Det ble produsert et rekord-antall euopeiske filmer i fjor. Samtidig gikk besøkstallene kraftig ned.

Det ble produsert et rekord-antall euopeiske filmer i fjor. Samtidig gikk besøkstallene kraftig ned.
Det er den årlige rapporten fra Det Europeiske Audiovisuelle Observatoriet i Strasbourg som avdekker dette. Ifølge rapporten ble det i 2005 produsert 798 filmer i de 25 medlemslandene i EU – en økning med 37 filmer fra året før. Til sammen ble det produsert filmer for 933,7 millioner Euro – en økning på 4.6 prosent.
Ikke overraskende var det Frankrike som produserte mest med 204 filmer. Spania og Tyskland produserte henholdsvis 142 og 146 filmer. Tysklands voldsomme økning skyldes ifølge rapporten en lokal dokumentar-boom.
Samtidig falt kinobesøket i EU-landene med 11 prosent. Det ble solgt 892 millioner kinobilletter i 2005. Det er det dårligste resultatet siden 1999. Dette gir en markedsandel for europeisk film på hjemmebane på 24,6 prosent.
Observatoriets analytiker Susan Newman mener det er for tidlig å trekke noen konklusjoner om de europeiske filmenes resultater utenfor EU.
Forrige uke forsvarte Eus Media-kommisjonær Viviane Reding de 513 milliardene Euro som er brukt på å distribuere europeiske filmer til andre markeder:
“This has been European money well spent: not only do we promote cultural diversity, which is the heart of our European identity, but we have also substantially enhanced the competitiveness of the European audiovisual industry. I will do my best to ensure that Europes films can continue to count on solid EU support in the future, despite current financial limitations in the EU budget.”
Det ble produsert et rekord-antall euopeiske filmer i fjor. Samtidig gikk besøkstallene kraftig ned.
Det er den årlige rapporten fra Det Europeiske Audiovisuelle Observatoriet i Strasbourg som avdekker dette. Ifølge rapporten ble det i 2005 produsert 798 filmer i de 25 medlemslandene i EU – en økning med 37 filmer fra året før. Til sammen ble det produsert filmer for 933,7 millioner Euro – en økning på 4.6 prosent.
Ikke overraskende var det Frankrike som produserte mest med 204 filmer. Spania og Tyskland produserte henholdsvis 142 og 146 filmer. Tysklands voldsomme økning skyldes ifølge rapporten en lokal dokumentar-boom.
Samtidig falt kinobesøket i EU-landene med 11 prosent. Det ble solgt 892 millioner kinobilletter i 2005. Det er det dårligste resultatet siden 1999. Dette gir en markedsandel for europeisk film på hjemmebane på 24,6 prosent.
Observatoriets analytiker Susan Newman mener det er for tidlig å trekke noen konklusjoner om de europeiske filmenes resultater utenfor EU.
Forrige uke forsvarte Eus Media-kommisjonær Viviane Reding de 513 milliardene Euro som er brukt på å distribuere europeiske filmer til andre markeder:
“This has been European money well spent: not only do we promote cultural diversity, which is the heart of our European identity, but we have also substantially enhanced the competitiveness of the European audiovisual industry. I will do my best to ensure that Europes films can continue to count on solid EU support in the future, despite current financial limitations in the EU budget.”