Nye Oslo-filmer på vei

En ny dvd med klassiske Oslo-filmer ble lansert fredag 15. september, og tanken om å produsere nye Oslo-filmer fra vår egen tid er i ferd med å ta form hos Oslo Kinematografer.

En ny dvd med klassiske Oslo-filmer ble lansert fredag 15. september, og tanken om å produsere nye Oslo-filmer fra vår egen tid er i ferd med å ta form hos Oslo Kinematografer.

By og gate, buss og trikk, den første dvd-en med de gamle Oslo-filmene, ble Norsk filminstitutts mest solgte utgivelse noensinne. Fredag 15. september ble neste utgivelse lansert, By og park, fjord og mark, med 24 filmer fra 1947-66. Filmene gir et unikt tidsbilde av Oslo, og representerte i sin tid en viktig mulighet for en rekke unge filmskapere og nye produksjonsselskaper til å etablere seg.

– Det hadde vært morsomt å lage et lignende prosjekt fra vår tid, sier Geir Bergkastet, direktør for Oslo Kinematografer.

– Det er foreløpig helt på tankestadiet, men jeg syns det er en interessant idé å gå videre med, og vi må undersøke nærmere om det er mulig å gjennomføre. Det som kjennetegnet den tids Oslo-filmer var at det var mange unge, spennende regissører som gjøv løs på oppgaven, og i norsk film i dag er det også mange gode filmskapere. Dette handler også om å revitalisere den kulturrollen som Oslo Kinematografer tradisjonelt har spilt, sier Bergkastet.

Det var nemlig nettopp Oslo Kinematografer, ved kinosjef Kristoffer Aamot, som satte av penger i et fond etter 2. verdenskrig til produksjonen av korte dokumentarfilmer om Oslo by. En hel generasjon unge etterkrigsfilmskapere debuterte gjerne med en såkalt Oslo-film, og disse oppdragsfilmene gjorde det mulig for flere produksjonsselskaper å etablere seg. 160 Oslo-filmer ble laget i årene 1947-1982.

Vigdis Lian, direktør for Norsk filminstitutt, synes tanken om å dokumentere vår egen samtid er en strålende idé.

– Jeg håper at Oslo Kinematografer ved en slik produksjon vil være like modige som de var den gang, i den ånd som Kristoffer Aamot ga rammeforutsetningene for. Han var en aktiv film- og kinopolitiker med visjoner for filmpolitikken, og det var de beste filmskaperne på den tiden som lagde Oslo-filmer.

Nye Oslo-filmer på vei

En ny dvd med klassiske Oslo-filmer ble lansert fredag 15. september, og tanken om å produsere nye Oslo-filmer fra vår egen tid er i ferd med å ta form hos Oslo Kinematografer.

En ny dvd med klassiske Oslo-filmer ble lansert fredag 15. september, og tanken om å produsere nye Oslo-filmer fra vår egen tid er i ferd med å ta form hos Oslo Kinematografer.

By og gate, buss og trikk, den første dvd-en med de gamle Oslo-filmene, ble Norsk filminstitutts mest solgte utgivelse noensinne. Fredag 15. september ble neste utgivelse lansert, By og park, fjord og mark, med 24 filmer fra 1947-66. Filmene gir et unikt tidsbilde av Oslo, og representerte i sin tid en viktig mulighet for en rekke unge filmskapere og nye produksjonsselskaper til å etablere seg.

– Det hadde vært morsomt å lage et lignende prosjekt fra vår tid, sier Geir Bergkastet, direktør for Oslo Kinematografer.

– Det er foreløpig helt på tankestadiet, men jeg syns det er en interessant idé å gå videre med, og vi må undersøke nærmere om det er mulig å gjennomføre. Det som kjennetegnet den tids Oslo-filmer var at det var mange unge, spennende regissører som gjøv løs på oppgaven, og i norsk film i dag er det også mange gode filmskapere. Dette handler også om å revitalisere den kulturrollen som Oslo Kinematografer tradisjonelt har spilt, sier Bergkastet.

Det var nemlig nettopp Oslo Kinematografer, ved kinosjef Kristoffer Aamot, som satte av penger i et fond etter 2. verdenskrig til produksjonen av korte dokumentarfilmer om Oslo by. En hel generasjon unge etterkrigsfilmskapere debuterte gjerne med en såkalt Oslo-film, og disse oppdragsfilmene gjorde det mulig for flere produksjonsselskaper å etablere seg. 160 Oslo-filmer ble laget i årene 1947-1982.

Vigdis Lian, direktør for Norsk filminstitutt, synes tanken om å dokumentere vår egen samtid er en strålende idé.

– Jeg håper at Oslo Kinematografer ved en slik produksjon vil være like modige som de var den gang, i den ånd som Kristoffer Aamot ga rammeforutsetningene for. Han var en aktiv film- og kinopolitiker med visjoner for filmpolitikken, og det var de beste filmskaperne på den tiden som lagde Oslo-filmer.

MENY