Etter Emmy

Viraken rundt de norske Emmy-nominasjonene begynner å stilne. Hva er realistisk å forvente av norsk tv-drama videre? – Norsk tv-drama har fortsatt et stykke igjen, konstaterer tv-viter Audun Engelstad. – Det er fortsatt rom for mer variasjon, mener Ivar Køhn i Filmfondet.

Viraken rundt de norske Emmy-nominasjonene begynner å stilne. Hva er realistisk å forvente av norsk tv-drama videre? – Norsk tv-drama har fortsatt et stykke igjen, konstaterer tv-viter Audun Engelstad. – Det er fortsatt rom for mer variasjon, mener Ivar Køhn i Filmfondet.

De norske barne-tv-seriene ”Elias” og ”Gutta boys” nådde ikke opp i kampen om en Emmy-pris i årets utdeling, men selve nominasjonene representerer en milepæl i norsk tv-drama. Er vi nå nærmere det uttalte målet om en norsk Emmy i 2007?

Førsteamanuensis Audun Engelstad ved avdeling for film- og tv-vitenskap på Høgskolen i Lillehammer har skrevet boken ”Fortellinger i film og tv-serier” og har lenge fulgt det norske tv-dramaet. Han mener at det er et godt stykke igjen til en norsk Emmy.

– Vi mangler en form for dristighet i etableringen av karakterer og valg av setting, og holder oss fortsatt mye til det trygge og kjente. ”Gutta boys” tok for eksempel utgangspunkt i et utagerende ungdomsmiljø, og det er mye fint i det, men den britiske vinneren bød på mye kraftigere kost rent tematisk. I villigheten til å gå dypt inn i tema, der sitter jeg med en følelse av at norsk tv-drama og norsk film har et stykke igjen. Selve nominasjonene tror jeg er veldig viktige fordi de kan gi et stort løft i norske produksjonsmiljøer. Men personlig tror jeg ikke det har noe å si for utfallet i 2007. Man kan jo la seg overraske, men jeg tror det skal mer til enn som så, mener Engelstad, som presiserer at han ikke har sett noe materiale fra de nye tv-seriene som er under produksjon.

Han mener at det ikke er en tilfeldighet at de norske nominasjonene kom nettopp innen barne- og ungdomsserier, og at det vil by på større utfordringer å lykkes i voksensegmentet.

– Det er ikke overraskende at det er innen produksjon for barn og ungdom vi har bygd opp kontinuitet og kompetanse. Opp gjennom flere tiår har barn og ungdom vært et satsningsområde fra departementet, og NRK har hatt en sterk barne- og ungdomsavdeling. Det er flere tiår med kompetanse på dette feltet i bransjen, og man har her bygget opp en kollektiv kunnskap over lang tid. Det er også der vi har de beste konkurransefortrinn i framtida. Innen produksjon for barn har vi et fokus og en spesialkompetanse som man ikke har hatt i så mange andre land, dermed er det lettere for oss å konkurrere på den arenaen. Men konkurransen i voksensegmentet er knallhard, konstaterer Engelstad.

Ivar Køhn er drama- og langfilmkonsulent i Norsk filmfond, og medlem av styringsgruppen for kampanjen for en internasjonal Emmy 2007. Han var med den norske delegasjonen til prisutdelingen i New York, og istemmer i at Emmy-konkurransen holder et høyt nivå.

–Jeg er litt nervøs nå, og forstår at det slett ikke er lett å nå opp. Det var fantastisk å reise bort til Emmy-utdelingen og innse hvor stort dette er. Det er nærmere 1000 prosjekter totalt som har vært påmeldt, så det er helt utrolig å være blant de 25 utvalgte. Det er utrolig inspirerende for tv-miljøet. Alle de norske tv-kanalene var med over til New York, også TV3 og TVNorge, selv om de ikke hadde nominerte serier. Det tyder på en veldig interesse, også blant tv-kanalene, sier han.

Han mener at nominasjonene forplikter.
– Jeg håper at de prosjektene som er i sluttfasen opprettholder ambisjonene. De burde også ha gode muligheter. Det at vi har tatt mål av oss til konkret å få en Emmy, har ført til stor oppmerksomhet omkring norsk tv-drama og vært med på å få opp statusen og ambisjonsnivået. Disse to årene har tv-dramaet fått et bredere fokus, og tiltrekker nye talenter. Stadig nye krefter får øynene opp for tv-drama, og tv-bransjen har blitt et reelt alternativ til filmbransjen for mange.

Køhn har stor tro på en god vekselvirkning mellom film- og tv-bransjen.

– Da NRK og TV2 begynte å sende serier som ”Syv søstre”, ”Offshore” og ”Hotel Cæsar”, gjorde det noe med det norske publikummet: de ble vant til det norske språket. Norsk hørtes ikke lenger rart ut på tv. Jeg mener at tv-seriene har generert økt publikum på kino. Det er ingen tilfeldighet at vi har fått økt oppmerksomhet rundt norske filmer. Vi har fått en stadig mer profesjonell bransje med film- og tv-arbeidere. Og det er fortsatt rom for mer variasjon i norsk tv-drama. Si at vi lager 40 timer drama i året nå pluss Cæsar. Vi burde klare 55-60 timer innenfor vårt miljø. Jo mer vi lager, jo bedre kvalitet, mener Køhn.

For deg som ikke har fått det med deg:
SE RUSHPRINTS EGNE VIDEOOPPTAK FRA BACKSTAGE UNDER EMMY-KVELDEN: BACKSTAGE

Foto fra ”Gutta boys”

De Emmy-sertifiserte prosjektene:

”Kodenavn Hunter” (Dramaserie. NRK Drama/ NRK1)
”Elias” (Barneprogram. Filmkameratene/TV2)
”Etaten” (Komedie. Monster Film AS/NRK1)
“Størst av alt” (TV-film/miniserie. NRK Drama/ NRK1)
”Det kommer en vår” (Dramaserie. Rubicon TV/ NRK1)
”Torpedo” (TV-film/miniserie. Norsk Filmproduksjon AS i samarbeid med Tre Vänner/TV2)

Etter Emmy

Viraken rundt de norske Emmy-nominasjonene begynner å stilne. Hva er realistisk å forvente av norsk tv-drama videre? – Norsk tv-drama har fortsatt et stykke igjen, konstaterer tv-viter Audun Engelstad. – Det er fortsatt rom for mer variasjon, mener Ivar Køhn i Filmfondet.

Viraken rundt de norske Emmy-nominasjonene begynner å stilne. Hva er realistisk å forvente av norsk tv-drama videre? – Norsk tv-drama har fortsatt et stykke igjen, konstaterer tv-viter Audun Engelstad. – Det er fortsatt rom for mer variasjon, mener Ivar Køhn i Filmfondet.

De norske barne-tv-seriene ”Elias” og ”Gutta boys” nådde ikke opp i kampen om en Emmy-pris i årets utdeling, men selve nominasjonene representerer en milepæl i norsk tv-drama. Er vi nå nærmere det uttalte målet om en norsk Emmy i 2007?

Førsteamanuensis Audun Engelstad ved avdeling for film- og tv-vitenskap på Høgskolen i Lillehammer har skrevet boken ”Fortellinger i film og tv-serier” og har lenge fulgt det norske tv-dramaet. Han mener at det er et godt stykke igjen til en norsk Emmy.

– Vi mangler en form for dristighet i etableringen av karakterer og valg av setting, og holder oss fortsatt mye til det trygge og kjente. ”Gutta boys” tok for eksempel utgangspunkt i et utagerende ungdomsmiljø, og det er mye fint i det, men den britiske vinneren bød på mye kraftigere kost rent tematisk. I villigheten til å gå dypt inn i tema, der sitter jeg med en følelse av at norsk tv-drama og norsk film har et stykke igjen. Selve nominasjonene tror jeg er veldig viktige fordi de kan gi et stort løft i norske produksjonsmiljøer. Men personlig tror jeg ikke det har noe å si for utfallet i 2007. Man kan jo la seg overraske, men jeg tror det skal mer til enn som så, mener Engelstad, som presiserer at han ikke har sett noe materiale fra de nye tv-seriene som er under produksjon.

Han mener at det ikke er en tilfeldighet at de norske nominasjonene kom nettopp innen barne- og ungdomsserier, og at det vil by på større utfordringer å lykkes i voksensegmentet.

– Det er ikke overraskende at det er innen produksjon for barn og ungdom vi har bygd opp kontinuitet og kompetanse. Opp gjennom flere tiår har barn og ungdom vært et satsningsområde fra departementet, og NRK har hatt en sterk barne- og ungdomsavdeling. Det er flere tiår med kompetanse på dette feltet i bransjen, og man har her bygget opp en kollektiv kunnskap over lang tid. Det er også der vi har de beste konkurransefortrinn i framtida. Innen produksjon for barn har vi et fokus og en spesialkompetanse som man ikke har hatt i så mange andre land, dermed er det lettere for oss å konkurrere på den arenaen. Men konkurransen i voksensegmentet er knallhard, konstaterer Engelstad.

Ivar Køhn er drama- og langfilmkonsulent i Norsk filmfond, og medlem av styringsgruppen for kampanjen for en internasjonal Emmy 2007. Han var med den norske delegasjonen til prisutdelingen i New York, og istemmer i at Emmy-konkurransen holder et høyt nivå.

–Jeg er litt nervøs nå, og forstår at det slett ikke er lett å nå opp. Det var fantastisk å reise bort til Emmy-utdelingen og innse hvor stort dette er. Det er nærmere 1000 prosjekter totalt som har vært påmeldt, så det er helt utrolig å være blant de 25 utvalgte. Det er utrolig inspirerende for tv-miljøet. Alle de norske tv-kanalene var med over til New York, også TV3 og TVNorge, selv om de ikke hadde nominerte serier. Det tyder på en veldig interesse, også blant tv-kanalene, sier han.

Han mener at nominasjonene forplikter.
– Jeg håper at de prosjektene som er i sluttfasen opprettholder ambisjonene. De burde også ha gode muligheter. Det at vi har tatt mål av oss til konkret å få en Emmy, har ført til stor oppmerksomhet omkring norsk tv-drama og vært med på å få opp statusen og ambisjonsnivået. Disse to årene har tv-dramaet fått et bredere fokus, og tiltrekker nye talenter. Stadig nye krefter får øynene opp for tv-drama, og tv-bransjen har blitt et reelt alternativ til filmbransjen for mange.

Køhn har stor tro på en god vekselvirkning mellom film- og tv-bransjen.

– Da NRK og TV2 begynte å sende serier som ”Syv søstre”, ”Offshore” og ”Hotel Cæsar”, gjorde det noe med det norske publikummet: de ble vant til det norske språket. Norsk hørtes ikke lenger rart ut på tv. Jeg mener at tv-seriene har generert økt publikum på kino. Det er ingen tilfeldighet at vi har fått økt oppmerksomhet rundt norske filmer. Vi har fått en stadig mer profesjonell bransje med film- og tv-arbeidere. Og det er fortsatt rom for mer variasjon i norsk tv-drama. Si at vi lager 40 timer drama i året nå pluss Cæsar. Vi burde klare 55-60 timer innenfor vårt miljø. Jo mer vi lager, jo bedre kvalitet, mener Køhn.

For deg som ikke har fått det med deg:
SE RUSHPRINTS EGNE VIDEOOPPTAK FRA BACKSTAGE UNDER EMMY-KVELDEN: BACKSTAGE

Foto fra ”Gutta boys”

De Emmy-sertifiserte prosjektene:

”Kodenavn Hunter” (Dramaserie. NRK Drama/ NRK1)
”Elias” (Barneprogram. Filmkameratene/TV2)
”Etaten” (Komedie. Monster Film AS/NRK1)
“Størst av alt” (TV-film/miniserie. NRK Drama/ NRK1)
”Det kommer en vår” (Dramaserie. Rubicon TV/ NRK1)
”Torpedo” (TV-film/miniserie. Norsk Filmproduksjon AS i samarbeid med Tre Vänner/TV2)

MENY