De danske Cannes-filmene Etter bryllypet og Princess er solgt til en lang rekke land, blant annet det britiske og amerikanske markedet.
De danske Cannes-filmene Etter bryllypet og Princess er solgt til en lang rekke land, blant annet det britiske og amerikanske markedet.
I siste utgave av Rushprint som lanseres i Grimstad i dag, kan Annakarin Strøm i danske Trust Film Sales fortelle at selskapet har hatt sin beste Cannes-festival noensinne. De hadde med en film i hovedkonkurransen, Red Road, som fikk juryens pris, og så animasjonsfilmen Princess (foto) i Directors Fortnight. Men størst suksess hadde de på markedet med Suzanne Biers Etter bryllupet som er solgt til et dusin land, og vurderes av minst like mange.
”Dette er dobbelt så mye som vi forventet”, kan Peter Aalbæk, direktør i Zentropa som eier Trust, fortelle.
Anders Morgenthalers animasjonsfilm Princess åpnet sideprogrammet Directors Fortnight i Cannes. Filmen er også solgt til en rekke land, kan NFTF melde. Blant annet til USA, Storbritannia, Irland, Tyskland, Frankrike, Spania, og syv andre territorier.
Dermed har de få danske filmene som deltok i Cannes gjort det skarpt, og framstår, ved siden av de norske filmene, som de mest profilerte nordiske landene i Cannes.
De danske Cannes-filmene Etter bryllypet og Princess er solgt til en lang rekke land, blant annet det britiske og amerikanske markedet.
I siste utgave av Rushprint som lanseres i Grimstad i dag, kan Annakarin Strøm i danske Trust Film Sales fortelle at selskapet har hatt sin beste Cannes-festival noensinne. De hadde med en film i hovedkonkurransen, Red Road, som fikk juryens pris, og så animasjonsfilmen Princess (foto) i Directors Fortnight. Men størst suksess hadde de på markedet med Suzanne Biers Etter bryllupet som er solgt til et dusin land, og vurderes av minst like mange.
”Dette er dobbelt så mye som vi forventet”, kan Peter Aalbæk, direktør i Zentropa som eier Trust, fortelle.
Anders Morgenthalers animasjonsfilm Princess åpnet sideprogrammet Directors Fortnight i Cannes. Filmen er også solgt til en rekke land, kan NFTF melde. Blant annet til USA, Storbritannia, Irland, Tyskland, Frankrike, Spania, og syv andre territorier.
Dermed har de få danske filmene som deltok i Cannes gjort det skarpt, og framstår, ved siden av de norske filmene, som de mest profilerte nordiske landene i Cannes.