Pris til John Christian Rosenlund

Filmfotograf John Christian Rosenlund ble denne uken tildelt kinobransjens ærespris, Aamot-statuetten. Det er 16 år siden sist en filmfotograf fikk denne prisen.

Filmfotograf John Christian Rosenlund ble denne uken tildelt kinobransjens ærespris, Aamot-statuetten. Det er 16 år siden sist en filmfotograf fikk denne prisen.

Aamot-statuetten er kinobransjens ærespris og deles ut av bransjeorganisasjonen Film & Kino. Den deles ut til personer som har gjort en fremragende innsats i eller for norsk film eller filmproduksjon.

John Christian Rosenlund deltok nylig på filmfestivalen i Cannes som fotograf på Den brysomme mannen, og har hatt foto på en rekke norske filmer (Øyenstikker, Ikke naken, Factotum, m.fl.)

Aamot-komitéen fremhever John Christian Rosenlund som en filmfotograf som

…har vist et stort engasjement for å la en film få det rette visuelle uttrykket, enten han jobber med bevegelig, og til tider, håndholdt kamera, eller han lar kamera stå stille for å skape de rette visuelle tablåene. Han har engasjert seg i faglige diskusjoner i bransjen for å styrke kvaliteten for norsk film, bl.a. i diskusjonen om filmer skal skytes på film eller digitalt. Han har uttalt at han gleder seg til den dagen de digitale mediene overgår filmen, men understreker at der er de ennå ikke kommet fullt ut. Han blir betegnet som en intenst arbeidende fotograf med et følsomt øye for lyset, en elegant stilskaper.

Rosenlund har jobbet med flere av de mest visuelt sterke regissørene i Norge, som for eksempel Harald Zwart, Marius Holst, Bent Hamer og Jens Lien. Han har vært benyttet av den svenske filmbransjen for foto på flere av Beck-filmatiseringene, både for TV og kino. Han har mottatt priser for sitt arbeid både her hjemme og utenlands. Han har vært med på å skape det visuelle uttrykket på elleve spillefilmer så langt.

Aamot-komitéen framhever også i sin begrunnelse at norske filmfotografer har et godt renommé internasjonalt og at både bransje, kritikere og publikum er enige om at norsk film ser bra ut. Det er 16 år siden en filmfotograf sist ble tildelt Aamot-statuetten, og John Christian Rosenlund er den sjette filmfotografen som er blitt hedret med statuetten siden den første gang ble utdelt i 1955. Følgende norske filmfotografer er hedret med statuetten tidligere: Ragnar Sørensen (1961), Mattis Mathiesen (1970), Odd Geir Sæther (1977), Erling Thurmann-Andersen (1987) og Philip Øgaard (1990).

Pris til John Christian Rosenlund

Filmfotograf John Christian Rosenlund ble denne uken tildelt kinobransjens ærespris, Aamot-statuetten. Det er 16 år siden sist en filmfotograf fikk denne prisen.

Filmfotograf John Christian Rosenlund ble denne uken tildelt kinobransjens ærespris, Aamot-statuetten. Det er 16 år siden sist en filmfotograf fikk denne prisen.

Aamot-statuetten er kinobransjens ærespris og deles ut av bransjeorganisasjonen Film & Kino. Den deles ut til personer som har gjort en fremragende innsats i eller for norsk film eller filmproduksjon.

John Christian Rosenlund deltok nylig på filmfestivalen i Cannes som fotograf på Den brysomme mannen, og har hatt foto på en rekke norske filmer (Øyenstikker, Ikke naken, Factotum, m.fl.)

Aamot-komitéen fremhever John Christian Rosenlund som en filmfotograf som

…har vist et stort engasjement for å la en film få det rette visuelle uttrykket, enten han jobber med bevegelig, og til tider, håndholdt kamera, eller han lar kamera stå stille for å skape de rette visuelle tablåene. Han har engasjert seg i faglige diskusjoner i bransjen for å styrke kvaliteten for norsk film, bl.a. i diskusjonen om filmer skal skytes på film eller digitalt. Han har uttalt at han gleder seg til den dagen de digitale mediene overgår filmen, men understreker at der er de ennå ikke kommet fullt ut. Han blir betegnet som en intenst arbeidende fotograf med et følsomt øye for lyset, en elegant stilskaper.

Rosenlund har jobbet med flere av de mest visuelt sterke regissørene i Norge, som for eksempel Harald Zwart, Marius Holst, Bent Hamer og Jens Lien. Han har vært benyttet av den svenske filmbransjen for foto på flere av Beck-filmatiseringene, både for TV og kino. Han har mottatt priser for sitt arbeid både her hjemme og utenlands. Han har vært med på å skape det visuelle uttrykket på elleve spillefilmer så langt.

Aamot-komitéen framhever også i sin begrunnelse at norske filmfotografer har et godt renommé internasjonalt og at både bransje, kritikere og publikum er enige om at norsk film ser bra ut. Det er 16 år siden en filmfotograf sist ble tildelt Aamot-statuetten, og John Christian Rosenlund er den sjette filmfotografen som er blitt hedret med statuetten siden den første gang ble utdelt i 1955. Følgende norske filmfotografer er hedret med statuetten tidligere: Ragnar Sørensen (1961), Mattis Mathiesen (1970), Odd Geir Sæther (1977), Erling Thurmann-Andersen (1987) og Philip Øgaard (1990).

MENY