interesse for vår klassiske fortellertradisjon. Norrøn mytologi og sagalitteraturen lever som aldri før i samtidig populærkultur. Særlig filmatiseringen av Tolkiens fabel "Ringenes Herre" – der det tjuvlånes norrøne elementer i stor stil – har gitt store ringvirkninger innen alt fra fantasylitteratur og filmer til data- og rollespill. Når nå Beowulf erobrer kinotoppen verden over, er det enda et eksempel hvordan vi har overlatt til andre å forvalte og omskrive den karakteristiske nordiske kulturarven. Beowulf regnes av britene som et anglosaksisk heltekvad, men handlingen kretser rundt den nordiske heltefiguren Beowulf fra Götaland. Filmen har bred kulturell resonans, samtidig som den utforsker mulighetene innenfor 3D-teknologi (les mer om det på vår blogg) […]