Regissøren som goalgetter

Regissøren er det nærmeste man kommer en goalgetter innen filmen. Det er kanskje derfor Olympiatoppen er innkalt til Filmfondets seminar ”Yrke: regissør”.

Regissøren er det nærmeste man kommer en goalgetter innen filmen. Det er kanskje derfor Olympiatoppen er innkalt til Filmfondets seminar ”Yrke: regissør”.

I norsk filmbok står det oppført hundrevis av mennesker under kategorien norske regissører, men bare et fåtall av dem kan med rette kalle seg regissør. Så hva er en regissør? Han eller hun er kanskje det nærmeste man kommer en goalgetter innen filmen. Men en goalgetter må få kamptrening, og et sentralt spørsmål i de siste årenes filmdebatt har knyttet seg til disse treningsforholdene. Burde vi etablere en utviklingspott slik danskene har gjort det med sin talentutvikling? Er Filmfondets nye novellefilmpott et steg i den retningen? Burde norske regissører lage mer sjangerfilm, eller burde noen få, sterke stemmer få slippe til over tid? Dette er noen av spørsmålene vi håper at Filmfondet vil berøre under seminaret på Filmens Hus 14. september, som er rettet mot bransjen. Til seminaret er invitert både norske og internasjonale filmskapere.

PROGRAM

08:30-09:00 Kaffe og registrering

09:00-09:10 Velkommen ved Stein Slyngstad, direktør i Norsk filmfond

09:10-09:30 Åpning ved
kulturminister Trond Giske

09:30-09:35 Introduksjon ved konferansier
Siss Vik, kulturjournalist

09:35-09:45 Klipp fra filmen Paris, je t´aime (2006), regi: Oliver Assayas, Coen-brødrene, Tom Tykwer, Gus van Sant, Isabel Coixet, Gérard Depardieu, Frédéric Auburtin med flere.

09:45-10:20 Frédéric Auburtin, regissør:
The Film Director as Auteur

10:20-10.45 KAFFEPAUSE

10:45-11:20 Kalle Løchen, redaktør Film&Kino: Regissøren; kunstner eller underholdningsleverandør?

11:20-11:55 Hva er regissørens viktigste oppgave? Ståle Stein Berg, manusforfatter, intervjuer regissørene Sara Johnsen og Bent Hamer.

11:55-12:30 Yrke: Sjangerfilmregissør. Mikal Olsen Lerøen, kulturjournalist, i samtale med regissørene Aleksander Eik og Roar Uthaug.

12:30-13:15 LUNSJ

13:15-14:05 Talentforedling: Dag Kaas, Olympiatoppen, Kari Marstein, Gyldendal forlag, og Finn Gjerdrum, Paradox forteller hvordan de bygger kreative karrierer. Ordstyrer: Siss Vik

14:05-14:40 Om novellefilm som talentutvikling for regissører.
Kjetil Lismoen, redaktør Rushprint, intervjuer regissørene Margreth Olin, Hisham Zaman og kortfilmkonsulent i Norsk filmfond Peter Bøe.

14:40-15:00 KAFFEPAUSE

15:00-15:35 Langfilmkonsulenter Ivar Køhn og Nikolaj Frobenius svarer: Hva ser de etter i en regissør? Ordstyrer: Siss Vik

15:35-16:15 Den brysomme regissøren. Hva er optimale arbeidsforhold for en filmregissør? Elisabeth Sjaastad, nestleder Norsk filmforbund, spør regissørene Anja Breien, Eva Isaksen, Erik Poppe og Jens Lien.

16:15-16:30 Oppsummering ved Anne Hoff, kulturjournalist

16:30-17:30 STINN BRAKKE HOS FILMFONDET

Foto: Bent Hamer som deltar på seminaret

Regissøren som goalgetter

Regissøren er det nærmeste man kommer en goalgetter innen filmen. Det er kanskje derfor Olympiatoppen er innkalt til Filmfondets seminar ”Yrke: regissør”.

Regissøren er det nærmeste man kommer en goalgetter innen filmen. Det er kanskje derfor Olympiatoppen er innkalt til Filmfondets seminar ”Yrke: regissør”.

I norsk filmbok står det oppført hundrevis av mennesker under kategorien norske regissører, men bare et fåtall av dem kan med rette kalle seg regissør. Så hva er en regissør? Han eller hun er kanskje det nærmeste man kommer en goalgetter innen filmen. Men en goalgetter må få kamptrening, og et sentralt spørsmål i de siste årenes filmdebatt har knyttet seg til disse treningsforholdene. Burde vi etablere en utviklingspott slik danskene har gjort det med sin talentutvikling? Er Filmfondets nye novellefilmpott et steg i den retningen? Burde norske regissører lage mer sjangerfilm, eller burde noen få, sterke stemmer få slippe til over tid? Dette er noen av spørsmålene vi håper at Filmfondet vil berøre under seminaret på Filmens Hus 14. september, som er rettet mot bransjen. Til seminaret er invitert både norske og internasjonale filmskapere.

PROGRAM

08:30-09:00 Kaffe og registrering

09:00-09:10 Velkommen ved Stein Slyngstad, direktør i Norsk filmfond

09:10-09:30 Åpning ved
kulturminister Trond Giske

09:30-09:35 Introduksjon ved konferansier
Siss Vik, kulturjournalist

09:35-09:45 Klipp fra filmen Paris, je t´aime (2006), regi: Oliver Assayas, Coen-brødrene, Tom Tykwer, Gus van Sant, Isabel Coixet, Gérard Depardieu, Frédéric Auburtin med flere.

09:45-10:20 Frédéric Auburtin, regissør:
The Film Director as Auteur

10:20-10.45 KAFFEPAUSE

10:45-11:20 Kalle Løchen, redaktør Film&Kino: Regissøren; kunstner eller underholdningsleverandør?

11:20-11:55 Hva er regissørens viktigste oppgave? Ståle Stein Berg, manusforfatter, intervjuer regissørene Sara Johnsen og Bent Hamer.

11:55-12:30 Yrke: Sjangerfilmregissør. Mikal Olsen Lerøen, kulturjournalist, i samtale med regissørene Aleksander Eik og Roar Uthaug.

12:30-13:15 LUNSJ

13:15-14:05 Talentforedling: Dag Kaas, Olympiatoppen, Kari Marstein, Gyldendal forlag, og Finn Gjerdrum, Paradox forteller hvordan de bygger kreative karrierer. Ordstyrer: Siss Vik

14:05-14:40 Om novellefilm som talentutvikling for regissører.
Kjetil Lismoen, redaktør Rushprint, intervjuer regissørene Margreth Olin, Hisham Zaman og kortfilmkonsulent i Norsk filmfond Peter Bøe.

14:40-15:00 KAFFEPAUSE

15:00-15:35 Langfilmkonsulenter Ivar Køhn og Nikolaj Frobenius svarer: Hva ser de etter i en regissør? Ordstyrer: Siss Vik

15:35-16:15 Den brysomme regissøren. Hva er optimale arbeidsforhold for en filmregissør? Elisabeth Sjaastad, nestleder Norsk filmforbund, spør regissørene Anja Breien, Eva Isaksen, Erik Poppe og Jens Lien.

16:15-16:30 Oppsummering ved Anne Hoff, kulturjournalist

16:30-17:30 STINN BRAKKE HOS FILMFONDET

Foto: Bent Hamer som deltar på seminaret

MENY