Med skuespillerne i fokus

– Vi spilte hele filmen i kronologi før vi gikk i opptak. Og det er sjelden en filmskuespiller får tid til å gå såpass nitidig inn i karakterens bakgrunn og detaljer, forteller Stefan Faldbakken og Nikolaj Cleve Broch om innspillingen av Uro. Se dem fortelle om hele prosessen på Blått Lerret web-tv.

– Vi spilte hele filmen i kronologi før vi gikk i opptak. Og det er sjelden en filmskuespiller får tid til å gå såpass nitidig inn i karakterens bakgrunn og detaljer, forteller Stefan Faldbakken og Nikolaj Cleve Broch om innspillingen av Uro. Se dem fortelle om hele prosessen på Blått Lerret web-tv.

– Vi spilte hele filmen i kronologi før vi gikk i opptak, kunne Stefan Faldbakken fortelle om prosessen bak premiereklare Uro da han deltok på Blått Lerret sammen med Nikolaj Cleve Broch.

– På opptak spiller man jo inn deler av historien spredt ut over hele dagen, noe før og noe etter lunsj. Med øvelse har man en føling for akkurat hvordan man skal treffe. Og når det er satt av maks en halvtime til å få puslespillbiten på plass, er det utrolig viktig å kjenne gangen i det. Øvingen var også en kjempehjelp med manus- og dialogvask. Alle snakket som karakterene sine i tre hele uker, noe som er et spesielt grundig forarbeid. Vi lærte å kjenne temperaturen, og jeg ga regi. Vi kunne filmet det. Det ga ideer til filmen, og vi visste hva vi skulle gjøre på location, forteller Faldbakken.
Som mener castingen er viktigst i en filmproduksjon.
– Det mest avgjørende, mer enn scenografi og kamera, er castingen. Ingen ting er viktigere enn det. Det skuespillerne klarer å projisere, det de klarer å skape, er det som sitter igjen. Uten dem hadde det aldri blitt så bra, sier han.

Cleve Broch understreker at det er sjelden man som filmskuespiller får tid til å gå såpass nitidig inn i karakterens bakgrunn og detaljer.

– Jeg skulle ønske man alltid kunne gå så grundig til verks, at man alltid hadde så god tid. Det krever tid og forberedelser å ”bli” karakteren. Jeg gjorde jo det samme med Buddy, selv om det var på en helt annen skala. Gikk og filmet med kamera hele tida, og lærte å henge opp plakater, slik at jeg visste akkurat hvordan de som har hengt mye plakat henger opp plakat. Og det samme med Uno, hvor vi hang på det treningssenteret i et halvt år, og snakka med dem. Det er innmari viktig.

Se hele intervjuet på BLÅTT LERRET WEB-TV: Faldbakken/Cleve Broch

Med skuespillerne i fokus

– Vi spilte hele filmen i kronologi før vi gikk i opptak. Og det er sjelden en filmskuespiller får tid til å gå såpass nitidig inn i karakterens bakgrunn og detaljer, forteller Stefan Faldbakken og Nikolaj Cleve Broch om innspillingen av Uro. Se dem fortelle om hele prosessen på Blått Lerret web-tv.

– Vi spilte hele filmen i kronologi før vi gikk i opptak. Og det er sjelden en filmskuespiller får tid til å gå såpass nitidig inn i karakterens bakgrunn og detaljer, forteller Stefan Faldbakken og Nikolaj Cleve Broch om innspillingen av Uro. Se dem fortelle om hele prosessen på Blått Lerret web-tv.

– Vi spilte hele filmen i kronologi før vi gikk i opptak, kunne Stefan Faldbakken fortelle om prosessen bak premiereklare Uro da han deltok på Blått Lerret sammen med Nikolaj Cleve Broch.

– På opptak spiller man jo inn deler av historien spredt ut over hele dagen, noe før og noe etter lunsj. Med øvelse har man en føling for akkurat hvordan man skal treffe. Og når det er satt av maks en halvtime til å få puslespillbiten på plass, er det utrolig viktig å kjenne gangen i det. Øvingen var også en kjempehjelp med manus- og dialogvask. Alle snakket som karakterene sine i tre hele uker, noe som er et spesielt grundig forarbeid. Vi lærte å kjenne temperaturen, og jeg ga regi. Vi kunne filmet det. Det ga ideer til filmen, og vi visste hva vi skulle gjøre på location, forteller Faldbakken.
Som mener castingen er viktigst i en filmproduksjon.
– Det mest avgjørende, mer enn scenografi og kamera, er castingen. Ingen ting er viktigere enn det. Det skuespillerne klarer å projisere, det de klarer å skape, er det som sitter igjen. Uten dem hadde det aldri blitt så bra, sier han.

Cleve Broch understreker at det er sjelden man som filmskuespiller får tid til å gå såpass nitidig inn i karakterens bakgrunn og detaljer.

– Jeg skulle ønske man alltid kunne gå så grundig til verks, at man alltid hadde så god tid. Det krever tid og forberedelser å ”bli” karakteren. Jeg gjorde jo det samme med Buddy, selv om det var på en helt annen skala. Gikk og filmet med kamera hele tida, og lærte å henge opp plakater, slik at jeg visste akkurat hvordan de som har hengt mye plakat henger opp plakat. Og det samme med Uno, hvor vi hang på det treningssenteret i et halvt år, og snakka med dem. Det er innmari viktig.

Se hele intervjuet på BLÅTT LERRET WEB-TV: Faldbakken/Cleve Broch

MENY